Vi har 2015 införskaffat en ny Niewiadów N126D mini-husvagn i glasfiber. Vagnen är bara 398 cm lång (inklusive draget), 194 cm bred och 226 cm hög. Den är endas några cm bredare än min VW T4:a och den ser ut som en lekstuga efter bilen.
Trots att vagnen är väldigt kompakt är den förvånansvärt rymmlig för två vuxna.
Vagnens totalvikt är 750 kg och dess tjänstevikt är 560 kg, vilket ger 190 kg i lastvikt. Min T4:a har 750 kg i lastvikt, så ekipagets totala lastvikt blir 940 kg. Den är tillverkad i Polen och inhandlad hos en husvagnshandlare i Holland. Vi plockade med oss husvagnen från Holland i slutet av maj 2015, när vi körde hem till Sverige från Sydspanien. I Holland är släp- och husvagnar upp till 750 kg totalvikt varken registrerade eller besiktigade. Man sätter därför en dublett av dragbilens registreringsnummer på dessa släp-/husvagnar. Jag hade tidigare fått besked från den holländska polisen att det även är lagligt att dra en holländsk oregistrerad husvagn med en svenskregistrerad bil. Hemresan genom Holland, Tyskland, Danmark och Sverige var problemfri.
Ansökan om ursprungskontroll ankom till Transportstyrelsen den 15 juni och den beviljades den 24 juni. Till ansökan om ursprungskontroll bifogades en kopia av köpekontraktet och CoC-dokumentet i original (eftersom vagnen är ny och oregistrerad).
Registreringsbesiktningen avklarades den 29 juni, utan problem. I väntan på att ursprungskontrollen skulle bli godkänd hade jag ringt runt till de olika besiktningsorgan och bl.a. kollat priset för registreringsbesiktningen. De prisuppgifter som jag fick varierade från 1.500 kr till 2.530 kr. Huruvida vagnen skulle vägas eller ej hanterades olika mellan de olika besiktningsorganen. Hos vissa är vägning obligatorisk, hos andra var det ett beslut som besiktningsmannen beslutade om i samband med registreringsbesiktningen och andra gick på viktuppgifterna i CoC-dokumentet. Det rådde också stor skillnad i hur snart registreringsbesiktningen skulle kunna bli utförd. Hos Besikta, som har stationerna närmas där jag bor (Borås och Kinna), skulle registreringsbesiktningen kunna ske tidigast i slutet av juli eller i början av augusti. Hos Dekra i Göteborg kunde registreringsbesiktningen ske inom några dagar, under besiktningsmannens sista arbetsvecka innan han gick på semester. Det var ett enkelt val för mig att dra vagnen till Dekra i Göteborg så registreringsbesiktningen kunde utföras utan dröjsmål och till ett fördelaktigt pris. Förutom kostnaden att dra vagnen ca 2x10 mil och några kronor i trängselskatt i Göteborg, landade registreringsbesiktningen på 1.650 kr.
Väl hemkommen från registreringsbesiktningen kunde jag se att husvagnen fanns med bland fordonen på mina sidor hos Transportstyrelsen och redan hade fått sig tilldelat ett registreringsnummer. Nu återstår det bara att registreringsbeviset och nummerplåten skall dimpa ner i brevlådan. Eftersom vagnen är ny blir det inte aktuellt med någon kontrollbesiktning inom fyra år.
Nu blir det till att sätta igång att anpassa vagnen till våra behov. Jag skall t.ex. sätta in ett AGM-batteri i vagnen, vars huvuduppgift blir att strömförsörja den kompressor kylbox som vi har sedan tidigare. Det blir också till att tillverka en ny stålställning för gasoltuberna i gasolkofferten. Vagnens original flaskhållarställning är för trång för den
danska PC5-flaska som jag köpte hos Fleggaard i Harrislee, när vi åkte hem från Holland, så det blir till att svetsa ihop en ny ställning. Den Holländska gasregulatorn skall även bytas ut mot en klick-on regulator som jag hade med från Spanien och som passar på de danska PC-flaskorna. Därmed kan vi ersätta den danska PC5:an med den Spanska 5 kg flaskan, som vi redan har till gasolgrillen i Spanien, utan att behöva byta regulator eller införskaffa några adaptrar. Det är tänkt att vagnen skall komma med oss till Spanien över vintern.
Jag skall försöka ta lite foton av hur vagnen både före och efter jag har anpassat den till våra behov.
Gourmand skrev:
Spännande vagn och ett tecken på att det finns behov och önskemål om små/mindre vagnar som vill resa och inte endast ligga fjättrad vid en campingplats. Fritidsvagnen är väl egentligen en modifierad version av den vagn du nyss köpt ?
Nej, Fritidsvagnen är baserad på en Niewiadów N126N, som är en annan och något större av deras modeller. Förutom lite skillnad i storleken är den stora skillnaden att vår vagn har en upplyftbar takluck som bidrar till ståhöjd även för mig som är 180 cm lång.
Vår nya vagn kommer att fungera som ett komplement till vår befintliga "campingbil". Bilen har åtta bältade sittplaster, men kan med enkla medel konverteras till en "campingbil" med säng (1x2 m) och ett litet bord. Bilen blev dock lite väl trång när vi började resa med två katter. Dom reser i en stor specialbyggd kattbur i vilken dom även har sin toalettlåda. Katterna är nu inne på sin tredje långresa mellan Sydspanien och Sverige. Med husvagnen blir det mer ombonat och resorna med katterna blir lite enklare när "odjuren" får möjlighet att vistas i ett större utrymme. Nackdelen är att vi förlorar i smidighet och att vi inte kan övernattningsparkera på vanliga parkeringsplatser.
attisH skrev:
Är det en sån här?
m.blyss.de/producers/niewiadow/n126d_1
Se trevlig ut invändigt. Utvändigt ser den smidig ut
Ja, det är den vagnen, med den skillnaden att vi valde bort 3-vägskylen och har en skåpsdörr på dess plats i stället. Vi kommer ställa den 35 l kompressorkylbox som vi redan har på det lilla sätet jämte gasolspisen. På så vis får vi mer skåpsutrymme, vilket annars är ganska begränsat. Vår vagn saknar även utvändigt de påklistarade dekorationsremsorna, eftersom vi hellre är utan dem.