Välkommen, Gäst |
You have to register before you can post on our site.
|
Användare on-line |
Förnärvarande är det 255 användare on-lines. » 0 Medlem(mar) | 253 Gäst(er) Bing, Google
|
Senaste trådar |
Veckans bild 2024
Forum: Veckans bild
Senaste inlägg: apersson850
2024-12-18, 10:12
» Inlägg: 103
» Visningar: 14.340
|
Sävsjödelar till 90-talar...
Forum: Önskas köpa
Senaste inlägg: Kurtivan
2024-11-28, 19:11
» Inlägg: 0
» Visningar: 57
|
Ingen golvvärme
Forum: Värmare
Senaste inlägg: apersson850
2024-11-15, 16:11
» Inlägg: 15
» Visningar: 736
|
Frågor och funderingar ru...
Forum: Värmare
Senaste inlägg: Alexander
2024-10-17, 19:10
» Inlägg: 47
» Visningar: 64.000
|
Primus 2480 problem
Forum: Gasol
Senaste inlägg: apersson850
2024-10-14, 08:10
» Inlägg: 57
» Visningar: 5.188
|
Smednäset
Forum: Veckans bild
Senaste inlägg: Bobofalun
2024-10-12, 09:10
» Inlägg: 0
» Visningar: 148
|
Flödesriktninh Hobby 545 ...
Forum: Reparation & Underhåll
Senaste inlägg: Hagbard
2024-09-25, 09:09
» Inlägg: 1
» Visningar: 236
|
Veckans filosofi
Forum: Filosofiska rummet
Senaste inlägg: apersson850
2024-08-29, 08:08
» Inlägg: 71
» Visningar: 77.058
|
Vinteöppna campingplatser...
Forum: Vintercamping
Senaste inlägg: Nyfiken
2024-08-27, 13:08
» Inlägg: 0
» Visningar: 201
|
Elbox med uttag
Forum: 230 volt AC
Senaste inlägg: apersson850
2024-08-11, 13:08
» Inlägg: 1
» Visningar: 279
|
|
|
Alde comfort funktion |
Skickad av: Hagbard - 2020-01-30, 17:01 - Forum: Värmare
- Inlägg (6)
|
|
Det vore trevligt om någon önskar att tillföra någonting så sker det i tråden
Frågor och funderingar runt Alde Comfort
Mitt syfte med denna tråd är att bjuda på lite information avseende dels funktion samt hur det är uppbyggt och hur man ev kan åtgärda små fel.
Tråden kommer att innehålla en del bilder med en del kommentarer till förklaringar som kan vara lättare att förstå för kleti och pleti.
Men jag måste ändå påtala att "har man inte fackmannamässiga kunskaper" så "Bör" man överlämna problemen/et till någon som har, i detta fall en auktoriserad firma.
Nästa inlägg börjar då med det som styr en gasolpanna av comforttyp.
|
|
|
Stabilisering av diesel vid lagring |
Skickad av: Sokrates - 2020-01-26, 01:01 - Forum: Drivmedel
- Inlägg (7)
|
|
Bilen har blivit stående sedan förra hösten i ett garage där det inte råder några nämnvärda temperaturväxlingar. Tanken är relativt tom, ca 10 liter diesel kvar, och den är tankad med europadiesel. I vanlig ordning häller jag i en skvätt RedLine RL-2 när jag tanker som bl.a. drar åt sig fukt, vilket gör att det inte kommer något vatten när man dränerar dieselfiltret. Senast jag hade igång motorn var i mars för knappt ett år sedan. Nu kommer bilen att bli stående ännu längre än vad jag hade tänkt och då inser jag att det kan bli problem med den diesel som finns i tanken och bränslesystemet.
Funderar på att hälla i en éller två 5 litersdunkar med färsk diesel för att späda ut den gamla dieseln innan jag drar igång motorn och låter den gå en stund i garaget. Det är ont om plats för att få upp och ner bilen i garaget och vid uppfarten får kopplingen en del stryk, så jag tänkte enbart att köra flytta bilen lite fram och tillbaka i garaget.
