Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vår nya mini-glasfiberhusvagn
#31
(2017-09-25, 20:09)Månsson Skrev: Varför skall backljusen sitta längst bak? Det är väl även bra att se längs bilen och släpets sidor.


En helt klar bra placering att sätta backlamporna bakom stänkskydden.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • Månsson
Svara
#32
Av försäkringsskäl behövde jag ett godkänt kulhandskelås. Valet föll på CombiLock som var det enda SFS-godkända låset för den kulhandske som satt på vagnen. Låset fungerar också som extra säkerhet i fall kulhandsken av någon anledning skulle hoppa av dragkulan under färd.

[Bild: 0meojTY.jpg]
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • Månsson
Svara
#33
I syfte att minimera spänningsfallet till husvagnsbatteriets när det under färd laddas av bilgeneratorn, ersatte jag den ursprungliga släpvagnskabeln med en egentillverkad kabel. Originalkabeln utgjordes en 2,5 mm2 plus kabel och en 2,5 mm2 minus kabel för 12v-matningen till husvagnen. Jag tillverkade en egen kabel där 12v-matningen består av 2 st 6 mm2 plus kablar och 2 st 6 mm2 minuskablar. Det gick att få i 6 mm2 kablarna i den 13-poliga kontakten geneom att bara klippa bort ett fåtal kardeler. De 12 st kablarna la jag i en krympslang. Därefter satte jag dit en plastslang utanpå krympslangen som nötningsskydd, som hålls på plats med ännu en krympslang. Jag fick fick dela upp den yttre krympslangen i bitar för att kunna få på den. Det kanske ser lite roligt ut, men det fungerar.

[Bild: bqUZGWe.jpg]
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • Ljusne-Håkan, Månsson
Svara
#34
Hur hög spänning får du på batteriet när du kört några timmar?
Jag borde verkligen göra samma sak då jag redan fått en massa kabel...

Skickat från min SM-J500FN via Tapatalk
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara
#35
(2017-09-26, 11:09)Ljusne-Håkan Skrev: Hur hög spänning får du på batteriet när du kört några timmar?

Skickat från min SM-J500FN via Tapatalk

Jag har tidigare mätt spänningen över startbatteriet, respektive husvagnsbatteriet och vill minas att spänningsfallet var ca 0,2v mellan bil och vagn. När jag sparade ner inläggen från gamla Husvagnsforum, så är inlägget där jag skrev om detta ett av dem som inte blev sparade Sad

Följande kanske kan ge dig en idé i stället. När vi för ett tag sedan reste nästan 400 mil genom Europa under tio dagar, laddades AGM-batteriet i husvagnen enbart med bilgeneratorn, undantaget en dag när solpanelsväskan (2 x 30w) var ute. Vi stod på gratisplatser utan ström hela tiden. I vagnen stod kompressorkylboxen, som är den enhet som förbrukar mest ström i vagnen. Under resans sista 24 timmar var det rejält varmt (37 C) vilket gjorde att kompressorkylboxen fick jobba mycket mer, men i gengäld gick bilen hela dagen, från morgon till sen kväll, så AC:n kunde jobba. Annars hade det blivit för varmt för katterna i bilen. Jag vill minas att husvagnsbatteriets vilospänning, någon dag efter att vi kom fram, låg på ca 12,6v.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • Månsson
Svara
#36
(2017-09-26, 13:09)Sokrates Skrev:
(2017-09-26, 11:09)Ljusne-Håkan Skrev: Hur hög spänning får du på batteriet när du kört några timmar?

Skickat från min SM-J500FN via Tapatalk

Jag har tidigare mätt spänningen över startbatteriet, respektive husvagnsbatteriet och vill minas att spänningsfallet var ca 0,2v mellan bil och vagn. När jag sparade ner inläggen från gamla Husvagnsforum, så är inlägget där jag skrev om detta ett av dem som inte blev sparade Sad

Följande kanske kan ge dig en idé i stället. När vi för ett tag sedan reste nästan 400 mil genom Europa under tio dagar, laddades AGM-batteriet i husvagnen enbart med bilgeneratorn, undantaget en dag när solpanelsväskan (2 x 30w) var ute. Vi stod på gratisplatser utan ström hela tiden. I vagnen stod kompressorkylboxen, som är den enhet som förbrukar mest ström i vagnen. Under resans sista 24 timmar var det rejält varmt (37 C) vilket gjorde att kompressorkylboxen fick jobba mycket mer, men i gengäld gick bilen hela dagen, från morgon till sen kväll, så AC:n kunde jobba. Annars hade det blivit för varmt för katterna i bilen. Jag vill minas att husvagnsbatteriets vilospänning, någon dag efter att vi kom fram, låg på ca 12,6v.
Suveränt resultat. Att ladda utan märkbart spänningsfall från bilen måste vara det enda vettiga. Står man still o fricampar ett par dar o märker att det börjar gå neråt 12.5 volt är det bara att vrida igång motorn en stund. Inget krångel med elverk eller startkablar. Jag tänkte mäta spänningsfallet på startkablarna lite noggrannt här hemma, men där jag ställer upp vangen är det för trångt att få bilen så nära att kablarna räcker.

Skickat från min SM-J500FN via Tapatalk
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara
#37
(2017-09-27, 07:09)Ljusne-Håkan Skrev: Att ladda utan märkbart spänningsfall från bilen måste vara det enda vettiga.

