Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vår nya mini-glasfiberhusvagn
#1
Här kommer jag att försöka återskapa den text och de bilder som jag hade i mots. tråd på HF, samt fortsätta att lägga till nya saker som jag har gjort med vagnen. Strax innan HF stängdes ner lät jag spara ner forumet i statisk html-kod i syfte att spara mina inlägg på forumet. Enligt lagen om all jävlighet fungerade det inte för ett antal inlägg i min tråd om vår mini-glasfiberhusvagn Sad Men jag hade även lagt upp en del om vagnen på ett amerikanskt forum för FiberglassRVs, som blev en räddare i nöden.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#2
Vi har 2015 införskaffat en ny Niewiadów N126D mini-husvagn i glasfiber. Vagnen är bara 398 cm lång (inklusive draget), 194 cm bred och 226 cm hög. Den är endas några cm bredare än min VW T4:a och den ser ut som en lekstuga efter bilen.
[Bild: smile.png] 

Trots att vagnen är väldigt kompakt är den förvånansvärt rymmlig för två vuxna.

Vagnens totalvikt är 750 kg och dess tjänstevikt är 560 kg, vilket ger 190 kg i lastvikt. Min T4:a har 750 kg i lastvikt, så ekipagets totala lastvikt blir 940 kg. Den är tillverkad i Polen och inhandlad hos en husvagnshandlare i Holland. Vi plockade med oss husvagnen från Holland i slutet av maj 2015, när vi körde hem till Sverige från Sydspanien. I Holland är släp- och husvagnar upp till 750 kg totalvikt varken registrerade eller besiktigade. Man sätter därför en dublett av dragbilens registreringsnummer på dessa släp-/husvagnar. Jag hade tidigare fått besked från den holländska polisen att det även är lagligt att dra en holländsk oregistrerad husvagn med en svenskregistrerad bil. Hemresan genom Holland, Tyskland, Danmark och Sverige var problemfri.

Ansökan om ursprungskontroll ankom till Transportstyrelsen den 15 juni och den beviljades den 24 juni. Till ansökan om ursprungskontroll bifogades en kopia av köpekontraktet och CoC-dokumentet i original (eftersom vagnen är ny och oregistrerad).

Registreringsbesiktningen avklarades den 29 juni, utan problem. I väntan på att ursprungskontrollen skulle bli godkänd hade jag ringt runt till de olika besiktningsorgan och bl.a. kollat priset för registreringsbesiktningen. De prisuppgifter som jag fick varierade från 1.500 kr till 2.530 kr. Huruvida vagnen skulle vägas eller ej hanterades olika mellan de olika besiktningsorganen. Hos vissa är vägning obligatorisk, hos andra var det ett beslut som besiktningsmannen beslutade om i samband med registreringsbesiktningen och andra gick på viktuppgifterna i CoC-dokumentet. Det rådde också stor skillnad i hur snart registreringsbesiktningen skulle kunna bli utförd. Hos Besikta, som har stationerna närmas där jag bor (Borås och Kinna), skulle registreringsbesiktningen kunna ske tidigast i slutet av juli eller i början av augusti. Hos Dekra i Göteborg kunde registreringsbesiktningen ske inom några dagar, under besiktningsmannens sista arbetsvecka innan han gick på semester. Det var ett enkelt val för mig att dra vagnen till Dekra i Göteborg så registreringsbesiktningen kunde utföras utan dröjsmål och till ett fördelaktigt pris. Förutom kostnaden att dra vagnen ca 2x10 mil och några kronor i trängselskatt i Göteborg, landade registreringsbesiktningen på 1.650 kr.

Väl hemkommen från registreringsbesiktningen kunde jag se att husvagnen fanns med bland fordonen på mina sidor hos Transportstyrelsen och redan hade fått sig tilldelat ett registreringsnummer. Nu återstår det bara att registreringsbeviset och nummerplåten skall dimpa ner i brevlådan. Eftersom vagnen är ny blir det inte aktuellt med någon kontrollbesiktning inom fyra år.

