Välkommen, Gäst |
You have to register before you can post on our site.
|
Användare on-line |
Förnärvarande är det 278 användare on-lines. » 1 Medlem(mar) | 274 Gäst(er) Bing, Facebook, Google, Alexander
|
|
|
Ingen golvvärme |
Skickad av: roinart - 10 timmar sedan - Forum: Värmare
- Inga inlägg
|
|
Haj,
Nån som har nåt tips på vad som kan strula när man inte får ut nå värme på det vattenburna golvvärmesystemet.
Vagnen är en knaus 690 udf exclusive -14 med en Alde 3010.
Resten av vagnen blir varm o go, men golvvärmen blir inte varm, det enda jag hittar att pilla på som har med golvvärmen att göra är ett blått vred som sitter på ett rör som går ner i golvet bredvid pannan. Röret är anslutet till samma krets som elementen, och där har jag värme, men hur jag än ställer vredet får jag ingen värme på det golvet som går ner i röret.
Testat att ställa upp cirkulationspumpen på max bara för att se om det gjorde nån skillnad, men inget, så nu har jag liksom ingen aning om vart jag ska kika för att komma vidare.
Tips?
|
|
|
Flödesriktninh Hobby 545 1988 |
Skickad av: Errorflynn - 2024-09-24, 23:09 - Forum: Reparation & Underhåll
- Inlägg (1)
|
|
Jag har installerat en alde 220v elpatron med pump för att ersätta den surrande 12v pumpen.
Problemet är att jag inte får cirkulation.
Aldepumpen är ny och den värmer endast slangarna runt halva husvagnen.
Har vänt den flera gånger då jag är osäker på vilken flödesrikting det ska vara.
Är det medsols flöde eller motsols i husvagnen?
Kan det vara att den urkopplade 12v pumpen hindrar flödet?
Det är primus 2470 system och husvagnen är en hobby 545 1989.
|
|
|
Vinteöppna campingplatser i Polen |
Skickad av: Nyfiken - 2024-08-27, 13:08 - Forum: Vintercamping
- Inga inlägg
|
|
Hur många vinteröppna campingplatser finns det i Polen och var finns dessa? Vad kostar det att stå på dessa per månad/per år?
Jag har faktiskt börjat fundera på att flytta till Polen när det känns som att jag blivit diskriminerad av att bo i Sverige så jag undrar också hur många andra svenskar som tänker som jag. Var bor svenskarna i Polen som campar året runt, är också en bra fråga
|
|
|
Electrolux RM4401 |
Skickad av: joeyTribbiani - 2024-08-02, 21:08 - Forum: Reparation & Underhåll
- Inlägg (2)
|
|
Jag skulle vilja byta ut frontklädseln på kylskåpsdörren på mitt Electrolux RM4401 från 1996 (husvagnen är från -96 i vart fall). Är det nån som vet hur man lossar/tar bort kantlisten på dörren, för att kunna sätta plastfilmen/tapeten under den.
|
|
|
Knarrande säng |
Skickad av: apersson850 - 2024-07-11, 23:07 - Forum: Reparationer
- Inga inlägg
|
|
Under årets hittills längsta husvagnsutflykt började damen gnälla på att min säng gnällde. Vagnen har två långbäddar, så var har varsin säng.
Jag trodde först att det var något i lådan under sängen som gick upp och mot sängbottnen och att det då gnällde när jag snodde omkring i sängen, på grund av friktion, men det hjälpte inte att tömma under sängen. Den gnällde ändå. Sängen, alltså, inte damen. Hon var inte där då.
Efter att ha lyft ut madrasser, täcken och annat krafs kunde jag konstatera att med åren har sängramen, den som madrassen ligger i, så sakteliga glidit isär. Två tvärstag av trä och en variabel hörnvinkel (sängen är inte rektangulär utan har ett sneddat hörn för att man lättare ska komma fram i vagnen) hade glidit ur sina lägen med flera millimeter och höll nu på att arbeta sig utåt. Det var det som gnällde.
Efter att ha spänt ihop sängen med en skruvtving (det var på millimetern att min största räckte över sängramen) och satt i lite extra skruvar blev det tyst på gnället. Bra, då behöver jag inte banta för att få ordning på sovandet!
|
|
|
Köksarmatur |
Skickad av: apersson850 - 2024-07-08, 16:07 - Forum: Reparationer
- Inlägg (3)
|
|
Camping utan medtagen verktygslåda brukar inte fungera. Den här gången brydde jag mig dock inte om att ta mig an problemet medan vi fortfarande var iväg hemifrån. En fördel med att köra norrut vid midsommar är ju att det är ljust ute, typ jämnt.
