Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Byte av dragbil
#11
(2020-10-28, 19:10)Ljusne-Håkan Skrev:
(2020-10-28, 16:10)apersson850 Skrev:
(2020-10-28, 00:10)Ljusne-Håkan Skrev: Lika många hk 163, men vridmomentet i den gamla är 340 Nm, i den nyare hela 420 Nm.
Låter som en Volvo 2,4D och en D4, det året när de bara döpte om 2,4-liters D3 till D4, men ännu inte höjde effekten till 181 hk.
Vi kör med två XC70, en D5 (230 hk/470 Nm) och en D4 (181 hk, 420 Nm).

Minns jag rätt så står det D5 på motorn fast det står 2,4D bak på bilen. Hämtade den idag med nytt svänghjul. Klev upp kl sex o for med X-tåg från Ljusne till Gävle, bytte till annat X-tåg o for tillbaka uppåt/inåt till Ljusdal och Bolins Bil.

En CarFaxrapport skulle inte sitta fel på denna pärla, det som sedan är känt på dessa årsmodeller är att AC pumpen kan tjyvnypa så multiremmen går av och traslar in sig i kamremmen med ett motorhaveri som följd till en kostnad av ca 70/75000 hos Volvo.

Så var extra noga med att det inte får förekomma några missljud från AC pumpen och speciellt frihjulet...

Förmodar det inte är Volvoprylar i dessa årsmodeller utan Ford...
Svara
#12
Kompressorerna är inköpta prylar från andra tillverkare, oavsett bilmärke. Om jag inte minns fel var det kompressorer från Valeo som krånglade mest. Frihjulnavet på generatorn kan också ställa till liknande problem.
De haverierna är inte problematiska i sig själva. Katastrofen uppstår om drivremmen krängs av och sedan trasslar in sig i kamremmen. Det är då det kan bli totalhaveri.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#13
Ja det är det stora problemet men reservdelsnumret är samma till S-Max och Galaxy, kanske inte spelar någon roll.
Svara
#14
Det var mer troligt att det satt Volvo delar i Ford Smile
Svara
#15
Nja, det finns åtskilligt i exempelvis min XC70 som det står FoMoCo på. Så visst finns det delar som specificerats av Ford i de bilarna. Så även konstruktionslösningar. Ibland utmärkta, som hur man tar av strålkastarna för att byta lampa, ibland idiotiska, som att man måste ta ner hela tanken för att byta bränslepump.

Lösningen för fyrhjulsdriften på min XC70, med Haldexkopplingen (numera Borg-Warner) kommer från Land Rover, som då ingick i Fords PAG (Premier Automotive Group), tillsammans med bland annat Volvo. Det var Freelander II som baserades på samma plattform som bland annat XC70. Haldexkopplingen och Hill Descent Control är likadana. Freelander II har dessutom några olika körprogram, Volvon bara två.det finns fler likheter i plattformen. Så är exempelvis markfrigången på 21 cm också identisk mellan de två.
[-] Följande 2 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • Sokrates, yngrot
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 3 Gäst(er)