Camping Forum - Din campingplats på nätet
Byta Electrolux (?) ventil. - Printable Version

+- Camping Forum - Din campingplats på nätet (https://campingforum.net)
+-- Forum: Husvagn (https://campingforum.net/forumdisplay.php?fid=8)
+--- Forum: Teknik (https://campingforum.net/forumdisplay.php?fid=33)
+---- Forum: Reparationer (https://campingforum.net/forumdisplay.php?fid=64)
+---- Thread: Byta Electrolux (?) ventil. (/showthread.php?tid=888)



Byta Electrolux (?) ventil. - Ljusne-Håkan - 2020-02-24

Den lilla takventilen i äkta plastimitation ovanför spisen har redan fått en spricka efter bara 34 år eller vad det nu blir.
Var köper man en ny som passar direkt?
En bra i plast kanske funkar lika bra som en plåt. Om 34 år till har nog jag defentivt slutat campa så spricker den då igen är det nån annans problem, om nu inte hela vagnen ruttnat i himlen in. Fast det är ju snyggt med en kromad som blänker i solen. Smile


Byta Electrolux (?) ventil. - LMC400 - 2020-02-24

Om du inte får en ny på garanti är det illa!!
Annars kan du kanske ta en bild?

Skickat från min LM-Q610.FG via Tapatalk


RE: Byta Electrolux (?) ventil. - Hagbard - 2020-02-24

(2020-02-24, 10:02)Ljusne-Håkan Skrev: Den lilla takventilen i äkta plastimitation ovanför spisen har redan fått en spricka efter bara 34 år eller vad det nu blir.
Var köper man en ny som passar direkt?
En bra i plast kanske funkar lika bra som en plåt. Om 34 år till har nog jag defentivt slutat campa så spricker den då igen är det nån annans problem, om nu inte hela vagnen ruttnat i himlen in. Fast det är ju snyggt med en kromad som blänker i solen. Smile

Det är väl den det sitter en fläkt i och den är dyr. Men är det bara den yttre kåpan/huven som har sprukigt så finns den som reservdel.

På Kamaspråk Kåpa K04-31, 99;-  (det var vad b-tema tog för den i rostfritt och den passade på E-lux ventlatorn).

Hela Fläkthuset K04-36, 2020;-

Biltema hade tidigare en kåpa i rostfritt för utbytes runt 99;- men vet inte om dom har den kvar, annars så har dom en motsvarande med rostfri kåpa utan motor för 199;-  art nr 25-5017

Men går fläkten så kanske det bara är att byta överdelen?


RE: Byta Electrolux (?) ventil. - Sokrates - 2020-02-24

(2020-02-24, 15:02)Hagbard Skrev: Biltema hade tidigare en kåpa i rostfritt för utbytes runt 99;- men vet inte om dom har den kvar, annars så har dom en motsvarande med rostfri kåpa utan motor för 199;-  art nr 25-5017

www.biltema.se - Ventilator Art. 25-5017


RE: Byta Electrolux (?) ventil. - Hagbard - 2020-02-24

(2020-02-24, 15:02)Sokrates Skrev:
(2020-02-24, 15:02)Hagbard Skrev: Biltema hade tidigare en kåpa i rostfritt för utbytes runt 99;- men vet inte om dom har den kvar, annars så har dom en motsvarande med rostfri kåpa utan motor för 199;-  art nr 25-5017

www.biltema.se - Ventilator Art. 25-5017

Den vinkade jag om ovan, men dom hade tidigare bara yttre kåpan som reservdel som passade på E-lux takventiler för 99;-

Men min tanka var att köpa hela och bara ta den yttre delen om den är trasig för rostfritt håller ju bättre än plast och då är ju garantin livslång i stället för bara 32 år.


RE: Byta Electrolux (?) ventil. - Ljusne-Håkan - 2020-02-24

I förra likadana Cabbyn satt det en sorts kanalfläkt mitt på luftslangen, man startade den med en knapp ovanför bänken. Den väsnades nåt helt enormt!
Jag "bärgade" den fläkten när forna vagnen skulle skrotas. I nuvarande Cabbyn fanns det inte varken kanalfläkt eller fläktmotor i ventilen, men att sätta dit den gamla som låter så ini h-e och ändå suger dåligt kommer jag inte att göra. Ett sätt man nog kan lösa det hyfsat bra på är att montera en datafläkt i fläktkåpan precis under hålet upp till slangen o taket.
Har vissa planer på att skicka efter två datafläktar, den andra går enkelt att sätta uppe på Långe Jan-pannan så den blåser ut varmluften som det blir rejält av runt pannan framåt mot bordet. Precis ovanför expansionskärlet blir det enormt varmt när man kör på gasol. Matningen skulle jag ta från 12-volts cirkpumpen, med en brytare emellan så det går att stänga av funktionen. Med en sån fläkt går det nog en hel del fortare att få upp värmen i en utkyld vagn om man är som jag är; och ofta helt plötsligt känner att jag absolut måste häva mig iväg ut fo ricampa. Smile


RE: Byta Electrolux (?) ventil. - apersson850 - 2020-05-14

Lite annorlunda än med Alde Compactpannorna.


RE: Byta Electrolux (?) ventil. - Ljusne-Håkan - 2020-05-15

Jag bytte den spräckta takventilen till en gammal lika i plast som inte pajat än... Köper jag en ny duger det nog med plast, dom håller väl 20 - 30 år.