Välkommen, Gäst |
You have to register before you can post on our site.
|
Användare on-line |
Förnärvarande är det 250 användare on-lines. » 0 Medlem(mar) | 248 Gäst(er) Bing, Google
|
Senaste trådar |
Batteri
Forum: 12 volt DC
Senaste inlägg: Bobofalun
2025-04-15, 21:04
» Inlägg: 1
» Visningar: 55
|
Prova att utrustningen fu...
Forum: Brandsäkerhet
Senaste inlägg: Bobofalun
2025-04-07, 14:04
» Inlägg: 2
» Visningar: 97
|
Veckans bild 2025
Forum: Veckans bild
Senaste inlägg: Bobofalun
2025-04-07, 14:04
» Inlägg: 21
» Visningar: 949
|
Vinterdäck
Forum: Vintercamping
Senaste inlägg: roinart
2025-02-21, 11:02
» Inlägg: 0
» Visningar: 123
|
Surr från elcentralen
Forum: Reparation & Underhåll
Senaste inlägg: apersson850
2025-02-17, 14:02
» Inlägg: 1
» Visningar: 157
|
Torrcamping
Forum: Veckans bild
Senaste inlägg: Bobofalun
2025-02-10, 20:02
» Inlägg: 2
» Visningar: 192
|
Batteridrivet "elverk"
Forum: Elverk
Senaste inlägg: apersson850
2025-02-08, 18:02
» Inlägg: 3
» Visningar: 262
|
Nybörjare
Forum: Vintercamping
Senaste inlägg: Bobofalun
2025-01-22, 17:01
» Inlägg: 1
» Visningar: 218
|
Svårt att hitta reservdel...
Forum: Reparation & Underhåll
Senaste inlägg: apersson850
2025-01-22, 12:01
» Inlägg: 1
» Visningar: 184
|
Adria adora 613 pk ventil...
Forum: Husvagnsmodeller
Senaste inlägg: Robb3000
2025-01-19, 19:01
» Inlägg: 0
» Visningar: 178
|
|
|
Batteri |
Skickad av: sigge01 - 2025-04-15, 08:04 - Forum: 12 volt DC
- Inlägg (1)
|
 |
Om man vill byta till lithium batteri i husvagnen har en hobby från 2011 måste man byta laddare eller funkar det med den inbyggda laddaren?
|
|
|
Prova att utrustningen fungerar! |
Skickad av: apersson850 - 2025-04-06, 15:04 - Forum: Brandsäkerhet
- Inlägg (2)
|
 |
Årets första "skarpa" campingtillfälle närmar sig. Snart arrangerar vi orienteringstävling och då ska vagnen med som bostad och lite annat.
Tvättade den utvändigt gjorde jag för en vecka sedan. Igår var det dags för städning invändigt. Det blir ju trevligare om det är lite varmt i vagnen, så för att hjälpa solen på traven drog jag igång värmen i både panna och golv. Provade även gasoldriften av spis, panna och kylskåp.
Ëfter en stund kom sambon och sa att hon tyckte det luktade konstigt i husvagnen. Jag gick med och sniffade och konstaterade också att det luktade lite svagt bränt. Kontrollerade golvvärmen för att se att den elen var OK. Inget med gasolbrännare var längre igång, men det kunde ju vara något som bränt fast på spisens brännare.
Därefter öppnade jag garderobsdörren. Där inne sitter bland annat pannan och elcentralen. Nu var det ingen tvekan längre att det luktade typisk elbrand i garderoben. Kollade vattennivån i pannan och öppnade pannan in till elanslutningarna, för att se om exempelvis en kontakt till en elpatron bränt. Inga skador syntes. Sniffade i batteriladdaren men det kändes inget där heller.
Skruvade av locket till automatsäkringen för pannan och där var felet! Utgående fördelningsplint, här använd enbart till pannan, hade en kopplingslist med fjädrande kontakt i ena änden, där strömmen fördelas till tre möjliga anslutningar. Pannan hade förstås gått upp till full effekt, 3 kW, när jag slog igång den från kallt tillstånd och det blev för mycket för plinten.