Det är nämligen köksarmaturen som slutat lysa. Antar att det sitter någon sorts 12 V lysrör där inne. Jag har inte öppnat den än.
Någon som har en länk till en köksarmatur som har LED för 12 V och samtidigt ett inbyggt eluttag för 230 V? Jag hittade ingen vid lite snabb sökning på nätet.
|
|
|
Volvo XC90 |
Skickad av: apersson850 - 2024-06-20, 18:06 - Forum: Dragbilar
- Inlägg (8)
|
|
Gick och impulsköpte en Volvo XC90. Nu har jag hunnit prova den som dragbil till husvagn. Efter 57 mil på en dag kan jag jämföra Volvo XC90 D5 med min tidigare dragbil, XC70 D5.
- Kraften är ungefär densamma. Specifikationen säger 240 hk/500 Nm för XC90, 230 hk och 470 Nm för XC70. Den skillnaden märks inte. Skillnaden märks mer på att XC90 har åttastegad automatlåda där XC70 hade sex. Detta gör att XC90 inte lägger i högsta växeln förrän man kör i 90 km/h och växlar ner för minsta lilla motlut, medan XC70 kunde släpa omkring på en husvagn större delen av dagen utan att lämna sexan alls.
- Förbrukningen är marginellt högre med XC90:s modernare lilla fyrcylindriga maskin jämfört med XC70:s större och äldre femcylindriga. XC70:n brukade göra samma resa på ungefär 11,5 l/100 km, XC90 ville ha 12,3. Båda mätta med bilens egen färddator. Snittfarten slutade på 75 km/h.
- Stabiliteten är bättre i XC90, men bara under förutsättning att man väljer rätt körläge. Bilen jag köpt är en Inscription med luftfjädring och aktiv stötdämpning. På sämre (numera vanliga) riksvägar med ojämnheter och krökar märktes det en tydlig skillnad mellan lägena Comfort och Dynamic. Så till den grad att bilen vid något tillfälle kändes som obehaglig när jag hade glömt slå över till Dynamic. På grund av reglemente inom EU börjar bilen alltid i läget Comfort, så det vill till att man minns att skifta över efter varje stopp, där motorn varit avstängd.
Volvo tycker nog själva att det gör en markant skillnad också, för i anvisningarna till den 2019 jag köpt rekommenderar de Dynamic till släpkörning, men för år 2020 anses det VIKTIGT i bruksanvisningen att man kör i läge Dynamic. På fin motorväg (E4) märks ingen skillnad, så det är lätt att glömma att ändra. Bra i alla fall att bilen har en lättåtkomlig omkopplare för körläget.
Notera att detta är jämfört med en XC70 med nivåreglering. En sådan utan är betydligt gungigare.
- Det Volvo kallar för BLIS fungerar inte när man drar släp med XC90. Det handlar alltså om varningen för att man har bilar i döda vinkeln. I XC70 fungerade det oavsett om man hade släp eller ej.
- Backspeglarna är sämre på XC90. XC70 har vidvinkelspeglar vid båda sidor. Med XC90 försvinner vagnen utom synhåll när man backar till höger.
- Sikten bakåt genom rutorna är sämre i XC90. Bakrutornas nederkant var lägre på XC70. Bakom XC90 försvinner ganska mycket. Inte hela husvagnar, men flaksläp syns inte. I och med att bilen dessutom är en decimeter bredare syns inte flaksläpets skärmkanter heller när ekipaget står rakt, så att backa rakt bakåt är inte lätt. Slingrar som en snok, snarare.
- Den automatiska lampprovarfunktionen på XC90 är väldigt smidig. Tryck på en knapp och gå ut och kolla, så kör bilen genom alla lampfunktioner som finns på släpet.
- Dragkroken är himla smidig. Tryck på en knapp så kommer den fram, tryck igen så fälls den ner och kan knuffas undan under bilen.
- Luftfjädringen gör det smidigt att koppla och koppla av släpet, eftersom bilens bakände kan höjas och sänkas med knappar i skuffen.
- Max släpvagnsvikt för XC90 är 2700 kg mot 2100 kg för XC70. Det ökar det potentiella urvalet av husvagnar rätt rejält.
Sammantaget blev det här i alla fall en bättre dragbil än den förra, även om den inte är bättre i precis alla avseenden. Nedan syns ekipaget i fråga före avfärd.
|
|
|
|