| Välkommen, Gäst |
You have to register before you can post on our site.
|
| Användare on-line |
Förnärvarande är det 52 användare on-lines. » 1 Medlem(mar) | 48 Gäst(er) Baidu, Bing, Google, Adrian
|
| Senaste trådar |
Veckans bild 2025
Forum: Veckans bild
Senaste inlägg: Sokrates
2025-12-22, 22:12
» Inlägg: 74
» Visningar: 16.750
|
Strömproblem till cirkula...
Forum: 12 volt DC
Senaste inlägg: apersson850
2025-12-08, 09:12
» Inlägg: 9
» Visningar: 1.213
|
Partnership Program 2025:...
Forum: Camping issues
Senaste inlägg: amirnasir
2025-11-26, 23:11
» Inlägg: 1
» Visningar: 135
|
Primus Aquaflex
Forum: Värmare
Senaste inlägg: Hagbard
2025-10-21, 12:10
» Inlägg: 6
» Visningar: 907
|
Buying a motorhome: 12 im...
Forum: Camping issues
Senaste inlägg: amirnasir
2025-09-30, 19:09
» Inlägg: 0
» Visningar: 238
|
New vs Used Campervan: Th...
Forum: Camping issues
Senaste inlägg: amirnasir
2025-09-19, 23:09
» Inlägg: 0
» Visningar: 233
|
Erfarenheter av Kia Ceed ...
Forum: Dragbilar
Senaste inlägg: apersson850
2025-09-16, 08:09
» Inlägg: 3
» Visningar: 769
|
Truma S3002 - Fläkten går...
Forum: Värmare
Senaste inlägg: apersson850
2025-09-09, 16:09
» Inlägg: 3
» Visningar: 747
|
Ändringsbesiktning med Pe...
Forum: Besiktning
Senaste inlägg: Bobofalun
2025-09-04, 09:09
» Inlägg: 4
» Visningar: 816
|
Peitz AER 15-D påskjutsbr...
Forum: Chassi
Senaste inlägg: Juergen
2025-09-01, 22:09
» Inlägg: 0
» Visningar: 334
|
|
|
| Enkel luftkonditionering med is |
|
Skickad av: Sokrates - 2019-02-20, 01:02 - Forum: El & Gasol
- Inga inlägg
|
 |
Om man har möjlighet att frysa in en lite större mängd med is kan man använda isen för att kyla ner sovutrymmet under natten. Här är en enkel gör-det-själv variant av en luftkonditioneringslåda som laddas med is:
Tänkte knåpa ihop något liknande för att kunna använda i sommar om det skulle råka bli några nätter då det blir för varmt för att erhålla god sömn.
|
|
|
| Rostbortagning |
|
Skickad av: Sokrates - 2019-02-18, 00:02 - Forum: Rengöring & Vård
- Inlägg (1)
|
 |
Hittade följande om rostborttagning:
Citronsyra tar mycket riktigt bort rost från järn- och ståldetaljer. Men att citronsyran inte skulle angripa metallen under rosten är fel. Rosten (järnoxid) är som alla oxider känslig mot olika syror och försvinner relativt snabbt. Syran fortsätter sedan att fräta på metallen även om den inte försvinner lika fort som oxiden.
Citronsyra kan man hitta i större mängder hos järn- och färghandlare. Små mängder hittar man på mataffären till högt kilopris. Syran kommer i form av ett grovkornigt pulver som blandas med vatten. Jag har inte något exakt blandningsförhållande på citronsyra/vatten, men det är inte så kritiskt. Prova med 5 % syra och öka på mängden syra om det går för sakta. Normalt blir delarna fria från rost efter en eller ett par dagar, beroende på rostens tjocklek. En annan syra som används vid rostborttagning är fosforsyra. Den hittar man också hos järn- och färghandlare, fast då kallas den ofta för "murtvätt" då den används för att ta bort fläckar av kalk och cement på tegelstenar och liknande. Man kan använda syror på en bilkaross, men då blandar man syran med tapetklister så den inte rinner av.
Det är viktigt att man noggrant avlägsnar all syra från metallen efter rostborttagningen, annars kan det börja rosta på grund av syran. Skölj noga med vatten och använd gärna målarsoda eller maskindiskmedel – dessa är basiska och neutraliserar syror. Detta är särskilt viktigt på punktsvetsade plåtdetaljer där syran dras i mellan plåtarna av kapillärkraften och kan ligga kvar där och fräta under lång tid.
