Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Primus 2480 problem
#31
(2024-08-19, 20:08)Hagbard Skrev:
(2024-08-19, 19:08)Jonas Skrev:
(2024-08-19, 09:08)apersson850 Skrev: Om det är så vet jag inte, men det går ju att göra kretskonstruktionen så att överhettning kollas bara när pannan är igång. Då kan det vara så att precis när cirkulationen avslutas, för att pannan slutar värma, då sticker värmen upp i pannan och sen larmar den för detta, men inte förrän pannan försöker köra nästa gång.
Ett slags efterkokning, kan man säga.

Då kanske man kan bygla förbi vattentermostaten bara för att testa?

Ja och är den hel så skulle jag satsa på elektronikenheten, den svarta lådan. Brukar så vara med 2480.

Det blir nästa drag om den inte funkar nu (har funkat några dagar nu) jag har en extra  pannan å svart låda
Svara
#32
(2024-08-29, 19:08)Jonas Skrev:
(2024-08-28, 18:08)Hagbard Skrev:
(2024-08-09, 10:08)Jonas Skrev: Hej, jag har ett konstigt fenomen som jag inte kan hitta att nån annan tagit upp så jag tänkte kolla om nån kan hjälpa mig. 
Min panna verkar funka som den ska ända till den ska starta andra gången alltså på inne termostaten så går den in i felläge och jag måste fram å återställa på pannan å då funkar den igen tills den ska stara gång nr. 2.
Det har funkat nån gång vi varit ute, just nu är vi ute å då har det funkat 2 av 4  nätter men jag har noterat att den då bara jobbat med 1 brännare då det lyst grön inne.

Har provar å dra en ny jordkabel fram till pannan,mät så jag har bra volt fram till pannan och det är lika även om jag har 230v inkoppl
Mvh  Jonas

Om den inte startar om via termostaten och termistorn så bör ju felet ligga där.

Prova med att trycka in knappen för varmvatten, går pannan då på vattentermostaten så har du felet i rumstermostaten och termistorn.

Försöka duger...

Har ingen vvb tyvärr

Tror det inte spelar någon roll, har för mig att den går på pannans termostat då i stället för VVberedarens..
Vitsen är att koppla bort rumstermostaten och termistorn.
Svara
#33
(2024-08-29, 20:08)Hagbard Skrev:
(2024-08-29, 19:08)Jonas Skrev:
(2024-08-28, 18:08)Hagbard Skrev:
(2024-08-09, 10:08)Jonas Skrev: Hej, jag har ett konstigt fenomen som jag inte kan hitta att nån annan tagit upp så jag tänkte kolla om nån kan hjälpa mig. 
Min panna verkar funka som den ska ända till den ska starta andra gången alltså på inne termostaten så går den in i felläge och jag måste fram å återställa på pannan å då funkar den igen tills den ska stara gång nr. 2.
Det har funkat nån gång vi varit ute, just nu är vi ute å då har det funkat 2 av 4  nätter men jag har noterat att den då bara jobbat med 1 brännare då det lyst grön inne.

Har provar å dra en ny jordkabel fram till pannan,mät så jag har bra volt fram till pannan och det är lika även om jag har 230v inkoppl
Mvh  Jonas

Om den inte startar om via termostaten och termistorn så bör ju felet ligga där.

Prova med att trycka in knappen för varmvatten, går pannan då på vattentermostaten så har du felet i rumstermostaten och termistorn.

Försöka duger...

Har ingen vvb tyvärr

Tror det inte spelar någon roll, har för mig att den går på pannans termostat då i stället för VVberedarens..
Vitsen är att koppla bort rumstermostaten och termistorn.
Ok men fattar inte riktigt, kan du utveckla lite?
Svara
#34
Ja då får vi spekulera lite från början. Det som bryter pannan i första hand är "ständig +" när det gäller 2480 eller 2480T och i andra hand lågkännaren och i tredje hand hållspolen och sedan på slutet pannans termostat och i en del fall varmvattenberedarens termostat.

Bryter pannan och säkerhetsknappen åker ut så borde "ständig +" brutits, den röda kabeln i botten på kontaktsycket.

Beroende på vilken innemodul du har så kan det var lite olika men de funkar ungefär likadant. Och har du ingen VVB monterad så borde knappen för varmvatten skicka signalen till pannans termostat då den alltid skall var "ute" om ingen beredare fins där.

Reviderar lite...
Problemet du har kan också heta Hobby med en microbrytare i fönstret närmast pannan (ofta fel på dom) det är den Gula kabeln (tredje uppifrån) som ser till att pannan inte går om den microbrytaren är avslagen i något läge eller någon kabel lossnat.

Men det är klart, skulle vi få mer information vilken vagn du har och vilken årgång så skull montaget mer komma i dagen.
Svara
#35
(2024-08-29, 20:08)Hagbard Skrev: Ja då får vi spekulera lite från början. Det som bryter pannan i första hand är "ständig +" när det gäller 2480 eller 2480T och i andra hand lågkännaren och i tredje hand hållspolen och sedan på slutet pannans termostat och i en del fall varmvattenberedarens termostat.

