Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Cabby -90 elschema
#4
Bilmekanikerna är lika dåliga på fordonselektriska ting som konstruktörerna i den industrin.

Även för en icke fackkunnig borde det vara helt uppenbart att om du byter till 13-poligt don på din vagn, inkopplat så att du använder samma funktionalitet som du får med adaptern, då har du en elektriskt sett ekvivalent koppling. Får du felmeddelanden då får du dem med adaptern också.
Däremot slipper du en extra felkälla, i och med att in och ut ur adaptern ersätts med bara en sammankopplingspunkt.

Sen är det riktigt att för att korrekt använda de extra funktioner som finns i ett 13-poligt don, som laddning och kylskåpsdrift, då kan man behöva ändra i elsystemet i vagnen för att få det rätt kopplat. Det fick jag göra när jag byggde om min vagn från 2001 från 7-poligt till 13-poligt.
Sådana omkopplingar kräver förstås en viss förståelse och konstruktörsinsikt. Det ligger ofta utanför bilreparatörernas kompetensområde.

Den husvagn jag har nu är kopplad för 13-poligt från början. Den har dessutom både back- och dimbakljus som standard.
Den förra hade bara dimbakljus, men det fungerade förstås inte förrän jag bytte till 13-poligt. Innan fanns det ingen tråd över till det, när det satt 7-poligt på vagnen.

På min släpkärra, som också hade 7-poligt från början, har jag både bytt till 13-poligt och installerat backljus. Inkopplingsmässigt är det trivialt, men jag fick förstås byta kabeln från stickproppen till släpets kopplingsdosa. Det satt bara en femledare där i original. Monteringsmässigt är det också i regel lättare att hitta fram i ett flaksläp (under flaket) än i en husvagn. Det jag har funderat på är att komplettera husvagnens backljus med sidobackljus vid gasolkofferten. Men det har inte blivit av än.
[-] Följande 2 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • Månsson, Sokrates
Svara


Meddelande i denna tråd
Cabby -90 elschema - av Månsson - 2018-07-10, 20:07
RE: Cabby -90 elschema - av apersson850 - 2020-05-25, 13:05
RE: Cabby -90 elschema - av Ljusne-Håkan - 2020-05-30, 13:05
RE: Cabby -90 elschema - av apersson850 - 2020-06-02, 11:06
RE: Cabby -90 elschema - av Månsson - 2020-06-08, 11:06
RE: Cabby -90 elschema - av apersson850 - 2020-06-09, 10:06

Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)