En annan metod är elektrolys Här på vår hemsida hittar du artikeln "Rostborttagning med ström – elektrolys" som visar en alternativ metod i kampen mot rost. Man bör inte använda vare sig syra eller elektrolys på härdade föremål som fjädrar, axlar och liknande då det ofta bildas vätgas under processen. Härdat stål kan dra i sig väte som diffunderar in i metallytan vilket kan leda till sprickbildning. Detta kallas för vätesprödhet. Om så skett måste detaljen väteutdrivas inom en timme. Det görs genom att lägga detaljen i en ugn med cirka 200 graders värme i några timmar upp till ett dygn för att undvika sprickbildning.
En tredje metod är ett medel som heter Strip-all och som faktiskt kommer fra Norge! Gå in på deras hemsida så ser du hur det fungerar.
(www.classicmotor.se - Rostborttagning med citronsyra)
|
|
|
| Respittid för kontrollbesiktning |
|
Skickad av: Sokrates - 2019-02-17, 12:02 - Forum: Kontrollbesiktning
- Inlägg (1)
|
 |
Innan de nya reglerna om kontrollbesiktning infördes den 20 maj 2018 fick man respit om 21 dagar innan körförbud meddelades om fordonet var avställt inom besiktningsperioden.
Att köra tre veckor efter påställning gäller om bilen var besiktigad vid avställningen, samt är under 3500 KG.
Kontrollbesiktning av de vanligaste fordonen - Transportstyrelsen
Respittid
Om du ställer på ett avställt fordon som har körförbud på grund av utebliven kontrollbesiktning, kan du i vissa fall få en respittid på 21 dagar med kontrollbesiktningen. Det innebär att fordonet kan köras i tre veckor från påställningsdagen innan det blir körförbud. Följande villkor måste vara uppfyllda:
Fordonet
är en personbil, lätt lastbil eller lätt buss med en totalvikt av högst 3500 kg
har körförbud på grund av att inställelseterminen passerats
har varit avställt från och med inställelsemånaden*
är godkänt vid besiktning, efter föregående inställelseterminens början.
*) Detta innebär att fordonet ska vara avställt senast den första dagen i inställelsemånaden.
(www.husbilsklubben.se - Besiktning #4)
Har respittiden tagits bort?
|
|
|
| Långe Jan jävlas o slocknar. |
|
Skickad av: Ljusne-Håkan - 2019-02-16, 12:02 - Forum: Gasol
- Inlägg (10)
|
 |
Vintercampade nyss, vaknade kl 04 av att jag frös. Pannan slocknat, startade om den o den brann fint en stund, sen var det lika igen. Nästa gång brann den fyra timmar innan den slocknade.
1. Först bytte jag till ny reduceringsventil, såg efteråt att den nya var märkt med "bara" 29 mbar, pannan o den gamla regulatorn är märkta 30 mbar... Om det gjorde nån skillnad såg jag inte. Sprayade även de små kablarnas kabelskor med elektronikspray.
När jag höjde o sänkte panntermostaten och stora brännaren slår till så ser det ut som, svårt att se, att pilotlågan blir svag när stora brännaren är igång. Då fullfart hade nålen på mätaren en tendens att vandra mot det vita fältet, och även när bara pilotlågan brann så stod nålen inte riktigt längst till höger.
2. Hämtade 40 kilos kompressor på båtklubben o baxade hem, och blåste på brännaren genom titthålet. Efter det tyckte jag att lågan blev märkbart bättre, husvagnsmannen jublade och baxade tillbaka kompressorn till båtklubben. På ungf 3an på termostatratten brann den snällt i två timmar när jag var till stan, men när jag sen kom hem o körde lite på max o mindre om vart annat så hade den plötsligt slocknat igen. Hur mätaren uppförde sig hann jag inte se. Samma sak hände en eller två ggr till. Gav upp för kvällen.
3. I morse var jag igång tidigt o testade. Märkte att pilotlågan brann "nervösare" när tittglaset var borta än om jag tryckte dit det med fingret så det blev tätt. Sen bytte jag tillbaka till den gamla 30 mbar regulatorn. Såg knappast nån skillnad.
4. For efter kompressorn o torterade ryggen lite mysigt igen. Nu både blåste jag in genom titthålet och tog även lös den högra kopparledningen o blåste hårt i den flera ggr. Det har fixat lågan en gång tidigare för mig, och har googlat fram nån tråd där samma blåsning fått igång en Långe Jans dåliga pilotlåga. Efter flera blåsningar i både titthål o rör satte jag ihop allt igen och nu har det funkat perfekt i ett par timmar. Nålen står ändå inte helt dikt till höger på det gröna, om den gjort det förut kommer jag inte ihåg. Men pilotlågan ser fin ut och nålen sjunker inte när jag slår igång huvudbrännaren som den gjorde innan jag började blåsa rent. Men det känns ändå lite opålitligt...
Finns det nåt mer en amatör kan kolla? Ev dålig jordning till pannan från batterierna?
|
|
|
|