Camping Forum - Din campingplats på nätet

Full Version: Vintervagn, konstruerad för vinterbruk
Detta är en förenklad verision av forumet. Visa full verision i original format.
Sidor: 1 2
Många diskussioner i trådar handlar om vad som är lämpligt för vinterbruk.

Här uppe i Norden så har vi nog många i tankarna att det gäller "just här uppe i Norden" där temperaturerna ofta kryper ner mot -20 grader eller mer.

Vad är det då som kan vara en lämplig vagn för detta klimat.

Många lobbyister försöker påverka oss genom signaler att just de sydligare vagnarna är minst lika bra som de Nordiskt byggda vagnarna.

Detta påstår jag är helt fel. Har man då förträngt vad som gäller?

Vilka regler eller annat som ligger bakom för att få en Husvagn klassad för just "vinterklimat" när det handlar om just "Boendemiljön".

Att dessa klassificeringar tillgår på ett sätt som Handlare mm väl borde känna till är en fråga som HRF borde ta upp i sina "VDH" (Varudeklarationsunderlag) som nu mer och mer börjar att användas som ett "försäljningstrix" för en utökad försäljning.

Det tillverkarna känner till är att det finns en norm som heter EN 1645-1 som på Svenska heter SIS EN 1645-1 för Husvagnar och SIS EN 1646-1 för Husbilar..

https://www.sis.se/api/document/preview/31837/

Denna norm talar om ifall vagnen klarar den test som skall utföras för att kunna klassificera in i resp. konstruktionsgrupp.

I grunden handlar det om 3 nivåer, där nivå 2 och nivå 3 är mest relevant för våra olika diskussioner.

Nivå 1 har egentligen inga krav på någon anpassning ang. värmekomforten eller isolering typisk sommarvagn.

Nivå 2 som en del av de flesta sydeuropeiska samt en del andra konstruerar för har bara ett krav att de skall fungera ner till +-0 grader. (där ligger dom största volymerna från dom sydeuropeiska tillverkarna med t ex utvändiga avlopp bl a).

Nivå 3 ställer mycket högre krav på boendemiljön samt konstruktion för att klara förhållanden ner till -15 grader (Här finns "en del" sydländska byggare som konstruerar för just denna nivå).

Men här uppe i Norden ställer det helt andra krav på våra Husvagnsbyggare, de skall uppfylla "minst" nivå 3 men hade det funnits en nivå 4 så skulle dom legat där. -15 grader är nog "sommartemperatur" uppe i våra Fjäll där det mer än ofta kryper ner mot både -20 eller -30 grader.

De Nordiska byggare har i gemen legat på typ "minst" nivå 3 för att vara med och konkurrera om en plats i statistiken.


Det som lobbyisterna sedan påstår är att en vagn i nivå 2 går alldeles utmärkt att bo i när det gäller Svenska Nordiska vinterförhållanden ner till -20 eller -30 grader har inte anammat det väsentliga när det gäller en dräglig boendemiljö utan problem.

Grunderna är "Vinteranpassad" nivå 2 eller "Vinterkonstruerad" nivå 3, "Nordiskt konstruerad" skulle jag vilja ha till nivå 4 som våra byggare konstruerar vagnarna.

Nivå 1 hoppar jag över för där bör finns nog inte några intressen.

Enligt normen SIS EN 1645-1 

Nivå 2 skall klara:

Vintertät (vinteranpassad ner till +-0, utanpåliggande avlopp mm).

Fas 1 - nedkylning:
Provfordonet kyls ned till +-0 C under en period av minst 10 timmar med alla fönster och dörrar öppna.

Fas 2 - Uppvärmning:
Målet är att värma upp testkroppens inre så snabbt som möjligt från en temperatur på 0 grader C.
Den centralt placerade mätpunkten, en meter över det inre golvet mitt i vagnen, måste upp till +20 garder C inom två timmar, varigenom temperaturskillnaden vid 5 andra mätpunkter inom fordonet inte får överstiga 7 grader C.

Om, provfordonet passerar provningsförfarandet i nivå 2 kvalificeras den som "Vintertät/Vinteranpassad".

Nivå 3 skall klara:

Vinterkonstruerad för Vintermiljö ( allt som kan frysa skall vara monterat inuti vagnen).

Fas 1 - nedkylning:
Provfordonet kyles ner till -15 grader C under en period av minst 10 timmar med alla fönster och dörrar öppna.

Fas 2 - uppvärmning:
Målet är att värma upp testkroppens inre så snabbt som möjligt från en starttemperatur på -15 grader C. Den centralt placerade mätpunkten, en meter över det inre golvet mitt i vagnen, måste värmas upp till +20 grader C inom 2 timmar, varigenom temperaturskillnaden vid 5 mätpunkter inom fordonet inte får överstiga 7 grader C.

Fas 3 - stabiliseringstid:
Efter 2 timmes stabiliseringperiod, under vilken provfordonet hålls vid en inre temperatur på +20 grader C av värmaren, fylls vattentankarna.

Fas 4 - VVS test:

Efter ytterligare 1 timme testas all VVS samt kranar för att se till att de är funktionella,
d v s vattnet inuti dem inte har frusit.