Funderar på om jag skulle hälla i någon form av diesel-stabilisering i den nya dieseln som jag häller i, eller om det räcker med lite mer RedLine RL-2 för att binda fukten. Hittade följande produkter för stabilisering av dieselbränslet:
www.amazon.co.uk/STA-BIL-22254-Diesel-Formula-Stabilizer
www.wynns.eu/product/fuel-stabilizer-2
Hittade även följande text om lagring av diesel:
www.bellperformance.com/bell-performs-blog/how-to-select-the-best-diesel-fuel-stabilizer
Hur gör man i båtvärlden i Sverige där det inte är någon omsättning på dieselbränslet i tankarna under längre tid?
|
|
|
Tryckkokare som värmeelement |
Skickad av: Sokrates - 2020-01-24, 13:01 - Forum: Värmare
- Inlägg (26)
|
|
Jag har haft lite galna idéer om att värma upp "tantens" lägenhet med gasol i stället för el. Elen håller på att bli riktigt dyr och speciellt när man behöver den som mest. Nu är det lite kalllare och temperaturen inomhus har gått ner till +18 C. De två alternativ som står till buds utan att göra några installationer och med principen "man tager vad man haver" är:
- att fylla tryckkokaren med vatten och värma upp den på gasolspisen som hon har på verandan sedan i somras
- att ta in gasolgrillen och låta den sprida värme inomhus
Enklast är alternativet med tryckkokaren, så jag gjorde slag i saken och har nu tryckkokaren stående på golvet som så sakteliga avger värme i rummet. Detta är ett alternativ som jag även kan använda sig av i mini-husvagnen där den enda värmekällan är 230v fläktelement. I husvagnen värms vagnen dessutom upp av gasolspien när man värmer upp vattnet i tryckkokaren.
|
|
|
Underligt beteende |
Skickad av: LMC400 - 2020-01-18, 17:01 - Forum: Dragbilar
- Inlägg (47)
|
|
Råkade i somras ut för ett fenomen jag inte tidigare varit ute för.
Vi gav oss iväg på vår italienresa. Bilen kämpade på utan några som helst problem hela dagarna.
Det som hände var att, vid varje start på morgonen efter att bilen stått och svalnat ner under natten, gick väldigt ojämt. Ungefär som om den gick på tre cylindrar istället för fyra. När jag, efter några sekunders ojämn gång, stängde av för att därefter starta direkt igen, gick den helt som den skulle. Hela dagen drog den sen utan protester och gick jämt och fint. Inga problem vid start av varm motor.
I Italien lämnade jag den på verkstad.
Där läste de felkoderna men kunde konstatera att det inte fanns några. De hällde i en flaska rengöring i dieseln. Provkörde och allt kändes fint. De behöll bilen på verkstaden under natten för att kunna göra en kallstart. De konstaterade att bilen gick utan att visa tecken på ojämn gång. Jag lät dem för säkerhets skull byta dieselfilter. Detta bara för att utesluta smuts. Bilen gick utan större protester. När vi sen skulle hem fick vi samma fenomen igen. Bilen gick ojämt på morgonen, dagen efter vi dragit husvagn.
Har nu kört ett halvår hemma utan vagn och inte fått fram felet en enda gång.
Nån som har nån ide?
Skickat från min LM-Q610.FG via Tapatalk
|
|
|
Fortsättning på uppvärmningsteknik |
Skickad av: Hagbard - 2020-01-06, 17:01 - Forum: Värmare
- Inlägg (5)
|
|
Hur funkar det?
Värmesystemens uppbyggnad/konstruktion i ett Campingfordon.
De fyra system som egentligen är lite alenarådande är Comfortpannor samt pannor ur Compact 3000 serien.
Grunden för dessa system för att leverera värme är via dels Gasol (Lpg) eller El via Elpatron.
För att sprida värmen från värmekällan så finns det ett rörsystem av 22mm aluminiumrör med gummislang vid övergångarna/skarvarna. På vissa meter av dessa rör så sitter det monterat kamflensar som kallas för konvektorer som skall avge den värme som pannan tillverkar i olika effektlägen.
Oavsett panna så är dessa rörsystem konstruerade för ett högsta tryck av 0,05 Mbar (0,5 bar) och skall ha provtryckts vid montage av högst 0,07 Mbar (0,7 bar).
Skarvarna/förbindningarna mellan gummislangarna och aluminiumrören skall utföras med fjäderkopplingar för att kunna expandera och krympa beroende på det som sker i systemet.
Inga slangklammer av skruvtyp skall användas, främst för att deformering av de mjuka aluminiumrören kan uppstå med läckage som följd.
Systemens täthet är beroende av dess montage och det man föreskriver är att alla förbindningar/skarvar med gummiövergångar skall vara tätade/limmade med endera permatex form a gasket 3 eller Loctite 5923.
Dessa produkter motstår temperaturväxlingar och vibrationer samt förblir elastiskt.