Nu blir det till att sätta igång att anpassa vagnen till våra behov. Jag skall t.ex. sätta in ett AGM-batteri i vagnen, vars huvuduppgift blir att strömförsörja den kompressor kylbox som vi har sedan tidigare. Det blir också till att tillverka en ny stålställning för gasoltuberna i gasolkofferten. Vagnens original flaskhållarställning är för trång för den danska PC5-flaska som jag köpte hos Fleggaard i Harrislee, när vi åkte hem från Holland, så det blir till att svetsa ihop en ny ställning. Den Holländska gasregulatorn skall även bytas ut mot en klick-on regulator som jag hade med från Spanien och som passar på de danska PC-flaskorna. Därmed kan vi ersätta den danska PC5:an med den Spanska 5 kg flaskan, som vi redan har till gasolgrillen i Spanien, utan att behöva byta regulator eller införskaffa några adaptrar. Det är tänkt att vagnen skall komma med oss till Spanien över vintern.

Jag skall försöka ta lite foton av hur vagnen både före och efter jag har anpassat den till våra behov.

Gourmand skrev:
Spännande vagn och ett tecken på att det finns behov och önskemål om små/mindre vagnar som vill resa och inte endast ligga fjättrad vid en campingplats. Fritidsvagnen är väl egentligen en modifierad version av den vagn du nyss köpt ?

Nej, Fritidsvagnen är baserad på en Niewiadów N126N, som är en annan och något större av deras modeller. Förutom lite skillnad i storleken är den stora skillnaden att vår vagn har en upplyftbar takluck som bidrar till ståhöjd även för mig som är 180 cm lång.

Vår nya vagn kommer att fungera som ett komplement till vår befintliga "campingbil". Bilen har åtta bältade sittplaster, men kan med enkla medel konverteras till en "campingbil" med säng (1x2 m) och ett litet bord. Bilen blev dock lite väl trång när vi började resa med två katter. Dom reser i en stor specialbyggd kattbur i vilken dom även har sin toalettlåda. Katterna är nu inne på sin tredje långresa mellan Sydspanien och Sverige. Med husvagnen blir det mer ombonat och resorna med katterna blir lite enklare när "odjuren" får möjlighet att vistas i ett större utrymme. Nackdelen är att vi förlorar i smidighet och att vi inte kan övernattningsparkera på vanliga parkeringsplatser.

attisH skrev:
Är det en sån här?
m.blyss.de/producers/niewiadow/n126d_1

Se trevlig ut invändigt. Utvändigt ser den smidig ut [Bild: laughing.png]


Ja, det är den vagnen, med den skillnaden att vi valde bort 3-vägskylen och har en skåpsdörr på dess plats i stället. Vi kommer ställa den 35 l kompressorkylbox som vi redan har på det lilla sätet jämte gasolspisen. På så vis får vi mer skåpsutrymme, vilket annars är ganska begränsat. Vår vagn saknar även utvändigt de påklistarade dekorationsremsorna, eftersom vi hellre är utan dem.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#3
Vi hämtade vår nya mini-husvagn i Holland på hemvägen från Sydspanien till Sverige i slutet av maj 2015. Jag har ändrat och förbättrat en hel del i husvagnen under sommaren, innan vi återvände till Spanien igen i mitten av september. "Tanten" tyckte att det var lite galet att ändra så mycket som jag gjorde på en fabriksny husvagn [Bild: smil.gif]

Så här ser mini-husvagnen ut:

[Bild: Jg3DCO1.jpg]

[Bild: 0J1jtTW.jpg]
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#4
Vattentanken bestog ursprungligen av en 15 liters vattendunk som var placerad i skåpet under diskhon och tog upp värdefullt förvaringsutrymme:

[Bild: DaMlsyQ.jpg]

Jag kom på att det gick att få plats med två stycken 12 liters vattendunkar från Biltema under enkelsätet jämte köksdelen:

[Bild: Ty6WZBn.jpg]

Så här ser skåpet under diskhon ut när vattendunken är borta:

[Bild: VVM0U9g.jpg]

Vår husvagn beställdes utan inbyggt kylskåp och på dess plats under gasolspisen har vi därför i stället ett skåp för förvaring:

[Bild: IfCJ90P.jpg]