Bryter pannan och säkerhetsknappen åker ut så borde "ständig +" brutits, den röda kabeln i botten på kontaktsycket.

Beroende på vilken innemodul du har så kan det var lite olika men de funkar ungefär likadant. Och har du ingen VVB monterad så borde knappen för varmvatten skicka signalen till pannans termostat då den alltid skall var "ute" om ingen beredare fins där.

Reviderar lite...
Problemet du har kan också heta Hobby med en microbrytare i fönstret närmast pannan (ofta fel på dom) det är den Gula kabeln (tredje uppifrån) som ser till att pannan inte går om den microbrytaren är avslagen i något läge eller någon kabel lossnat.

Men det är klart, skulle vi få mer information vilken vagn du har och vilken årgång så skull montaget mer komma i dagen.

Det är en Polar 547 -89


Bifogade filer Thumbnail(s)
       
Svara
#36
Kul, i manualen som LMC länkade till finns lite att spåna i.
Svara
#37
Funderade lite igår och undrar om det kan vara lite dålig kontakt mellan glödstiftet och jord. Mest för du säger att den startar bra och går till den skall starta igen då den är varm.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • Jonas
Svara
#38
(2024-08-29, 19:08)Jonas Skrev: Har ju även kört flera dagar på el nu å då har ju pumpen gått för annars hade ju elpatron löst ut?
Vagnen har fått vila upp sig lite nu men på torsdag blir älgjakt å då hoppas jag värmen funkar

Jag återkopplar om någon vecka

Ja den hade löst ut om pumpen står still. Håller tummarna för att den fortsätter fungera och att du träffar älgen

Skickat från min moto g(8) power lite via Tapatalk
Svara
#39
(2024-08-18, 19:08)LMC400 Skrev: Oj...har aldrig ens sett ett sånt intyg i någon av mina vagnar. Då får man med andra ord inte göra några förändringar i en gasolinstallation utan att bryta mot de bestämmelserna?
Blir ju lite knepigt när man ska betala nära 3000 kr för en liten cirkulationspump till en panna med kanske 40 år på nacken. Man får kanske helt enkelt hålla tummarna att inte myndigheterna åker runt och tittar på pannor i husvagnar.
Konstigt i sammanhanget att det inte finns krav på besiktning av gasolinstallationen vid ordinarie besiktning

Skickat från min moto g(8) power lite via Tapatalk

Slog en forsk i en del instruktionsböcker...

Polar 2002 skriver i sin i-bok "fr o m 1995 års modeller har reglerna skärps med bl a annat certifikat av gasol- och ventilationssystem".
De vagnshandlingar som följer med vagnen måste också överensstämma med det tybesiktigade fordonet.

Kabe 2000 skriver i sin i-bok, av registreringsbeviset framgår husvagnens viktigaste data. Förvara gärna registreringsbeviset tillsammans med övriga handlingar, såsom "Certifikat för gasolinstallation och ventilation" och bruksanvisningar för gasapparater, som måste uppvisas vid kontrollbesiktning.

Hobby skriver i sin i-bok, inmontering och ändringar av gasolanlägningen får bara utföras av en fackman.
Varje förändring i gasolsystemet måste gasprovas och skriftligt bekräftas av en auktoriserad sakkunnig.
 

Frågan kvarstår...
Hur många läser egentligen instruktionsboken?
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • LMC400
Svara
#40
(2024-08-10, 19:08)LMC400 Skrev: Hade en sån panna i vår första vagn. Där var det pumpen som strulade och gjorde att pannan kokte och löste ut. De har en förmåga att fastna och släppa lite som de vill när de blir slitna. När jag bytte den hällde jag i en flaska smörjmedel för vattenpump. Vet inte om det är bra men efter det funkade det så länge vi hade vagnen. Det finns kopior som funkar. Eventuellt får du sätta kabelskor till plus och minus om kontakten inte passar. Kolla bara så slangarna passar. Tex denna

Skickat från min moto g(8) power lite via Tapatalk

Nu blev jag inte klok på vad du menar "löste ut"?

Om pumpen inte går så kokar inte pannan, den hinner inte koka då det är två säkringar som borde stänga pannan och vänta tills den kallnat lite för att sedan starta igen.

Den ena är pantermostaten och den andra är smältsäkringen. Skulle pantermostaten hänga sig så löser smältsäkringen och då stannar pannan tills ny smältsäkring monteras. 

Men det är klart, har du en panna som är runt 30 år och flera varit där så kan både vattentermostaten och smältsäkringen vara byglade och då förstår jag att pannan kan gå i kok för då fungerar ju ingentig som det var tänkt från början.

Så problemen med Jonas panna kan ju också var att det varit för många "där" och gjort sin små förändringar så det funkat en tid för att sedan inte funka alls.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • LMC400
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)