Mediet i rörsystemet är en blandning av glykol och vatten som då har en något högre viskositet än enbart vatten därav också en högre kokpunkt. Blandningen bör vara utifrån den lägsta tänkta temperatur som campingfordonet kommer att vistas i, normalt mellan 35-50% glykol av en kvalitet som tillverkaren bestämt.
När det gäller system med aluminium så är det viktigt att inte använda glykol som innehåller nitriter och/eller aminosyror. Det bästa är sedan just det som rekommenderas och i det här fallet så är det alltid ”färdigblandad” glykol som är det bästa. Den innehåller Destillerat vatten som är helt fritt från alla skadliga beståndsdelar.
Typen av Glykol bör vara av Longlife G13 typ (som är nuvarande generation) och den som tillhandahålls av tillverkaren är Röd och skall inte blandas med andra typer. Använder man den så är bytesinntervallen ca 5 år.
För att förmedla effekten från värmekällan så har tillverkan monterat en cirkulationspump och då systemet har ett maxtryck så är det viktigt att cirkulationspumpen är av rätt dimension så den förhindrar stora friktionsförluster/tryckfall i systemet och att den fungera så bra som möjligt. Dom flesta parametrar har tillverkaren tillgodosett genom val av cirkulationspump.
Cirkulationspumpens uppgift är att övervinna de friktionsförluster som uppstår i rören när vattnet till radiatorerna ska fördelas samt även tryck över havet som räknas enligt mvp (meter vattenpelare).
Pumpen bör alltid sitta i framledningen och bör vara en pump med konstanttryckhållning och som ger rätt flöde vid max 1,25 mvp.
I dessa fall så är beräkningen på de valda pumparna med en beräkning utifrån mvp på 1,25 och en kapacitet på max ca 6-700 l/tim, 7-11 l/min för att uppnå en så bra anpassad cirkulation i systemet som möjligt, vilket också ger att trycket i systemet inte överstiger 0,05 Mbar (0,5 bar).
De fyra olika värmesystemen arbetar då med för resp. system olika förutsättningar.
Det första systemet Comfort har då en cirkulationspump monterad på pannans topp i expansionskärlet som ger ca 4-5 l/min med ett varvtal på ca 350 v/min strömförbrukning ca 12 V 0,3 A.
Den sitter också högst i systemet och behöver inte ha samma kapacitet som en som sitter lägre i systemet.
Detta system har i en del fall en Elpatron med cirkulationspump som sitter lägre i systemet vilket då innebär att den pumpen behöver en liten större kapacitet för att övervinna det som är beräknat till mvp 1,25. Vanligt montage är då en som ger ca 11 l/min och som drar ca 230 V 23 W.
De andra systemen är ur Compact serien som har cirkulationspumpar utifrån konstruktionens möjligheter till styrning av cirkulationspumpen, endera där flödet är beräknat mellan 6-15 l/min eller som max ca 700 l/tim, ca 11 l/min där strömförbrukningen ligger på ca 12 V 0,25 -1,9 A för de mekaniska utan styrning och PWM som är elektroniskt styrd har en strömförbrukning på ca 12 V 0,25-1,6 A.
En del har möjlighet för inställning av flödet mellan 1 – 5 där 3 anses vara normalt komfortläge.
I PWM ( https://sv.wikipedia.org/wiki/Pulsbreddsmodulering ) så sköts hastigheten av elektroniken som då anpassar hastigheten mot inställda programmerade värden (även till denna pump så kan det finnas en reglering mellan 1-5 där 3 är normalläge).
Dessa cirkulationspumpar sitter också väldigt lågt i systemen därför är en högre flödeshastighet viktig för att övervinna den tänkta höjden av mvp 1,25.
I senare generationer av Compact pannan så kan man via displayen ange om man är på högre höjder och att tala om för systemet att ändra sina parametrar för en bättre drift.
I Comfort pannan så sköts systemtemperaturen manuellt via termostatratten mellan 1-7.
I Compact 3000 så sker inställningens av pannans systemtemperatur bakom pannan och den är inställd från leverans till ca 80º i systemtemperatur. Har man önskemål om att sänka denna så får man vrida ner termostaten till ett lägre värde.
I 3010, 3020 så är systemtemperaturen på "upp" till max ca 80º och elektroniken sköter det som för tillfället behövs.
Lite från hjärnkontoret så här i början på året.
Och så är det ju alltid som så, vill någon rätta till något så är ordet fritt...(kan ha glömt något)
|
|
|
|