Inlägg: 2.794
Trådar: 577
:
: 3.321
Ansluten: 2017 Aug
Betygsättning:
20
2017-10-05, 18:10
(Detta inlägg var senast redigerat: 2017-10-07, 00:10 av Sokrates.)
I vår kompakta husvagn lyfter vi upp takluckan för att få full ståhöjd i vagnen. Vagnen levererades endast med ett myggnät för öppningen. De spegelvända vagnar, med dörren på andra sidan, som säljs i Storbrittanien är dock utrustade med vindtätt material i stället för myggnätet.
I Tyskland hittade jag ett vindtätt skydd för takluckan, men det var lite för kort och var förmodligen avsett för en tidigare modell av vår vagn. Jag tillverkade därför en remsa där jag sydde fast kardborreband för att fästa vindskyddet. Remsan syddes därefter fast i myggnätet, så nära som möjligt där nätet är fastsytt i innertaket.
Så här ser det ut när taket är upplyft:
Väderskydet på vår vagn kan tas bort, då det sitter fast med kardborreband, till skillnad mot vagnarna för den engelska marknaden där det är en fast installation utan möjlighet att använda takluckan för god ventilation. Jag sydde även dit kardborreband på utsidan av den övre remsan för att ha möjlighet att senare komplettera med ett yttre väderskydd som går utanpå kanten nertill. Tänkte att jag kan tillverka det extra yttre väderskyddet av ett duschdrapperi. Även om man får vara försiktig med att använda det nuvarande väderskyddet när det regnar, så ger det möjlighet att lyfta upp taket och få ståhöjd i vagnen utan att all värme skall försvinna ut i taköppningen.
Så här ser det ut när taket är nerfällt:
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Inlägg: 2.794
Trådar: 577
:
: 3.321
Ansluten: 2017 Aug
Betygsättning:
20
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Följande 2 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:2 användare säger Thank You to Sokrates for this post
• LMC400, Månsson
Inlägg: 2.794
Trådar: 577
:
: 3.321
Ansluten: 2017 Aug
Betygsättning:
20
2017-10-06, 19:10
(Detta inlägg var senast redigerat: 2017-10-06, 19:10 av Sokrates.)
Husvagnsöverdraget satt bara på i ett dygn eftersom det blev för varmt inne i husvagnen med skyddet påsatt. Det är fortfarande 24 C i skuggan dagtid och än varmare i solen. Med skyddet på var det 44 C inne i vagnen, trots att takluckan var något öpppen och att överdraget är tillverkat av ett material som andas något. Överdraget kommer på igen längre fram när det är svalare ute.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Följande 1 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:1 användare säger Thank You to Sokrates for this post
• Månsson
Inlägg: 2.794
Trådar: 577
:
: 3.321
Ansluten: 2017 Aug
Betygsättning:
20
2018-01-07, 21:01
(Detta inlägg var senast redigerat: 2018-01-08, 13:01 av Sokrates.)
(2017-08-27, 21:08)Sokrates Skrev: Som värme källa i vagnen valde jag en 230v kupévärmefläkt. Jag hade redan en lite tjockare variant som kan ställas i två olika effektlägen, men den var lite för stor för att kunna sättas på väggen vid dörren, som var mer eller mindre det enda stället där jag tyckte att man kunde montera en kupévärmefläkt permanent. Jag tittade först på den tunna kupévärmaren som Biltema säljer, men eftersom den är på 1.400 W (6,09 A) ansåg jag att det kunde bli problem att använda den på de campingar där man bara kan säkringen med 6 Amp, vilket är max. vad man kan ta ut från en del campingar ute i Europa. Valet föll i stället på den SlimLine 800 W kupévärmare som Calix då hade i sitt sortiment. Tyvärr ger fläkten i tunna kupévärmere ifrån sig ett högfrekvent tjut. Jag hade någon bit med filtermaterial som jag klädde in fläktens luftintag med och det reducerade ljudet (oljudet) en del.
När jag skruvade isär fläkten såg jag att fläktmotorn är 12v DC. Jag har gått och ruvat på tanken att man nog skulle kunna sänka fläktens hastighet något med t.ex. ett värmefläktmotstånd, likt de värmefläktmotstånden som används för att reglera hastigheten bilars 12v DC kupéfläktar. Det kan föreligga risk för överhettning av fläkten när man drar ner på dess varvtal, men jag tror att Calix har använt samma fläktmotor till både den lilla (600 W) som den större (1.400 W) SlimLine kupévärmaren. Därmed borde det gå att sänka varvtalet på fläkten något på den lilla kupévärmaren utan risk för överhettning.
Har börjat fundera på varvtalsreduktion av fläktmotorn i kupévärmarfläkten igen. Ett effektmotstånd innan 12v DC fläkten, likt ett värmefläktmotstånd i bilar, blir enklast så det kommer jag att prova. Det blir till att prova lite olika värmfläktmotstånd och se hur de påverkar varvtalet.
Hittade följande som kan fungera som ett riktmärke:
Har läst att det finns hastighetsdämpare för [dator]fläkt 12V till 7V, 56 Ohm
Varvtalet på datorfläktar kan kontrolleras på olika:
en.wikipedia.org/wiki Computer_fan_control
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Inlägg: 2.794
Trådar: 577
:
: 3.321
Ansluten: 2017 Aug
Betygsättning:
20
2018-06-04, 02:06
(Detta inlägg var senast redigerat: 2018-06-04, 02:06 av Sokrates.)