Ja, det är ett nautligt första steg. En annan sak att tänka på är att tillse att det sitter tillräckligt grova ledare i bilen hela vägen från generatorn, vilket även inkluderar jordledningen från generator till chassi. Även om det sitter en 120A generator i min bil, så sitter det bara en 16 mm2 kabel mellan generatorn och startbatteriet, vilket är i klenaste laget. Voltmätaren som jag har i cig-uttaget visar klart lägre spänning när stora förbrukare, såsom båda kupéfläktarna och halvljuset, är på. När jag kör på motorväg utomlands brukar jag släcka halvljusautomatiken genom att slå på parkeringsljuet, varvid spänningen i cig-uttaget ökar ca 0,2-0,4v.

Nu när jag pratar om det innser jag att jag borde mäta spänningsfallet mellan generatorn och startbatteriet, respektive mellan generatorn och chassi-jord, när heljuset med de två 100w extraljusen är på samtidigt som de båda kupéfläktarna också är på. Får återkomma med resultatet när jag väl har fått "ändan ur vagnen". Jag är dock förvissad om att ledningarna från generatorn borde uppgraderas till 25 mm2 för att komma närmare 14,4v i bilens elsystem under belastning. Då kommer jag också att få bättre laddning på samtliga batterier, inklusive husvagnsbatteriet. Det är dock lite trångt om plats med 25 mm2 kabel och dess kabelsko i lådan med huvudsäkringarna som sitter mellan generatorn och startbatteriet.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#38
(2017-09-27, 09:09)Sokrates Skrev:
(2017-09-27, 07:09)Ljusne-Håkan Skrev: Att ladda utan märkbart spänningsfall från bilen måste vara det enda vettiga.

Ja, det är ett nautligt första steg. En annan sak att tänka på är att tillse att det sitter tillräckligt grova ledare i bilen hela vägen från generatorn, vilket även inkluderar jordledningen från generator till chassi. Även om det sitter en 120A generator i min bil, så sitter det bara en 16 mm2 kabel mellan generatorn och startbatteriet, vilket är i klenaste laget. Voltmätaren som jag har i cig-uttaget visar klart lägre spänning när stora förbrukare, såsom båda kupéfläktarna och halvljuset, är på. När jag kör på motorväg utomlands brukar jag släcka halvljusautomatiken genom att slå på parkeringsljuet, varvid spänningen i cig-uttaget ökar ca 0,2-0,4v.

Nu när jag pratar om det innser jag att jag borde mäta spänningsfallet mellan generatorn och startbatteriet, respektive mellan generatorn och chassi-jord, när heljuset med de två 100w extraljusen är på samtidigt som de båda kupéfläktarna också är på. Får återkomma med resultatet när jag väl har fått "ändan ur vagnen". Jag är dock förvissad om att ledningarna från generatorn borde uppgraderas till 25 mm2 för att komma närmare 14,4v i bilens elsystem under belastning. Då kommer jag också att få bättre laddning på samtliga batterier, inklusive husvagnsbatteriet. Det är dock lite trångt om plats med 25 mm2 kabel och dess kabelsko i lådan med huvudsäkringarna som sitter mellan generatorn och startbatteriet.
På min V70 D sitter batteriet längst bak i bilen och dit bak är det nog ganska grova sladdar. Borde ha ett relä där som slår igång matningen bakåt så fort generatorn snurrar.

Skickat från min SM-J500FN via Tapatalk
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara
#39
(2017-09-28, 20:09)Ljusne-Håkan Skrev: På min V70 D sitter batteriet längst bak i bilen och dit bak är det nog ganska grova sladdar. Borde ha ett relä där som slår igång matningen bakåt så fort generatorn snurrar.

I campingbilen har jag ett relä som styrs av generatorns d+, vilket i sin tur bl.a. styr ett annat relä som reglerar ström till/från på stift #10 (tänding påslagen) i 13-polskontakten. d+ reläet styr även ett skiljerelä i bilen som sitter mellan startbatteriet och bilens bodelsbatteri. Anledningen till att det finns även ett bodelsbatteri i bilen är att innan vi hade husvagnen hade vi kompressorkylboxen i bilen.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#40
(2017-09-28, 20:09)Sokrates Skrev:
(2017-09-28, 20:09)Ljusne-Håkan Skrev: På min V70 D sitter batteriet längst bak i bilen och dit bak är det nog ganska grova sladdar. Borde ha ett relä där som slår igång matningen bakåt så fort generatorn snurrar.

I campingbilen har jag ett relä som styrs av generatorns d+, vilket i sin tur bl.a. styr ett annat relä som reglerar ström till/från på stift #10 (tänding påslagen) i 13-polskontakten. d+ reläet styr även ett skiljerelä i bilen som sitter mellan startbatteriet och bilens bodelsbatteri. Anledningen till att det finns även ett bodelsbatteri i bilen är att innan vi hade husvagnen hade vi kompressorkylboxen i bilen.
Det kanske närmar sig att byta både bil o husvagn för mig. Då kanske det ör dumt att kosta på fasta installationer. Kanske kan man ta ut strömmen genom bakluckan om man sätter skavskydd där. Då kan jag koppla med laddhandskar o lätt flytta med allt till nästa ekipage.

Skickat från min SM-J500FN via Tapatalk
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 4 Gäst(er)