I veckan var jag och hjälpte min syster.
De skulle byta från 7-pol till 13-pol för att slippa adapter. Enkelt när det står i manualen vilka färger som skall kopplas på vilken pol, då behöver man ju inte kolla var det är inkopplat innan man lossar i den 7- poliga.
Så de hade kopplat loss den 7-poliga och kopplat in i den 13-poliga efter färg.
Fungera det? nej...
Så efter att de försökt att tag så blev jag kontaktad. Körde dit och titta. Allt såg ju rätt ut efter färg. Koppla in vagnen på min bil, men det fungera ju inte än då.
Då kom jag ihåg att jag sett ett elschema i manualen där det visas hur det är kopplat ända ut till lamporna. Bläddra ett par sidor och hitta just det schemat. Det visa helt andra färger i den 7-poliga kontakten. Koppla in efter den i den 13-poliga och allt fungera perfekt.
Vid en närmare titt så står det faktiskt bilens kopplingsdosa på den översta bilden.
Märkligt att Cabby inte följde den färg standarden i sina vagnar.
Men nu fungerar det iallafall.
Min erfarenhet är att det finns precis vilka färger som helst. Särskilt i äldre fordon. Bilelektriskt har i alla år varit elsystemsidans svarta får, när det gäller inkopplingsmetoder och standarder.
(2020-05-25, 13:05)apersson850 Skrev: [ -> ]Min erfarenhet är att det finns precis vilka färger som helst. Särskilt i äldre fordon. Bilelektriskt har i alla år varit elsystemsidans svarta får, när det gäller inkopplingsmetoder och standarder.
Mina bilmekar som även nyttjar gamla husvagnar avrådde mig från att byta till 13-polig kontakt på vagnen (V70n från 07 har det) utan köra på med adapter, de hade varit med om att bilen kunde börja visa upp felmeddelanden med 13-poligt på en gammal husvagn. Och för mig har det funkat med samma Biltema adapter i många år.
Saknar backljus på vagnen, men för att få den finessen räcker det ju inte att bara byta kontakten... Letar jag lite går det nog att hitta nån led handlampa som lyser tillräckligt bra för backning och smatidigt är utformad så att den enkelt går att hänga dit bak på vagnens "draghandtag".
Bilmekanikerna är lika dåliga på fordonselektriska ting som konstruktörerna i den industrin.
Även för en icke fackkunnig borde det vara helt uppenbart att om du byter till 13-poligt don på din vagn, inkopplat så att du använder samma funktionalitet som du får med adaptern, då har du en elektriskt sett ekvivalent koppling. Får du felmeddelanden då får du dem med adaptern också.
Däremot slipper du en extra felkälla, i och med att in och ut ur adaptern ersätts med bara en sammankopplingspunkt.
Sen är det riktigt att för att korrekt använda de extra funktioner som finns i ett 13-poligt don, som laddning och kylskåpsdrift, då kan man behöva ändra i elsystemet i vagnen för att få det rätt kopplat. Det fick jag göra när jag byggde om min vagn från 2001 från 7-poligt till 13-poligt.
Sådana omkopplingar kräver förstås en viss förståelse och konstruktörsinsikt. Det ligger ofta utanför bilreparatörernas kompetensområde.
Den husvagn jag har nu är kopplad för 13-poligt från början. Den har dessutom både back- och dimbakljus som standard.
Den förra hade bara dimbakljus, men det fungerade förstås inte förrän jag bytte till 13-poligt. Innan fanns det ingen tråd över till det, när det satt 7-poligt på vagnen.
På min släpkärra, som också hade 7-poligt från början, har jag både bytt till 13-poligt och installerat backljus. Inkopplingsmässigt är det trivialt, men jag fick förstås byta kabeln från stickproppen till släpets kopplingsdosa. Det satt bara en femledare där i original. Monteringsmässigt är det också i regel lättare att hitta fram i ett flaksläp (under flaket) än i en husvagn. Det jag har funderat på är att komplettera husvagnens backljus med sidobackljus vid gasolkofferten. Men det har inte blivit av än.
(2020-06-02, 11:06)apersson850 Skrev: [ -> ]På min släpkärra, som också hade 7-poligt från början, har jag både bytt till 13-poligt och installerat backljus. Inkopplingsmässigt är det trivialt, men jag fick förstås byta kabeln från stickproppen till släpets kopplingsdosa. Det satt bara en femledare där i original. Monteringsmässigt är det också i regel lättare att hitta fram i ett flaksläp (under flaket) än i en husvagn. Det jag har funderat på är att komplettera husvagnens backljus med sidobackljus vid gasolkofferten. Men det har inte blivit av än.
Jag uppdatera mitt släp med 13-pol och då också backljus, Backljusen placera jag bakom stänkskydden. Nu när jag backar i mörker så ser jag änden på släpet mycket bättre, backljusen lyser upp under och bakom släpet. Men en placering ännu längre fram kanske är ännu bättre eller om man monterar två backljus till. Nu har jag även monterat breddmarkeringar (vitt fram, rött bak och orange åt sidorna) dessa är inkopplade på bilens tändning så de tänds även på dagtid, för det gör ju inte släpvagnsbelysningen annars om vagnen är påkopplad efter nyare bilar. Enligt besiktningskillen jag prata med så är dessa breddmarkeringar godkända som bakljus och bakljus måste man ju ha på släpvagn på dagtid.
Man måste ha bakljus tänt dagtid på fordon som inte är typgodkända för att ha det släckt. Inga släpvagnar är typgodkända för det.
Därav den till synes ologiska ordningen att ett släp som dras av en bil, där bilen normalt inte har bakljuset tänt, ska ha det tänt när släpet hänger på.
Att låta bakljuset vara styrt från den tändningskontrollerade 12 V matningen är förstås ett sätt att lösa det. Det innebär dock att man får bygga om lite mer, om man inte ska blanda ihop jordningarna med varandra. Trafikbelysningen och 12 V matningarna har olika jordningar, normalt sett.
Men så länge det bara handlar om belysning är det inget som orsakar bränder om en jordning skulle haverera.
Mina backljus sitter längre in, under flaket. Men det är bara för att jag inte har hyrsläpsbalkar på mitt släp, så jag tyckte de var för utsatta där du har satt dina.