Om fordonet passerar provförfarandet för Nivå 3 kvalificeras det som "Vinterkonstruerat".
Lite om Vintervagn, men han slirar lite på en del text...

http://www.husvagnochcamping.se/artiklar...ercamping/
Jag ska åka till Borlänge för en kortare tur med min Cabby 532DLX från 1989 Få se om den klarar vintern i Dalarna.
Nåt annat än en nordisk vagn blir det aldrig för mig. Man är väl patriot!
(2019-01-17, 19:01)Ljusne-Håkan Skrev: [ -> ]Jag ska åka till Borlänge för en kortare tur med min Cabby 532DLX från 1989 Få se om den klarar vintern i Dalarna.
Nåt annat än en nordisk vagn blir det aldrig för mig. Man är väl patriot!

Big Grin  Dom flesta patrioter finns nog Norr om Dalälven, ser inte så många "kappvändare" här... Tongue
(2019-01-17, 22:01)Hagbard Skrev: [ -> ]
(2019-01-17, 19:01)Ljusne-Håkan Skrev: [ -> ]Jag ska åka till Borlänge för en kortare tur med min Cabby 532DLX från 1989 Få se om den klarar vintern i Dalarna.
Nåt annat än en nordisk vagn blir det aldrig för mig. Man är väl patriot!

Big Grin  Dom flesta patrioter finns nog Norr om Dalälven, ser inte så många "kappvändare" här... Tongue

Där fick man för att inte ha varit norr om Dalälven mer än några gånger i livet. Vi må ha olika åsikter, men jag gillar er skarp Smile
Var och en är salig i sin tro.
Vänder man kappan i norrland så hinner myggen suga allt blodet ur ådrorna på en om man inte fryser ihjäl innan man med stelfrusna fingrar lyckats knäppa kappan!! Smile Hagbard är min hjälte som överlevt i den miljön så länge. Smile
Min lilla husvagn kvalar nog in i Nivå 2 gruppen. Kan väl kallas för en tresäsongersvagn tycker jag, fast jag vinterfricampar i den här i Östergötland sedan flera år tillbaks.
För mig är det största problemet gasolförbrukningen under vinterfricamping, så jag skulle velat haft en superisolerad liten husvagn där värmen mest går åt till att värma upp den inkommande ventilationsluften. Blir lite extra akut då min lilla husvagn bara rymmer 2xP6 gasolflaskor.

Min husvagn klarar sig bra även i kraftig snöstorm och -24°C, men blir ju en del isbildning då det töar under tjocka snölager som bildas på taket då. Men gasolförbrukningen begränsar ju mitt vinterfricampande väldigt mycket.
Byggde om mina två sidofönster till treglasfönster förra året och det blev väldigt bra! Slipper allt kallras vid ryggen när jag sitter i soffan, slipper allt kondens längs fönsterkanterna (är enkelglas ca 1,5cm runt kanter på den lite äldre konstruktionen) samt minskade nog gasolförbrukningen en aningen.
Men en P6-flaska räcker ju bara 3-4 dygn för mig när det är några minusgrader på nätterna och någon minus dagtid samt molnigt väder. Tänk så befriande det skulle vara med min lilla husvagn som superisolerad!

Sedan började ju min Trumatic S3002 gasolpanna krångla förra vinter och när jag renoverade den i höstas så blev det tydligt att den tål inte vinterkörning på saltade vägar något vidare! Körde omkring så ett par vintrar och fricampade här i Östergötland.
Var mycket korrosionsangrepp från saltet på den, samt under luffandet runt på vita vintervägar hände det flera gånger att gasolpannans luftintag under vagnen blev igensatt av snö, så jag fick krypa under och borsta och banka för att få upp en öppning för förbränningsluften in igen. Det är ju inte heller så vinteranpassat direkt.
Så även en gasolvärmepanna som tål vinterklimatet ute på vägarna behövs ju för att husvagnen ska vara bra vinterfungerande!
Efter att ha testkört min lilla dieselvärmare så tror jag att den skulle kunna fungera även i husvagn. Min är den minsta på 2kW. Finns även 3 kW, 5kW och 8 kW. Den kan byggas in i ett ganska litet utrymme.
Här är en som monterat i en husvagn. Jag hade nog inte monterat insug och utblås så nära varandra som han gjort i detta klippet men den visar grundtanken.
https://youtu.be/BQ_I8c00T-0
Den typ av värmare fast lite större kapacitet monterade jag in i en båt med diesel som bränsle och den fungerade kanon. Gick snabbt att värma upp båda ruffarna fram och bak.

En bensinare monterade jag in i en bil under baksättet och den fungerade kanon även där, gick snabbare med bensinaren att värma upp kupén än med kupévärmaren så den tog jag bort.

Dagen lättdieslar är alla utrustade med en liten värmare för att få upp temperaturen både i motorn och i kupén. Risken är annars att de går för kalla och inte ger rätta avgasvärden.

Så en typ Eberspäscher är att rekommendera för din vagn om du vill ha varmt.  Den lilla Airtronic D2 drar ca 8 till 12 Watt .
Ja det känns som om de får upp värmen snabbt samt jobbar väldigt bränsle- och strömsnålt. En 2 kw värmare tror jag hade gjort jobbet i den typen av vagn som BoUte har. Förbrukningen ska ligga på 0,11 - 0,24 liter per timme enligt manualen. I verkligheten drar den i det nedre spannet. Har en känsla av att den medföljande 10-liters tanken varar ett bra tag.
När det gäller strömförbrukningen så är den högst vid uppstart när glödstiftet värmer samt när man stänger av den. Då går glödstiftet igen, förmodligen för att bränna bort sot. Under själva driften är det bara en liten fläkt samt en liten dieselpump som går. Totalt sett är är glödstiftet inkopplat ganska kort tid. Strömförbrukningen är nog lägre än för Truman med fläkt.
Sidor: 1 2