Ingen större skada skedd men det hade förstås inte varit roligt att behöva krångla med detta när tävlingen skulle arrangeras och dessutom var det bra att det skedde hemma, när vi höll på i vagnen, för pannan hade förstås med jämna mellanrum gått till igen och frestat på den förkolnade anslutningen ytterligare. Blir det tillräckligt varmt kan det ju ta eld. Här blev det varmt i själva försörjningsledningen till pannan, så ingen säkring eller jordfelsbrytare hade märkt det här felet.
Lärdomen är förstås att ni ska provköra era grejor på våren för att kontrollera att de fungerar korrekt efter ev. vinteruppehåll.
Var rädda om er!
|
|
|
Surr från elcentralen |
Skickad av: Teboda - 2025-02-15, 01:02 - Forum: Reparation & Underhåll
- Inlägg (1)
|
 |
Har en Clubman 535 GL från 90-talet. Jag fick nyligen byta elpatronen i Alde-värmepannan och har tidigare bytt ut batteri-laddarenn mot en CTEK MXS 10. Nu när vagnen stått en längre tid kylställd (står på en åretrunt camping i fjällen) och ska värmas upp och batteriet laddas så surrar det ganska rejält från elcentralen tills termostaten börjar bli nöjd och batteriet är laddat. Vet inte om det ska anses normalt eller är något som bör undersökas, vad säger ni?
|
|
|
Batteridrivet "elverk" |
Skickad av: apersson850 - 2025-02-05, 10:02 - Forum: Elverk
- Inlägg (3)
|
 |
Det är förstås inget elverk i egentlig mening, men nu finns det batteridrivna burkar som kan ge ut 230 VAC, 12 VDC och USB-uttag. Den enda nackdelen är den lägre energikapaciteten jämför med ett elverk som kanske tuffar på i 4-7 timmar på en tankning med en belastning på 2 kW.
Den batteridrivna burken jag skaffat klarar en timme med en sådan belastning.
Men om man kör kylskåp och värme på gasol kan man med fördel köra med en batterilåda för att driva sånt som behöver 230 VAC i vagnen. I och med att man då kopplar in den här lådan till vagnens 230 VAC intag får man ju spänning på allting som brukar ha spänning i vagnen. Alla uttag och sånt fungerar som vanligt.
Effekten är tillräcklig för att driva en kaffekokare eller en mikrovågsugn. De är ju inte apparater som normalt är på under lång tid.
Om man som jag har elektrisk golvvärme kan man unna sig den några timmar, kanske en timme varje morgon under några dagar eller vad som nu passar förhållandena där man campar.
Utanför campingvärlden kan mojängen förstås också användas som nödaggregat vid strömavbrott eller för att driva elektrisk utrustning där det inte finns något elnät. Enheten går även att använda som UPS, där man alltså har sladden för laddning ansluten hela tiden men tar ut spänningen från aggregatet. Försvinner laddningen byter aggregatet till batteriförsörjning på mindre än 10 ms. Förväntar man sig ett strömavbrott kan man alltså koppla in enheten i förväg och köra på nätet så länge det är spänningssatt.
Kommer avbrottet oplanerat har enheten behändigt nog inbyggd belysning så man ser var man går när man exempelvis bär bort den till vedpannan där nödkylningen snart börjar spruta vatten i avloppet när cirkulationspumpen stannar med full brasa i pannan. Den stora fördelen då är förstås att den här varken brummar eller ryker, jämfört med elverket, så den kan stå vid sidan om pannan. Jag provade med min panna och den kan driva pumpar och fläktar där i minst åtta timmar. Ett inlägg brinner i max fyra, så det är mer än tillräckligt.
Laddning kan ske via inkommande 230 VAC eller 12 VDC eller från solpaneler som ger max 50 V. Dessa kan användas samtidigt om man har riktigt bråttom. Omvänt går det att sätta ner laddeffekten om man har begränsad kapacitet. Om man exempelvis laddar från ett 12 V uttag i en bil när man är under förflyttning är man ofta begränsad till 10 A. Det går bra att anpassa laddningen till den begränsningen.
Burken har förstås stöd för en app som kan ansluta via Bluetooth eller WiFi. Finns åtminstone för Android. Från appen kan man övervaka kapaciteten och gör inställningar av olika slag. Använder man den till husvagnen behöver man inte gå ut för att kolla hur mycket kapacitet som finns kvar.
Det finns ett antal olika alternativ på marknaden. Den jag skaffat är den här.
|
|
|
|