I vagnen har vi en Omnia burkugn och den har nu kompletterats med en ugnstermometer. Så här ser det ut när den står på gasolspisen:
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Följande 1 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:1 användare säger Thank You to Sokrates for this post
• LMC400
Inlägg: 2.794
Trådar: 577
:
: 3.321
Ansluten: 2017 Aug
Betygsättning:
20
2018-06-04, 02:06
(Detta inlägg var senast redigerat: 2018-06-12, 08:06 av Sokrates.)
Nu finns det även en tryckkokare i vagnen. IKEA säljer förutom den stora tryckkokaren, som dom också säljer i Sverige, även en den mindre varianten i Spanien. Jag köpte IKEAs lilla tryckkokare till vagnen och kompletterade den även med en ångkorg, som jag hade tillövers från en annan tryckkokare som IKEA sålde tidigare. Så här ser det ut med tryckkokaren på gasolspisen:
Här är en bild som visar hur det ser ut med ångkorgen i tryckkokaren:
Med tryckkokaren kan vi såväl korta ner koktiden som ångkoka grönsaker och annan mat.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Inlägg: 2.794
Trådar: 577
:
: 3.321
Ansluten: 2017 Aug
Betygsättning:
20
2018-06-04, 03:06
(Detta inlägg var senast redigerat: 2018-06-12, 08:06 av Sokrates.)
För att få plats med tryckkokarren och Omnia-ugnen, samt kastruller och stekpannor, längst ner i skåpet, behövde jag bara höja upp den nedre hylla 4 cm. Det passade bra att använda två träreglar (40 x 20 mm) för att ha hyllan skulle hamna 4 cm högre upp.
Jag är positivt förvånad över hur mycket jag har fått plats med i de två köksskåpen. I besticklådorna skymtar en klämtång med grönt skafft, som bl.a. kan användas för att greppa Omnia-ugnen, så den enkelt kan flyttas när den är varm.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Följande 1 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:1 användare säger Thank You to Sokrates for this post
• LMC400
Inlägg: 2.794
Trådar: 577
:
: 3.321
Ansluten: 2017 Aug
Betygsättning:
20
Jag har förstått att det förväntas att man har ett "slutet gråvattensystem" till husvagnen på campingplatser i Sverige. Ute i Europa har jag klarat mig med en spann för att tömma gråvattnet. Eftersom vi planerar att ge oss ut och campa lite i Sverige framöver har jag nu inhandlat en spillvattenluga. Jag antar att den är tänkt att ansluta till en vertikalt avloppsslang. Efter att jag installerade gråvattentanken i husvagnen hamnar avloppslangen i stället ganska horrisontellt.
För att spillvattenlungan inte skall sticka ut för mycket från vagnen valde jag att ansluta den med ett 90-graders skarvstycke. Jag är medveten om att det kan stoppa-upp i skarvstycket, men det är enkelt att åtgärda.
Avloppsslangen på vagnen består av 19 mm bilvärmeslang. Den slang som tillhör spillvattenlungan passar utanpå en tvättmaskins slang, som är 19 mm invändigt. Jag hade turen att ha sparat en stump tvättmaskinsslang som kom väl till pass som mellanlägg mellan det vinklade skarvstycket och slangen till spillvattenlugnan.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Inlägg: 83
Trådar: 1
:
: 521
Ansluten: 2018 Jan
Betygsättning:
0
Kul att följa denna tråd med många kluriga lösningar på uppdykande problem.
Följande 2 användare säger tack till dig Adrian för detta inlägg:2 användare säger Thank You to Adrian for this post
• LMC400, Sokrates
Inlägg: 2
Trådar: 0
:
: 0
Ansluten: 2018 Aug
Betygsättning:
0
Hej
intressant tråd! Jag har länge funderat på att köpa den här vagnen. Får man fråga vad det gjorde för priset när du valde bort kylskåpet?
Jag hade tänkt en ännu mer spartansk utrustningsnivå helt utan gasolanläggning och diskho/vatten. Undrar hur fabriken ställer sig till sådana modifieringar och om det till och med skulle bli dyrare...?
Anledningen till att vi vill välja bort utrustningen är att vi ändå föredrar att laga mat utomhus och om det nu skulle regna så får man väl ta in gasolköket just den gången. Sedan tycker jag vattentanken är så pass liten att det i princip blir samma jobb som att bara ha sportflaskor med vatten i. Sedan skulle jag uppskatta enkelheten med tanke på skötsel och underhåll. Vi har också en kompressorbox sedan innan som fungerar utmärkt.
Hur är kökskabinetten fastsatt? En tanke är att beställa med en tom kökskabinett och oborrad arbetsbänk och sedan modifera den så att kylboxen passar in på ett hyllplan. Eller så beställer man helt utan den kabinetten och snickrar ihop en helt egen, men då undrar jag hur jag ska fästa den i väggen? Eller så får man dra fast den i sittbänkarna...
mvh
Rikard
Följande 1 användare säger tack till dig rikfo för detta inlägg:1 användare säger Thank You to rikfo for this post
• LMC400