Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Bränsleförbrukning Då & Nu
#1
www.bytbil.com - Test-chocken: Gamla bilar drar mindre än nya
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • LMC400, yngrot
Svara
#2
Det där är ju inget nytt.
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#3
Man kan säkert hitta exempel där det stämmer, men då beror det just på det som de skriver, att den äldre bilen är så mycket mindre och lättare.
Tittar jag på de bilar jag haft de senaste 30 åren så blir nyare modeller starkare och snålare.
Svara
#4
Ja större och tyngre bilar med starkare motorer drar mer jämfört med mindre och lättare bilar med mindre och svagare motorer.

Jag hade en Ford Escort LX från 1985 som var byggd i Brasilien. Motornvar en modifierad Renault stötstångsmotor. Bilen vägde inte så mycket och den kunde jag köra på 0,5 l/mil.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#5
Vist var det bättre förr utan egotrippade som saknar både blinkers och belysning...

Min 4 Laban (1970 tal tankvolym 34 liter) åkte jag Huddinge - Sollerön fram och tillbaka på en tank.
Det gick det aldrig att göra med en törstig Volvo.
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • LMC400, Sokrates
Svara
#6
En Escort LX, fast från 1984, har jag också haft. Men inte gick den speciellt snålt, tyckte jag, även om den var liten. Däremot konstaterade jag, när jag bytte till Volvo, att min gamla taktik för omkörningar inte fungerade längre. Forden var inget accelerationsunder. Låg jag bakom en långsam bil, men med ytterligare en mellan mig och den långsamma, då brukade jag försöka följa efter den framför mig när han körde om. Då tog han en del av fartvinden och det gick lättare.

Med Volvon fick jag sluta med det, för jag höll på att hamna i kofferten på bilen framför...
Svara
#7
(2021-08-22, 23:08)apersson850 Skrev: En Escort LX, fast från 1984, har jag också haft. Men inte gick den speciellt snålt, tyckte jag, även om den var liten.

Blyfot? Smile
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#8
(2021-08-23, 12:08)Sokrates Skrev:
(2021-08-22, 23:08)apersson850 Skrev: En Escort LX, fast från 1984, har jag också haft. Men inte gick den speciellt snålt, tyckte jag, även om den var liten.

Blyfot? Smile

Inte lika många nerförsbackar kanske?

Skickat från min moto g(8) power lite via Tapatalk
Weinsberg 550 QDK 2012. Utgår från Kristianstadstrakten.
Svara
#9
Nej, så mycket blyfoteri inspirerade inte Forden till. Det var nog värre med Volvon som blev nästa bil. För att inte tala om nästa igen.
Sen blev det diesel.
Svara


Bookmarks

Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)