Gissa varför vår mini-husvagn har modellbetecknningen "n126"?
Den var designad för att man skulle kunna använda en Polski Fiat 126p som dragbil, vilket var den vanligaste bilen i Polen under komunisttiden.
jalopnik.com - have-you-ever-owned-a-fiat-126
Jag tycker att det vore fräckt att dra husvagnen med en Fiat 500C, som är modern variant av den gamla Fiat 500, som Polski Fiat 126p i mångt och mycket är baserad på. Den moderna Fiat 500C är godkänd för 800 kg i släpvagnsvikt, vilket räcker för att dra vår mini-husvagn med 750 kg totalvikt.
Jag vet inte vad jag tänkte på när jag placerade vattendunkarna under enkelsätet närmast köksdelen. Det blev otympligt att ta ut dunakrna för att fylla dem med vatten. Med kompressorkylboxen ovanpå blev det än värre. Vattendunkarn borde naturligtvis ha blivit placerade under enkelsätet närmast dörren!
Misstaget har rättats till och vattendunkarna är nu mycket lättåtkomliga. Det är också väldigt praktiskt att ha två dunkar. När vattnet tar slut i den ena behöver man bara flytta över den dränkbara vattenpumpen till den andra dunken. Därmed kan man gå och fylla vatten i en dunk och samtidigt fortfarande ha vatten i kranen.
Vagnen var inte utrustad med någon gråvattentank, utan slangen från diskhon gick bara ut genom golvet. I en tråd på gamla Husvangsforum insåg jag hur lätt det var att sätta dit en gråvattentank.
Sagt och gjort. Efter att de båda vattendunkarna hade flyttats till enkelsätet vid dörren fanns det nu plats för en gråvattentank av samma storlek som vattendunkarna. Jag gjorde ett hål i dunkens nederkant och satte dit en bordgenomföring för 19 mm slang. Tillverkade även en gummi packning som sitter på insidan. Till avloppslang använder jag 19 mm bilvärmeslang som tål varmt vatten. Bilvärmeslangen från diskhon går i en liten båge så det bildas ett vattenlås innan den går till ett T-stycke. På den horisontella anslutningen på T-stycket sittter et stycke bilvärmeslang som går till gråvattentanken. Den nedre vertikala anslutningen på T-stycket är kopplad till en slang som går ut genom golvet och som avslutas med en plastkran.
Dunken har ett övre uttag med gänga, där det passar att sätta en snabbkoppling. Därifrån går det en trädgårdslang som mynnar ut under husvagnen som fungerar både som avluftning och överfyllnadsskydd.
Efter plastkranen sitter det en bit bilvärmeslang.
Som sol- och regntak använder vi den minsta modellen av "
Eurorail Sunroof 240" som vi köpte hos Obelink i Nederländerna. Så här ser det ut på vagnen:
Tanken på en "Rastgård" uppstod i syfte att underlätta att ha med de båda katterna när vi står på camping. Jag hittade ett
strandtennisnät hos Decathlon, vars mått verkade bli bra och det går ganska bra att packa ihop utan att det blir alltför skrymmande.
Nätet spikas fast i marken med tältpinnar. Ett dragskydd skall sättas dit på husvagnen så katterna inte kan slinka ut.
Nu har jag fått till understyckets fastsättning i nätet. Jag sydde in en klen plastslang i kanterna och satte dit öljetter, som knyts fast i en bit el-rör som är påträdd på ett snöre som löper genom maskorna i nätet. Även de hål som redan fanns i understycket, för fastsättning av det med tälpinnar i marken försedde jag med öljetter så det blir lite mer stryktåligt. Snörena för fastsättning av understycket i nätet är tillfällig tills jag får tag på öppningsbara buntband.
Understycket från Biltema är av lite väl tunn kvalité, viket gör att det kanske tyvärr inte håller så länge. Om jag hade tänkt bättre hade jag tagit en kederlist av textil och låtit sy fast den på en presenning, som hade blivit både starkare och billigare.
När nätet och understycket har varit på plats har jag lämnat en öppning i ena sidan av understycket så katterna har kunnat vänja sig att gå in och ut i nätinhägnaden. Dom verkar nu ha vant sig vid nymodigheten och vet var dom kan gå in och ut.
Jag passade på att köra upp både bilen och husvagnen på vågen vid kontrollplatsen utanför Helsingborg, när vi passerade och var på rull fullastade. Bilens totalvikt är 2.700 kg och har en lastvikt på 750 kg. Tidigare i somras vägde jag bilen på vågen vid kontrollplatsen utanför Borås när vi hade vägarna förbi. Då hade vi ca 200 kg kvar av lastvikten när bilen bara var delvis lastad, så jag var medveten om att nu när den var fullastad fanns det viss risk att jag körde omkring med lite överlast. Vågen utanför Helsingborg visade 2.690 kg, vilket innebar att vi hade 10 kg tillgodo av lastvikten. Jag hade dock mindre än halv tank i bilen så med fulltank (80 l) landar vikten lite över totalvikten. I sammanhanget kan nämnas att både undergolvstanken (ca 32 l) och den 10 l vattendunk som står på steget innan för skjutdörren var fulla.
