Camping Forum - Din campingplats på nätet

Full Version: Byte av dragbil
Detta är en förenklad verision av forumet. Visa full verision i original format.
Sidor: 1 2
Blev tillfrågad av dottern om hon fick bkuda på lunch i dag, så då fick hon gärna göra det i Bollnäs på Mobackes, det är nog ett av de bästa matställen i Hälsingland. Efter maten stannade vi på Mekonen som mkt riktigt hade dämparna på hyllan, drygt 900 för paret med nya bultar. Då är det bara att vinkelslipa av de gamla bultarna. Redo for mekning på torsdag!

I morrn ska jag åka X-tåg till Gävle 07:07, bor 150 meter från perrongen, direkt från Gävle uppåt igen till Ljusdal där jag ska hämta lite nyare dragbil. Smile
(2020-10-27, 20:10)Ljusne-Håkan Skrev: [ -> ]Blev tillfrågad av dottern om hon fick bkuda på lunch i dag, så då fick hon gärna göra det i Bollnäs på Mobackes, det är nog ett av de bästa matställen i Hälsingland. Efter maten stannade vi på Mekonen som mkt riktigt hade dämparna på hyllan, drygt 900 för paret med nya bultar. Då är det bara att vinkelslipa av de gamla bultarna. Redo for mekning på torsdag!

I morrn ska jag åka X-tåg till Gävle 07:07, bor 150 meter från perrongen, direkt från Gävle uppåt igen till Ljusdal där jag ska hämta lite nyare dragbil. Smile

Fy f a n Håkan Eurojackpot? Big Grin
Minst, eller Lotto...  Big Grin

Visst är man sugen, men 17 undrar om pension räcker till...  Huh

https://esmotor.nu/?page_id=11
(2020-10-27, 20:10)Ljusne-Håkan Skrev: [ -> ]Blev tillfrågad av dottern om hon fick bkuda på lunch i dag, så då fick hon gärna göra det i Bollnäs på Mobackes, det är nog ett av de bästa matställen i Hälsingland. Efter maten stannade vi på Mekonen som mkt riktigt hade dämparna på hyllan, drygt 900 för paret med nya bultar. Då är det bara att vinkelslipa av de gamla bultarna. Redo for mekning på torsdag!

I morrn ska jag åka X-tåg till Gävle 07:07, bor 150 meter från perrongen, direkt från Gävle uppåt igen till Ljusdal där jag ska hämta lite nyare dragbil. Smile

En Röd passar väl bättre till en Kabe?

Skall du byta vagn nu också?

Confused
(2020-10-27, 21:10)Hagbard Skrev: [ -> ]
(2020-10-27, 20:10)Ljusne-Håkan Skrev: [ -> ]Blev tillfrågad av dottern om hon fick bkuda på lunch i dag, så då fick hon gärna göra det i Bollnäs på Mobackes, det är nog ett av de bästa matställen i Hälsingland. Efter maten stannade vi på Mekonen som mkt riktigt hade dämparna på hyllan, drygt 900 för paret med nya bultar. Då är det bara att vinkelslipa av de gamla bultarna. Redo for mekning på torsdag!

I morrn ska jag åka X-tåg till Gävle 07:07, bor 150 meter från perrongen, direkt från Gävle uppåt igen till Ljusdal där jag ska hämta lite nyare dragbil. Smile

En Röd passar väl bättre till en Kabe?

Skall du byta vagn nu också?

Confused

Bilen blev bara tre år nyare, men med färre mil än de drygt 35000 den jag har sen förr har gått. Lika många hkr 163, men vridmomentet i den gamla är 340 nm, i den nyare hela 420 nm. Det räcker o blir över. Byta vagn har jag ingen tanke på alls. Älskar den.
Läge för en CarFax rapport kanske, det är vanligt med skruvade mätare på dieslar som ser snygga ut.   Shy
(2020-10-28, 00:10)Ljusne-Håkan Skrev: [ -> ]Lika många hk 163, men vridmomentet i den gamla är 340 Nm, i den nyare hela 420 Nm.
Låter som en Volvo 2,4D och en D4, det året när de bara döpte om 2,4-liters D3 till D4, men ännu inte höjde effekten till 181 hk.
Vi kör med två XC70, en D5 (230 hk/470 Nm) och en D4 (181 hk, 420 Nm).
(2020-10-28, 16:10)apersson850 Skrev: [ -> ]
(2020-10-28, 00:10)Ljusne-Håkan Skrev: [ -> ]Lika många hk 163, men vridmomentet i den gamla är 340 Nm, i den nyare hela 420 Nm.
Låter som en Volvo 2,4D och en D4, det året när de bara döpte om 2,4-liters D3 till D4, men ännu inte höjde effekten till 181 hk.
Vi kör med två XC70, en D5 (230 hk/470 Nm) och en D4 (181 hk, 420 Nm).

Minns jag rätt så står det D5 på motorn fast det står 2,4D bak på bilen. Hämtade den idag med nytt svänghjul. Klev upp kl sex o for med X-tåg från Ljusne till Gävle, bytte till annat X-tåg o for tillbaka uppåt/inåt till Ljusdal och Bolins Bil.
Nja, många av de här motorerna är dieslar på 2,4 liter. Men beteckningen D5 har använts på de starkaste versionerna. 2,4D, som sen kallades D3, var en svagare variant.
Det har funnits motorlock, eller vad man nu ska kalla täcklocket ovanpå motorn, med texten D5. Dock har inte alla modeller som verkligen är D5 sådana lock. Bilen har kanske fått ett sådant? De tidiga locken gick lätt sönder och fick bytas, innan konstruktionen ändrades.
Måste öppna huven i morrn o titta! Det har varit mycket nu. Legat på backen halva dan idag o mekat stötdämepriavdelningen på waffen.
Sidor: 1 2