Vi hade sedan tidigare en kompressorkylbox som vi också använder i husvagnen. Den passar bra att ha ovanpå enkelsätet jämte köksdelen när vi står på camping, men den förvaras på golvet under transport:

[Bild: TJjvdCe.jpg]

Eftersom vi har med oss våra två katter tillverkade jag en trälåda för plastlådan som utgör deras kattoalett. Trälådan passar precis in under det lilla bordet:

[Bild: A34V1le.jpg]

Matskålarna hamnade under det stora bordet, där dom inte är i vägen. Väggarna är beklädda med textilmattor med skumgummi på baksidan. Jag har därför satt dit plastskydd bestående av mattskydd utan piggar på den nedre delan av väggarna, så man enkelt kan göra rent om det skulle skvätt lite mat på väggarna. Dessutom skyddar plastskydden mot deras klor.

[Bild: hbpoH3U.jpg]

Jag köpte ett litet trevligt katthus, som honkatten passade på att inspektera när jag tog fotona:

[Bild: Iu8OXhD.jpg]
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#5
Husvagnen var inte utrustad med något bodelsbatteri. Eftersom vi använder en kompressorkylbox var det nödvändigt att sätta i ett batteri i vagnen. Jag satte dit ett AGM-battri under soffan jämte köksdelen, så batteriet hamnade precis bakom hjulaxeln och så långt mot dess centrumlinje som möjligt. Vagnen utrustades också med en CTEK 5A batteriladdare.

[Bild: xVgxj6S.jpg]

Det ursprungliga 12v-systemet var enklast möjliga, med bara en hängsäkring. Jag byggde därför en egen elcentral där olika funktioner säkras av med egen säkring i förhållande till bl.a. dess ledningsarea. En 30A solpanelsregulator sattes dit och fungerar som spänningsskydd för att undvika att batteriet blir djupurladdat. Elcentralen placerades i basen för det enkelsäte där 12v-matningen från bilen kommer in.

[Bild: uHcXtWD.jpg]

Jag installerade en LED-köksarmatur för att få bättre ljus över köksdelen. I hyllan hamnade även en liten BT-högtalare, som har hyfsat ljud.

[Bild: ookbVzk.jpg]

Det är praktiskt att ha några 12v-uttag, så jag satte dit dessa två. För spänningsövervakning av bodelsbatteriet används en volmätare för cig-uttag.

[Bild: DWieeYN.jpg]

Det var önskvärt med fler 230v-uttag, så jag installerade bl.a. detta uttag upptill vid en av hyllorna, så man enkelt kan koppla in laddare till mobiltelefoner etc. där kablarna inte behöver vara i vägen. Jag satte också dit en termostat som reglerar ett 230v fläktelement.

[Bild: s8iY4gd.jpg]

Jag ville ha ett 230v-uttag på utsidan av husvagnen, men ville samtidigt inte göra mer hål i vagnen än nödvändigt. Lösingen blev att sätta en CEE-hanne med en Schuko-hona på intagssladden. Eftersom det utvändiga uttaget inte skyddas av husvagnens personskyddsautomat skaffade jag ett jordfelsskydd för utomhusbruk, som kopplas i det utvändiga uttaget.

[Bild: FGBnOeU.jpg]

Sladden från jordfelsbrytaren avslutas med en CEE-hona och jag använder en övergång från CEE till Schuko för att koppla in vanliga jordade stickkontakter.

[Bild: kuAwyzz.jpg]

Husvagnen var inte utrustad med stötdämpare, men fästena fanns redan på plats. Utan stötdämpare hade vagnen en tendens att studsa en del när man körde över gupp. Jag satte därför dit ett par stötdämpare. Med stötdämparna på plats blev det mycket bättre.

[Bild: S2E5Hle.jpg]
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#6
Den gasflaska som jag införskaffade är en dansk 5 kg kompositflaska med en "klick-on" flaskventil. Anledningen till att jag köpte en dansk kompositflaska är att dom har samma flaskventil som den flaska som "tanten" har i Spanien till gasolgrillen och jag vill enkelt kunna alternara mellan dessa båda flaskor. Vidare kan den danska kompositflaskan bytas i alla nordiska länder och det är bara i Sverige som man inte använder samma flaskventil som i danmark.

