Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Primus 2480 problem
#41
(2024-08-31, 11:08)Hagbard Skrev:
(2024-08-18, 19:08)LMC400 Skrev: Oj...har aldrig ens sett ett sånt intyg i någon av mina vagnar. Då får man med andra ord inte göra några förändringar i en gasolinstallation utan att bryta mot de bestämmelserna?
Blir ju lite knepigt när man ska betala nära 3000 kr för en liten cirkulationspump till en panna med kanske 40 år på nacken. Man får kanske helt enkelt hålla tummarna att inte myndigheterna åker runt och tittar på pannor i husvagnar.
Konstigt i sammanhanget att det inte finns krav på besiktning av gasolinstallationen vid ordinarie besiktning

Skickat från min moto g(8) power lite via Tapatalk

Slog en forsk i en del instruktionsböcker...

Polar 2002 skriver i sin i-bok "fr o m 1995 års modeller har reglerna skärps med bl a annat certifikat av gasol- och ventilationssystem".
De vagnshandlingar som följer med vagnen måste också överensstämma med det tybesiktigade fordonet.

Kabe 2000 skriver i sin i-bok, av registreringsbeviset framgår husvagnens viktigaste data. Förvara gärna registreringsbeviset tillsammans med övriga handlingar, såsom "Certifikat för gasolinstallation och ventilation" och bruksanvisningar för gasapparater, som måste uppvisas vid kontrollbesiktning.

Hobby skriver i sin i-bok, inmontering och ändringar av gasolanlägningen får bara utföras av en fackman.
Varje förändring i gasolsystemet måste gasprovas och skriftligt bekräftas av en auktoriserad sakkunnig.
 

Frågan kvarstår...
Hur många läser egentligen instruktionsboken?

Frågan är var alla instruktionsböcker tar vägen . Vår första vagn fanns det väldigt mycket dokumentation till som följde med. De senare var det lite si och så med. Men det låter väldigt vettigt det du skriver. Det handlar om allas säkerhet. Tyvärr saknas nog en del kompetens på de vanliga besiktningsstationerna hur man täthetsprovar gasolanläggningen. Känns som om de bara kollar belysning, kulhandske, axel och påskjutsbroms. Varje sommar ser man en hel del tvivelaktiga vagnar på vägarna.

Skickat från min moto g(8) power lite via Tapatalk
Svara
#42
(2024-08-31, 12:08)Hagbard Skrev: Nu blev jag inte klok på vad du menar "löste ut"?

Om pumpen inte går så kokar inte pannan, den hinner inte koka då det är två säkringar som borde stänga pannan och vänta tills den kallnat lite för att sedan starta igen.

Den ena är pantermostaten och den andra är smältsäkringen. Skulle pantermostaten hänga sig så löser smältsäkringen och då stannar pannan tills ny smältsäkring monteras. 

Men det är klart, har du en panna som är runt 30 år och flera varit där så kan både vattentermostaten och smältsäkringen vara byglade och då förstår jag att pannan kan gå i kok för då fungerar ju ingentig som det var tänkt från början.

Så problemen med Jonas panna kan ju också var att det varit för många "där" och gjort sin små förändringar så det funkat en tid för att sedan inte funka alls.

Jo det var exakt det som hände. Säljaren hade ingen vidare kunskap och jag var helt ny på husvagn. Han visade att pannan startade för att efter en kort stund koka och bryta. Måste ha varit panntermostaten efter din beskrivning. Har för mig att det var en knapp att trycka in när den svalnat. Sen gick det att upprepa den proceduren. Någon smältsäkring bytte jag aldrig. Ingen värme kom in i vagnen. De vi köpte vagnen av hade använt sig av ett fristående element på golvet och inte gjort några djupare felsökningar.
Det är med all sannolikhet som du skriver att någon under resans gång modifierat av någon anledning. Kanske samma handyman som tätat överallt med silikon istället för butyl? När jag väl kom underfund med att pumpen stod stilla trots att den hade spänning bytte jag den. Efter det cirkulerade vattnet och precisionen i temperatur av överraskande bra. Vill minnas att den slog på en halv eller en grad på varje sida inställt värde.
Det kan säkert vara en och annan som gjort egna patentlösningar på Jonas panna också. Den bör också ha några år och några olika ägare på nacken.
Oavsett vad som är på tok hoppas jag att han får rätt på den så älgjakten inte blir för sval

