Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vintervagn, konstruerad för vinterbruk
#7
Min lilla husvagn kvalar nog in i Nivå 2 gruppen. Kan väl kallas för en tresäsongersvagn tycker jag, fast jag vinterfricampar i den här i Östergötland sedan flera år tillbaks.
För mig är det största problemet gasolförbrukningen under vinterfricamping, så jag skulle velat haft en superisolerad liten husvagn där värmen mest går åt till att värma upp den inkommande ventilationsluften. Blir lite extra akut då min lilla husvagn bara rymmer 2xP6 gasolflaskor.

Min husvagn klarar sig bra även i kraftig snöstorm och -24°C, men blir ju en del isbildning då det töar under tjocka snölager som bildas på taket då. Men gasolförbrukningen begränsar ju mitt vinterfricampande väldigt mycket.
Byggde om mina två sidofönster till treglasfönster förra året och det blev väldigt bra! Slipper allt kallras vid ryggen när jag sitter i soffan, slipper allt kondens längs fönsterkanterna (är enkelglas ca 1,5cm runt kanter på den lite äldre konstruktionen) samt minskade nog gasolförbrukningen en aningen.
Men en P6-flaska räcker ju bara 3-4 dygn för mig när det är några minusgrader på nätterna och någon minus dagtid samt molnigt väder. Tänk så befriande det skulle vara med min lilla husvagn som superisolerad!

Sedan började ju min Trumatic S3002 gasolpanna krångla förra vinter och när jag renoverade den i höstas så blev det tydligt att den tål inte vinterkörning på saltade vägar något vidare! Körde omkring så ett par vintrar och fricampade här i Östergötland.
Var mycket korrosionsangrepp från saltet på den, samt under luffandet runt på vita vintervägar hände det flera gånger att gasolpannans luftintag under vagnen blev igensatt av snö, så jag fick krypa under och borsta och banka för att få upp en öppning för förbränningsluften in igen. Det är ju inte heller så vinteranpassat direkt.
Så även en gasolvärmepanna som tål vinterklimatet ute på vägarna behövs ju för att husvagnen ska vara bra vinterfungerande!
Liten husvagn = Stora upplevelser längs vägen!
[-] Följande 1 användare säger tack till dig BoUte för detta inlägg:
  • Hagbard
Svara


Meddelande i denna tråd
RE: Vintervagn, konstruerad för vinterbruk - av BoUte - 2019-01-20, 20:01

Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)