Den hållare för gasolflaskor som fanns i gasolkofferten var för trång och passade inte kompositflaskan. Jag tillverkade därför en ny hållare och jag tillverkade den med löstagbara mittre stöd, så att den bl.a. kan justeras för att även passa den spanska gasolflaskan.

[Bild: ZqiRUD9.jpg]

Det är precis att kompositflaskan får plats.

[Bild: yS4MdZQ.jpg]

Vi har bara en gasolflaska och eftersom vi endast använder gasol till gasolköket bör gasen räcka länge. Med endast en flaska i gasolkofferten finns det plats för en liten grill eller en plasttunna med lock som även kan fungera för att tvätta kläder när man kör.

[Bild: 01r1Ira.jpg]

[Bild: vhjRvpa.jpg]
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#7
"Flash back":
När jag köpte VW-bussen för 10 år sedan och började åka fram och tillbaka mellan Sverige och Sydspanien, gjorde jag det först med bara en säng ovanpå de fällda ryggstöden bak i bilen. VW-bussen är en 8-sätes Caravelle. Utöver sängen hade jag en termoelektrisk kylbox, en vattendunk i kofferten och ett Tangiakök spritkök för matlagning. Under tidigare år hade jag åkt motorcykel på semestrar och då hade jag Trangiaköket i topboxen. En av packväskorna innehöll ett litet fjälltält, en sovsäck och ett liggunderlag. I den andra packväskan förvarades kläder och skor. Även om VW-bussen från början var en väldigt spartansk campingbil var den ändå ganska lyxig jämfört med Motorcykeln.

Under åren utvecklades VW-bussen utefter mina behov. Jag tillverkade ett fällbart litet bord som även kan göras större genom att sätta in en lös skiva. Vid behov kan man dra tillbaka madrassen och den plywoodskiva, som tillsammans med hatthyllan utgör sängbotten, varvid man kan fälla upp ryggstödet i 2-sits soffan vid sidan om enkelstolen och få två sittplatser vid bordet.

[Bild: WxOP7gg.jpg]

[Bild: 1HThClo.jpg]
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#8
"Flash back":
Den originalmonterade dieseldrivna vattenvärmaren modifierades så den även fungerar som en parkeringsvärmare. Jag skaffade även termomattor för fönstrena som ersättning för de primitiv mörkläggningsvariant som vi använde till att börja med. Efter något år tog jag även bort innertak och alla sidopaneler och klistrade dit liggunderlagsliknande termoisolering.

Den termoelektriska kylboxen tuggade i sig en hel del ström, så det tillkom även ett "bodelsbatteri" efter att jag hade kommit på att det precis gick att få in en batterilåda under enkelsätet som sitter vid skjutdörren. Det var ett ganska dött utrymme som inte gick att använda till mycket. För att slippa att vattendunken tog upp utrymme i bagaget satte jag hängde jag dit en 32 l vattentank under golvet och det tillkom även en 10 l vattendunk med kran som precis fick plats på fotsteget innanför skjutdörren. För att kunna få med cykel tillkom det ett cykelställ för bakluckan och för att frigöra än mer utrymme tillkom det även två takboxar.

[Bild: 7OnnveD.jpg]

Någon gång under resans gång fick jag inspiration till att sätta två solpaneler (2x20w) ovanpå takboxarna för att få lite laddning på "bodelsbatteriet" när bilen stog stilla.

[Bild: 1TDY0hZ.jpg]

För att leda ner kablarna från solpanelen till solpanelsregulatorn i bilen satte jag dit ett fyrkantsrör vid sidan om en av takboxarna där kabeln sitter fast. Fyrkantsröret utgör även fäste för ett vindskyddstak (Decathlon Tarp) som fungerar som markis. När jag ändå var i farten passade jag på att sätta ett fyrkantsrör på varsida på bilen, varvid jag även kan hänga i ett solsegel på motstående sida för att ge skugga. Det tillkom även ett fristående tält från Decathlon som passar bra som förtält. Tältet har lös golv, vilket är praktisk så man kan välja när man vill ha golvet i tältet och när det passar bättre att vara utan golv.

