Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vår nya mini-glasfiberhusvagn
#21
Vid mäjlkontakt med Calix har jag blivit informerad att dom kommer med nya kupévärmare efter sommaren 2017 som lär vara tystare än dom gamla SlimLine kaminerna. Jag kommer därför att avvakta med att försöka sänka varvtalet på den befinliga kupévärmaren och först se hur Calix nya kaminer kommer att passa för mitt användningsområde. Det är enklare att köpa en ny kupévärmare än att försöka sänka varvtalet med risk för överhettning av värmaren.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#22
hakano skrev:
Har du kollat så den inte är temperaturstyrd? D.v.s. att 1400W ger den bara vid typ -25C och ju varmare det är över det så minskar den effekten den lämnar. Väldigt många kupevärmare är sådana idag.

Jo, de flesta tunna kupévärmare verkar vara byggda med självreglerande keramiskt element, där effekten regleras utifrån omgivande temperatur. Detta gäller även för min lilla 800 W Calixvärmare. Jag vill minnas att när jag körde med fläkten, när jag jobbade med vagnen sommaren 2015 då det var regnigt och kalt, så låg effektförbrukningen på knappt 600 W. Omgivande temperature var 20 C eller där under, för kupévärmaren är kopplad via en extern rumstermostat som förmodligen var inställd på 20 C.

Problemet är att fläktarna i dom tunna kupévärmare som jag har kommit i kontakt låter alltför mycket. Tanken var därför att reducera varvtalet på fläkten i min 800 W värmare för att få den att väsnas mindre. Jag utgick från att det sitter samma fläkt i min tunna 800 W värmare som i den kraftigare 1.400 W värmaren, varvid ett något lägre lyftflöde genom mitt keramiska element med lägre effekt inte skulle ge upphov till överhettning. Nu blir det till att vänta och se hur tysta dom nya Calixvärmarna som är beräknade att komma ut på marknaden efter sommaren Smile
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#23
Nu har jag satt dit en 3-läges dubbelströmbrytare till 12v-värmemattan och 12v-värmfläkten, så jag kan välja om spänningsmatning från bilen, när bilgeneratorn levererar ström, skall driva 12v-värmmattan/fläkten under färd, eller om man skall ha dubbel strömförsörjing till batteriet i syfte att minimera spänningsfallet mellan bilen och husvagnen.

[Bild: PhcolqYl.jpg]

[Bild: Sp12yBNl.jpg]

När man är uppkopplad med 230v strömförsörjs 12v-värmemattan och 12v-värmefläkten av en 230vAC till 12vDC omvandlare.

[Bild: Hjm17Z8l.jpg]

Såväl 12v-värmemattan som 12v-värmefäkten är kopplade över en termostat och jag har även satt dit en separat strömbrytare som bryter strömen till värmefläkten.

[Bild: 0dQM2lZl.jpg]

Det är enkelt att få till golvvärme med en värmematta. Anledningen till att jag valde en 12v-värmematta är att den då kan vara på när man kör varvid det blir varmt och skönt på golvet när man kliver in i vagnen.

[Bild: u8uMzXJl.jpg]
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#24
Anledningen till varför jag hade en 12v-värmefläkt liggande var att jag hade köpt en för att komma åt den timer som den levererades med för att använda den tillsammans med en 12v-värmefilt.

[Bild: pl4SHcyl.jpg]

Värmefilten är på 42w och är inköpt hos Conrad i Tyskland.

[Bild: Wt49BZul.jpg]

Tanken har varit att man bl.a. skall kunna lägga 12v-värmefilten under lakernet i sängen och både kunna värma upp sängen lite när man kör, samtidigt som man skall kunna koppla in värmefilten på natten med timern en stund när sömnen störs av att det blir alltför kallt i sängen.

"Tanten" har introducerat idén med varmvattenflaska i sängen som hon är van vid sedan hennes tid i London. Jag måste medge att en varmvattenflaska i sängen håller värmen länge och att det är en enkel lösning.