Husvagnen har 750 kg totalvikt och 190 kg i lastvikt. När husvagnen kördes upp på vågen var den fullastad och kompressorkylboxen stog på golvet fylld med mat, garderoben var full med kläder, de båda vattendunkarna (2 x 12 l) var också fyllda, kattoan med kattsand stog på plats i sin låda, solpanelsportföljen var fastsatt på sidan av lådan, och köksavdelningen var välfylld. Jag befarade att jag köre omkring med överlast i vagnen och blev därför förvånad när vågen visade 640 kg! Jag är medveten om att en viss del av vagnens vikt låg på draget och därför hamnade på bilens vikt, men det är inga 110 kg på dragkroken. Jag är benägen att tro att lastvikten i CoC-intyget är beräknad med det absorbtionskylskåp som vagen vanligtvis säljs med. Jag valde dock bort kylskåpet till förmån för den kompressorkylbox som jag redan hade.
Så här såg det ut när vi var ute och åkte nyligen. Mini-husvagnen ser ganska liten ut efter VW-bussen. Det går att ha kvar cyklarna på Fiamma cykelstället på bakluckan på bilen med husvagnen på dragkroken. Det går fritt när man kör framåt och svänger fullt, men det gäller att se upp när man backar. Det gäller också att tänka sig för när man behöver svänga fullt och det samtidigt samtigt lutar tvärt ner och upp.
Det går även att precis öppna backluckan på bilen med husvagnen på dragkroken, efter att man har tagit av cyklarna på cykelhållaren, men bil och vagn måste stå en raklinje för det är bara någon centimeter tillgodo. Gasolkoffertens lock är avfasat för att det skall gå att öppna fönstret i husvagnen när locket är uppfällt. Denna avfasning är behövlig för att man skall kunna öppna bakluckan på bilen med husvagnen på dragkroken.
Vagnen är bara 195 cm bred så den sitter ganska väl bakom VW-bussen, vilket gör att man ser hyfsat bra bakåt med enbart original backspeglarna. Jag handlade upp mig på ett par Milenco husvagnsspeglar, men man ser i stort sett lika bra i originalspeglarna, så numer blir Milenco-speglarna liggande oanvända i husvagnen. Det kan dock vara bra att he med husvagnsspeglarna i händelse att man skulle behöva dra vagnen med en mindre bil.
Som värme källa i vagnen valde jag en 230v kupévärmefläkt. Jag hade redan en lite tjockare variant som kan ställas i två olika effektlägen, men den var lite för stor för att kunna sättas på väggen vid dörren, som var mer eller mindre det enda stället där jag tyckte att man kunde montera en kupévärmefläkt permanent. Jag tittade först på den tunna kupévärmaren som Biltema säljer, men eftersom den är på 1.400 W (6,09 A) ansåg jag att det kunde bli problem att använda den på de campingar där man bara kan säkringen med 6 Amp, vilket är max. vad man kan ta ut från en del campingar ute i Europa. Valet föll i stället på den SlimLine 800 W kupévärmare som
Calix då hade i sitt sortiment. Tyvärr ger fläkten i tunna kupévärmere ifrån sig ett högfrekvent tjut. Jag hade någon bit med filtermaterial som jag klädde in fläktens luftintag med och det reducerade ljudet (oljudet) en del.
När jag skruvade isär fläkten såg jag att fläktmotorn är 12v DC. Jag har gått och ruvat på tanken att man nog skulle kunna sänka fläktens hastighet något med t.ex. ett värmefläktmotstånd, likt de värmefläktmotstånden som används för att reglera hastigheten bilars 12v DC kupéfläktar. Det kan föreligga risk för överhettning av fläkten när man drar ner på dess varvtal, men jag tror att Calix har använt samma fläktmotor till både den lilla (600 W) som den större (1.400 W) SlimLine kupévärmaren. Därmed borde det gå att sänka varvtalet på fläkten något på den lilla kupévärmaren utan risk för överhettning. Kruxet är att värmefläktmotstånd sitter i luftflödet för att erhålla kylning och jag har hittills inte hittat något värmefläktmotstånd som jag tycker passar att sätt i luftströmmen inne i fläkten. Ett alternativ kanske skulle kunna vara att använda en "metal–oxide–semiconductor field-effect transistor" (MOSFET) på en liten kylfläns i luftströmmen, likt i följande video, och där potentiometern ersätts med fasta motstånd:
Hittade lite mer information om motorkontroll med MOSFET-transistor:
eu.mouser.com/applications/industrial-motor-control-mosfets
www.instructables.com/id/DC-Motor-Speed-Controller
-speed]electronics.stackexchange.com/questions/249016/mosfet-controlling-[censurerat ord]-speed