[Bild: x3EpnS3.jpg]

[Bild: 5J6Hm55.jpg]
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#9
"Flash back":

Under en resa när min mage var lite i olag uppstod det också behov att ha med en porta-porti toa. Lidl sålde en liten toa som precis gick att få in bakom enkelsätet, så då kom det in en toa i bilen också. Vi tyckte att det vore trevligt att ha med en kajak. Det gick att få in en uppblåsbar kajak i bilen, så sedan dess har vi även med oss en kajak.

[Bild: WZRin8A.jpg]

Den termoelektriska kylboxen förbrukade allt för mycket sröm för att kunna hålla maten kall när vi stog still utan anslutning till 230v. Lösningen på problemet var att inhandla en 35 l kompressorkylbox som passar väl i bilens bagageutrymme. Det är för övrigt samma kompressorkylbox som vi även använder i mini-husvagnen.

När vi har varit på resa har vi kunnat stanna bilen och sova för natten varhelst det har känts säkert. Campingplatser har vi bara besökt sporadiskt. Av denna anledning har vi provat lite olika duschvarianter och slutligen har vi landat på en varmvattendusch med en tryckvattenpump i kombination med ett duschtält från Decathlon. Tryckvattenpumpen sitter i en fristående låda och varmvattnet fås från bilens dieseldrivna vattenvärmare via en plattvärmeväxlare. Tryckvattenpumpen kan antingen ta vattnet från undergolvstanken eller från vattendunken (Donje). När det finns vatten att tillgå på platsen föredrar jag att använda vattendunken som med sin stora öppning lätt kan fyllas på vatten från två hopvikbara hinkar.

[Bild: eL9wOoV.jpg]

Plattvärmeväxlaren sitter ovanför startbatteriet och lyxade till det med att sätta isolering på bilvärmeslangarna.

[Bild: 6XgsqNs.jpg]
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#10
"Flash back":

När vi ånyo blev med två katter igen för 4-5 år sedan, efter att "tanten" propsade på att ha katter igen, åkte jag på att snickra ihop en transportbur till bilen. Buren består av två våningar. Två vanliga transportburar dockas i den stora buren och blir till en integrerad del av den. På bottenplanet har dom sin toalåda och på övervåningen har dom mat och vatten, samtidigt som dom har plats att ligga och vila i dom två små transportburarna. Transportburen har fungerat över förväntan och de båda katterna är nu inne på sin 4:e tur och retur resa mellan Sydspanien och Sverige unde lika många år.

Med den stora transporburen i bilen finns det tyvärr bara plats för en person vid bordet. Innan gick det att fälla upp ryggstödet i 2-sits soffan jämte enkelsätet vid skjutdörrenatt efter att man först hade dragit tillbaka madrassen och plywoodskiva, som tillsammans med hatthyllan utgör sängens botten.

Bortsett från att det blir trängre i bilen med den stora transportburen på plats i bilen utgör värmen det stora problemet för oss när vi reser med katterna när det råder trevligt sommarväder. Dom tonade rutorna och plåtkarossen drar åt sig en hel del värme när bilen står i solen. Takboxarna skuggar dock stora delar av taket och bidrar till att hela taket inte blir lika varmt som annars hade varit fallet. Om man lägger handen på den del av taket som är exponerad för solen och den del som skuggas av takboxarna så upplever man hur stor skillnad det är i temperatur mellan dessa ytor. Jag har satt in datorfläktar i gavlarna i de båda transportburarna för att få cirkulation på luften där dom vistas. Vidare har jag skaffat ett par luftgaller till framrutorna som jag även har utrustat med datorfläktar som extraherar varm luft från kupén. Fläktarna i ventilationsgallren bidrar till att sänka temperaturen med mer än 10 C när bilen står i solen, men det ändå för varmt för katterna efter ett tag.

Det är här glasfiberhusvagnen med dess stora taklucka kommer in i bilden. Husvagnen håller sig svalare än bilen när endast takluckan är öppen 4-5 cm. Det är vår förhoppning att husvagnen skall bidra till att vi kan lämna katterna lite längre tid än tidigare utan att dom far illa. Dessutom får vi det lite mer ombonat själva.
[Bild: i0YVJxO.jpg]
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara


Bookmarks

Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)