[Bild: IN2Y4B1l.jpg]

I husvagnen är det inte några problem att koka vatten på gasolspisen och hälla i värmeflaskan. Om vi bara åker med Campingbilen har jag sedan tidigare en 12v-vattenkokare som kan användas till att värma vattnet under tiden man kör. Det gäller bara att planera lite i förväg eftersom det tar ca 30-45 minuter för vattnet att koka i 12v-vattenkokaren.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#25
Husvagnen är utrustad med backlampa, men den signalerar bara till bakomvarande att man backar. Det är lite knivigt att backa när det är mörkt utan backljus som lyser upp marken bakom husvagnen. Jag har därför satt dit två platta dimljus precis ovanför infästningen för de bakre stödbenen. Ljusbilden för dessa platta dimljus är inte mycket att hurra för, men jag hade dom liggande och tyckte att dom kanske skulle kunna fungera som ledljus när man backar med vagnen.

[Bild: kkzaswJl.jpg]

Jag ville kunna slå på de extra backljusen vid behov från förarplatsen. Tanken slog mig att backljuset och dimbakljuset i stort sett aldrig är påslagna sammtidigt, så jag valde att koppla de två extrabackljusen via två serikopplade enkelreläer. Det ena reläet styrs av backljuset och det andra reläet styrs av dimbakljuset, vilket gör att jag erhåller förstärkt backljus genom att slå på dimbakljuset när backljuset är på.

[Bild: 3dm50UPl.jpg]


Nu återstår det att testa hur mycket ledljus som de båda extra backljusena ger när det är mörkt ute.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#26
De extra backljuslamporna på husvagnen, som aktiveras med dimbakljuset samtidigt som backljuset lyser, fungerar väl och nu är det mycket enklare att backa när det är mörkt. Det var nästan helt mörkt när jag tog fotona, även om det inte ser så mörkt ut på bilderna. 

Så här ser det ut i backspegeln utan de extra backljusen på husvagnen:

[Bild: W1BDx2K.jpg]

Och så här ser det ut i backspegeln när de extra backljusen är aktiverade:

[Bild: naIEO7k.jpg]
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#27
Jag backade i kolmörker i en grusgrop med skopor mm jag kunnat köra på. Hopp ur, hopp i osv ett antal ggr.

Skickat från min SM-J500FN via Tapatalk
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara
#28
Jo visst kan man hoppa ur och in i bilen för att se vad som finns bakom. Vår vagn är dock väldigt kort, vilket gör att det är svårare att se när den börjar svänga. Med de extra backljusen ser man mycket bättre vagnens beteende, vilket underlättar backandet betydligt. Dessutom ser man mycket bättre vad som finns bakom vagnen.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • Månsson
Svara
#29
Jag borde verkligen skaffa backljus på husvagnen, vi fricampar jämt o letar upp okända sovställen mitt i nätterna typ varenda natt.

Skickat från min SM-J500FN via Tapatalk
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • Månsson
Svara
#30
(2017-09-25, 14:09)Ljusne-Håkan Skrev: Jag borde verkligen skaffa backljus på husvagnen, vi fricampar jämt o letar upp okända sovställen mitt i nätterna typ varenda natt.

Skickat från min SM-J500FN via Tapatalk

Jag byta från 7-pol till 13-pol på släpvagnen och samtidigt montera jag 2st 12w led-backljus bakom stänkskydden.
I mitt tycke en bra placering, lyser upp sidorna baktill på släpet så man ser vilket håll släpet pekar.
Dom lyser under släpet så att allt bakom släpet blir upplyst.
Fick iden när jag montera backljus vid fotstegen till hytten på sonens lastbil.
Varför skall backljusen sitta längst bak? Det är väl även bra att se längs bilen och släpets sidor.

http://www.swedol.se/backlampa-led-12w-e-godkand.html

[Bild: VAVEOcC.jpg]
http://manssonslatadagar.blogspot.se/  - https://www.instagram.com/manssonslatadagar/
- Polar 590 CTH, 2019 - Volkswagen Passat 193 Hk Diesel, 2025 - Skåne -
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Månsson för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 2 Gäst(er)