Skickat från min moto g(8) power lite via Tapatalk
Svara
#43
(2024-08-31, 11:08)Hagbard Skrev: Hur många läser egentligen instruktionsboken?
Haha, vi som gör det är en utrotningshotad art, har jag konstaterat.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • LMC400
Svara
#44
(2024-08-30, 08:08)Hagbard Skrev: Funderade lite igår och undrar om det kan vara lite dålig kontakt mellan glödstiftet och jord. Mest för du säger att den startar bra och går till den skall starta igen då den är varm.

Hej
Nu har pannan gått som den ska i 2 nätter men inatt hade den löst ut(lampan i triangeln lyser)
ang. glödstiftet, jordar det i själva pannan? 

Mvh
Svara
#45
(2024-09-07, 09:09)Jonas Skrev:
(2024-08-30, 08:08)Hagbard Skrev: Funderade lite igår och undrar om det kan vara lite dålig kontakt mellan glödstiftet och jord. Mest för du säger att den startar bra och går till den skall starta igen då den är varm.

Hej
Nu har pannan gått som den ska i 2 nätter men inatt hade den löst ut(lampan i triangeln lyser)
ang. glödstiftet, jordar det i själva pannan? 

Mvh

Ja, den ska jorda i pannan, men efter årens lopp så blir jorden sämre och sämre där.

Man brukar få dra en extra jordtåt till chassit på pannan när man dragit en ny jord från batteriet direkt till den svarta i kopplingsstycket på pannan.

Men är det som så att infästnigen av glödstiftet i den inre plåten (den runt själva boilen som vattnet finns i) är dåligt (brukar vara så) så hjälper det ett tag att jorda själva glödstiftet och när man får tid så plockar man isär hela rasket och gör rent och svetsar tillbaka infästningen och ser till så det blir bra jord till chassit.

Det som brukar hända då det är dålig jord till stiftet är bl a som i ditt fall.

Spå här illa kan det se ut...

   
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#46
(2024-09-07, 12:09)Hagbard Skrev:
(2024-09-07, 09:09)Jonas Skrev:
(2024-08-30, 08:08)Hagbard Skrev: Funderade lite igår och undrar om det kan vara lite dålig kontakt mellan glödstiftet och jord. Mest för du säger att den startar bra och går till den skall starta igen då den är varm.

Hej
Nu har pannan gått som den ska i 2 nätter men inatt hade den löst ut(lampan i triangeln lyser)
ang. glödstiftet, jordar det i själva pannan? 

Mvh

Ja, den ska jorda i pannan, men efter årens lopp så blir jorden sämre och sämre där.

Man brukar få dra en extra jordtåt till chassit på pannan när man dragit en ny jord från batteriet direkt till den svarta i kopplingsstycket på pannan.

Men är det som så att infästnigen av glödstiftet i den inre plåten (den runt själva boilen som vattnet finns i) är dåligt (brukar vara så) så hjälper det ett tag att jorda själva glödstiftet och när man får tid så plockar man isär hela rasket och gör rent och svetsar tillbaka infästningen och ser till så det blir bra jord till chassit.

Det som brukar hända då det är dålig jord till stiftet är bl a som i ditt fall.

Spå här illa kan det se ut...

Nu har jag testat några nätter till men problemet kvarstår, vissa nätter funkar det andra inte.
Provade att dra ny jord som jag satte i chassiet på pannan och tog bort glödstiftet för att se om det var helt upprostat vilket det inte var.
Det har ju blivit bättre sen jag fått tips av er och börja fingra för nu funkar den ju iallfall hälften av gångerna
Kanske dags å prova den andra svarta lådan på pannan för jag har som sagt en panna/låda till.
Svara
#47
Att fästa en jordledning i den yttre plåten ger kanske inte det man förväntar sig, jordledningen måste in i samma plåt som Glödstiftet sitter i.

