(2024-08-31, 11:08)Hagbard Skrev:(2024-08-18, 19:08)LMC400 Skrev: Oj...har aldrig ens sett ett sånt intyg i någon av mina vagnar. Då får man med andra ord inte göra några förändringar i en gasolinstallation utan att bryta mot de bestämmelserna?
Blir ju lite knepigt när man ska betala nära 3000 kr för en liten cirkulationspump till en panna med kanske 40 år på nacken. Man får kanske helt enkelt hålla tummarna att inte myndigheterna åker runt och tittar på pannor i husvagnar.
Konstigt i sammanhanget att det inte finns krav på besiktning av gasolinstallationen vid ordinarie besiktning
Skickat från min moto g(8) power lite via Tapatalk
Slog en forsk i en del instruktionsböcker...
Polar 2002 skriver i sin i-bok "fr o m 1995 års modeller har reglerna skärps med bl a annat certifikat av gasol- och ventilationssystem".
De vagnshandlingar som följer med vagnen måste också överensstämma med det tybesiktigade fordonet.
Kabe 2000 skriver i sin i-bok, av registreringsbeviset framgår husvagnens viktigaste data. Förvara gärna registreringsbeviset tillsammans med övriga handlingar, såsom "Certifikat för gasolinstallation och ventilation" och bruksanvisningar för gasapparater, som måste uppvisas vid kontrollbesiktning.
Hobby skriver i sin i-bok, inmontering och ändringar av gasolanlägningen får bara utföras av en fackman.
Varje förändring i gasolsystemet måste gasprovas och skriftligt bekräftas av en auktoriserad sakkunnig.
Frågan kvarstår...
Hur många läser egentligen instruktionsboken?
Frågan är var alla instruktionsböcker tar vägen . Vår första vagn fanns det väldigt mycket dokumentation till som följde med. De senare var det lite si och så med. Men det låter väldigt vettigt det du skriver. Det handlar om allas säkerhet. Tyvärr saknas nog en del kompetens på de vanliga besiktningsstationerna hur man täthetsprovar gasolanläggningen. Känns som om de bara kollar belysning, kulhandske, axel och påskjutsbroms. Varje sommar ser man en hel del tvivelaktiga vagnar på vägarna.
Skickat från min moto g(8) power lite via Tapatalk