Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Primus 2480 problem
#1
Wink 
Hej, jag har ett konstigt fenomen som jag inte kan hitta att nån annan tagit upp så jag tänkte kolla om nån kan hjälpa mig. 
Min panna verkar funka som den ska ända till den ska starta andra gången alltså på inne termostaten så går den in i felläge och jag måste fram å återställa på pannan å då funkar den igen tills den ska stara gång nr. 2.
Det har funkat nån gång vi varit ute, just nu är vi ute å då har det funkat 2 av 4  nätter men jag har noterat att den då bara jobbat med 1 brännare då det lyst grön inne.

Har provar å dra en ny jordkabel fram till pannan,mät så jag har bra volt fram till pannan och det är lika även om jag har 230v inkoppl
Mvh  Jonas
Svara
#2
Kan den bli för varm så den löser ut för överhettning när du försöker gång nummer två, månne?

Gissar bara. Har inte haft någon Primus sen 1990.
Svara
#3
(2024-08-09, 22:08)apersson850 Skrev: Kan den bli för varm så den löser ut för överhettning när du försöker gång nummer två, månne?

Gissar bara. Har inte haft någon Primus
syftar du på vattentermostaten då?
Om den skulle lösa på den så borde väl larmet stoppa pannan då i slutet på "cykel 1" för oavsett om jag ställer termostaten på ca 18 eller 25 grader så går pannan upp till det men det är sen när cykel 2 ska börja som fellarmet kommer🤔
Svara
#4
Hade en sån panna i vår första vagn. Där var det pumpen som strulade och gjorde att pannan kokte och löste ut. De har en förmåga att fastna och släppa lite som de vill när de blir slitna. När jag bytte den hällde jag i en flaska smörjmedel för vattenpump. Vet inte om det är bra men efter det funkade det så länge vi hade vagnen. Det finns kopior som funkar. Eventuellt får du sätta kabelskor till plus och minus om kontakten inte passar. Kolla bara så slangarna passar. Tex denna

https://www.amazon.se/coserori-universel...2ffcb3ae79

https://www.biltema.se/bil---mc/bilreser...meEALw_wcB

Skickat från min moto g(8) power lite via Tapatalk
Svara
#5
(2024-08-10, 19:08)LMC400 Skrev: Hade en sån panna i vår första vagn. Där var det pumpen som strulade och gjorde att pannan kokte och löste ut. De har en förmåga att fastna och släppa lite som de vill när de blir slitna. När jag bytte den hällde jag i en flaska smörjmedel för vattenpump. Vet inte om det är bra men efter det funkade det så länge vi hade vagnen. Det finns kopior som funkar. Eventuellt får du sätta kabelskor till plus och minus om kontakten inte passar. Kolla bara så slangarna passar. Tex denna

https://www.amazon.se/coserori-universel...2ffcb3ae79

https://www.biltema.se/bil---mc/bilreser...meEALw_wcB

Skickat från min moto g(8) power lite via Tapatalk

Det har jag inte tänkt på så det ska jag kolla
Tack för länkarna med, jäkla prisskillnad mot orginal 
Ingen risk för gnistbildning?😬
Svara
#6
Nu vet jag inte om exakt DEN pumpen stämmer i mått. Kolla att den är 12 volt och att slangarna passar sen är det bara plus och jord. Sätter du isolerade kabelskor på stiften i pumpen så kan det inte bli några gnistor om de sitter på ordentligt.
På vår vagn satte jag en begagnad pump från bilskroten. De satt på några äldre VW-modeller som cirkulationspump för vattnet men ser att nya går att hitta till vettiga pengar. Kvaliteten på Primus egen pump är nog inget de springer runt och skryter om ändå så man kan lika gärna skaffa billigare alternativ.
Luft kan också ställa till med en del cirkulationsproblem

Skickat från min moto g(8) power lite via Tapatalk
Svara
#7
(2024-08-11, 19:08)LMC400 Skrev: Nu vet jag inte om exakt DEN pumpen stämmer i mått. Kolla att den är 12 volt och att slangarna passar sen är det bara plus och jord. Sätter du isolerade kabelskor på stiften i pumpen så kan det inte bli några gnistor om de sitter på ordentligt.
På vår vagn satte jag en begagnad pump från bilskroten. De satt på några äldre VW-modeller som cirkulationspump för vattnet men ser att nya går att hitta till vettiga pengar. Kvaliteten på Primus egen pump är nog inget de springer runt och skryter om ändå så man kan lika gärna skaffa billigare alternativ.
Luft kan också ställa till med en del cirkulationsproblem

Skickat från min moto g(8) power lite via Tapatalk

Verkar inte som att det är cirk.pumpen för den går som den ska, luftat bak i vagnen å tippat har jag också gjort 
Magnetventilerna drar också 
Verkar vara nå glapp eller nåt för nu går den nån dag sen kan larmet komma 🤔
Svara
#8
Är du säker på att pumpen går hela tiden när pannan går. Jag hade samma fenomen på vår. Till slut fick jag stå ute vid pannan och lyssna på pumpen när pannan startade upp. När den inte ville komma igång knackade jag på pumpen och då hoppade den igång. Verkade som den hade svårt att börja snurra ibland men gick bra ibland.
Det kan säkert vara något helt annat fel men som du beskriver det så är det samma beteende som vi fick på vår. Ström kom alltid fram till pumpen så det var något mekaniskt fel.
Du kan kanske lyssna ute vid pannan. Om den går på gasol och pumpen inte snurrar så kokar pannan och stannar. Om gasolen brinner som den ska så är det inte mycket mer som ska hända än att pumpen ska transportera iväg varmvatten in i vagnen

Skickat från min moto g(8) power lite via Tapatalk
[-] Följande 1 användare säger tack till dig LMC400 för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#9
https://rib.msb.se/bib/Search/RenderDocu...a/8562.pdf
Svara
#10
(2024-08-11, 19:08)LMC400 Skrev: Nu vet jag inte om exakt DEN pumpen stämmer i mått. Kolla att den är 12 volt och att slangarna passar sen är det bara plus och jord. Sätter du isolerade kabelskor på stiften i pumpen så kan det inte bli några gnistor om de sitter på ordentligt.
På vår vagn satte jag en begagnad pump från bilskroten. De satt på några äldre VW-modeller som cirkulationspump för vattnet men ser att nya går att hitta till vettiga pengar. Kvaliteten på Primus egen pump är nog inget de springer runt och skryter om ändå så man kan lika gärna skaffa billigare alternativ.
Luft kan också ställa till med en del cirkulationsproblem

Skickat från min moto g(8) power lite via Tapatalk

Att byta ut en godkänd gnistsäker pump till någon som inte är godkänd blir ju då att installationens godkännande upphör..

Att godkända prylar är lite dyrare tillhör ju det vanliga och att ersätta en sådan är nog mer till den nuvarande ägaren av produkten som är Alde och Alde har vad jag förstår en godkänd pump som dom ersätter den vanliga primuspumpen med, men det är ju klart den är ju lite dyrare än den vanliga primuspumpen men den är vad jag förstår godkänd för montage tillsammans med primuspannorna.
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 2 Gäst(er)