Funkar inte Glödstiftet i andra tändningen så bryter ju lågkännare inom några sekunder och det är (vad jag förstår) ditt problem.

Några bilder hur det ser ut , den inre plåten som Glödstiftet sitter i samt isoleringen mellan den inre och yttre plåten.

       
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • Jonas, Sokrates
Svara
#48
Tack för svar, nu har jag gjort som du beskrivit dock så var det runt 2-8 grader på natten förra helgen och jag hade pannan inställd på 2 brännare så jag misstänker att den inte orka upp till dom ca 20 grader som jag hade ställt vredet på utan den gått hela natten, det var ca 15 grader på morgonen.
Är det normalt att den inte orkar på 2 brännare vid den ute temperaturen? Tycker det verkar klent
Svara
#49
(2024-09-25, 19:09)Jonas Skrev: Tack för svar, nu har jag gjort som du beskrivit dock så var det runt 2-8 grader på natten förra helgen och jag hade pannan inställd på 2 brännare så jag misstänker att den inte orka upp till dom ca 20 grader som jag hade ställt vredet på utan den gått hela natten, det var ca 15 grader på morgonen.
Är det normalt att den inte orkar på 2 brännare vid den ute temperaturen? Tycker det verkar klent


Det var ganska länge sedan vi hade vår Polar 520 från 1985 med samma panna, men jag kan inte minnas att det skulle vara TVÅ brännare. När jag friskar upp minnet med din bild på manöverpanelen du har inne vagnen ser jag bara EN knapp på gasoldrift. Jag kan vara trög men förklara vad du menar med TVÅ brännare. Nu är din vagn något större men på gasol fick vi bra värme även när det var betydligt kallare än så. Upplevde aldrig pannan som klen.

Skickat från min moto g(8) power lite via Tapatalk
Svara
#50
(2024-10-08, 18:10)LMC400 Skrev: Det var ganska länge sedan vi hade vår Polar 520 från 1985 med samma panna, men jag kan inte minnas att det skulle vara TVÅ brännare. När jag friskar upp minnet med din bild på manöverpanelen du har inne vagnen ser jag bara EN knapp på gasoldrift. Jag kan vara trög men förklara vad du menar med TVÅ brännare. Nu är din vagn något större men på gasol fick vi bra värme även när det var betydligt kallare än så. Upplevde aldrig pannan som klen.

Skickat från min moto g(8) power lite via Tapatalk

2450/60/70 och 80 har tre brännare, 2490 har en.

Effekten i 2450/60/70/80 är 3x2100 W totalt 6300W
Effekten i 2490 är mellan 3000W och 5000W.

2490 har alltså sämre totaleffekt än dom tre äldre generationerna.

2450/60 och 70 har två vippbrytare nere vid foten av brännaren där man kan reglera effekten med en, två eller tre brännare.

2480 har två brännare och tillval med en brännare när temperaturen sjunker under + 10 grader eller mer.

Termistorn känner av vilken effekt som behövs och kör normalt två brännare, behävs det mer effekt beroende på tiden det tar att värma upp inom hysterin så startar den den tredje brännaren "om" brytaren är tillslagen.

2490 väljer man på reduceringsventilen mellan t ex 1 - 7 där 1-4 motsvarar temperaturer mellan +10 eller mer.
Mellan 5-7 när det sjunker under +10 grader.

1 på reduceringsventlen motsvarar 20 millibar och 7 motsvar 50 millibar

Alla pannor skall köras med ett gasoltryck på 50 millibaer (0,5 Bar). 

Skulle man inte få ut rätt effekt på en äldre vagn så är oftast problemet att någon "användare" under tid monterat en reduceringsventil på gasolflaskan på 30 millibar i stället för en på 50 millibar.

Följden blir att pannan inte går med full effekt med två brännare 4200W eller med tre brännare 63000W.

Utan den totala effekten med tre brännare hamnar då runt ca 3500W totalt.
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • Jonas, LMC400
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)