Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kylskåpet går inte på gasol
#41
De brukar ha en effekt på 100 W på 12 V. Så det handlar om i storleksordningen 10 A. Eller motsvarande halvljuset, om du ska jämföra med något annat i bilen. Elbakrutan tar mer än så.

Står du med halvljuset tänt går det heller inte länge innan du inte kommer igång igen.

Jag har kört med kylen på 12 V hemifrån till Boden (130 mil), och jag har en bil som är snarlik din (XC70).
[-] Följande 2 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • LMC400, Sokrates
Svara
#42
(2023-09-09, 11:09)apersson850 Skrev: De brukar ha en effekt på 100 W på 12 V. Så det handlar om i storleksordningen 10 A. Eller motsvarande halvljuset, om du ska jämföra med något annat i bilen. Elbakrutan tar mer än så.

Står du med halvljuset tänt går det heller inte länge innan du inte kommer igång igen.

Jag har kört med kylen på 12 V hemifrån till Boden (130 mil), och jag har en bil som är snarlik din (XC70).
I fredags åkte vi 7 mil till Hudikmarknaden med 12 voltskylning. När vi kom fram var generatorn så ini h-e het att det var omöjligt att ta i den. Utan kylskåpsdrift blir den inte på länga vägar så het.

Min slutsats är att det förkortar livslängden på generatorn. Och risk för stopp mitt i semestern.
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara
#43
Dubbelpost
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara
#44
(2023-09-10, 21:09)Ljusne-Håkan Skrev:
(2023-09-09, 11:09)apersson850 Skrev: De brukar ha en effekt på 100 W på 12 V. Så det handlar om i storleksordningen 10 A. Eller motsvarande halvljuset, om du ska jämföra med något annat i bilen. Elbakrutan tar mer än så.

Står du med halvljuset tänt går det heller inte länge innan du inte kommer igång igen.

Jag har kört med kylen på 12 V hemifrån till Boden (130 mil), och jag har en bil som är snarlik din (XC70).
I fredags åkte vi 7 mil till Hudikmarknaden med 12 voltskylning. När vi kom fram var generatorn så ini h-e het att det var omöjligt att ta i den. Utan kylskåpsdrift blir den inte på länga vägar så het.

Min slutsats är att det förkortar livslängden på generatorn. Och risk för stopp mitt i semestern.

Om generatorn blir så mycket varmare när man tar ut ca 10 A mer är jag benägen att tro att generatorn kan vara i behov av en översyn. 

I min VW-buss sitter en 120 A Bosch generator. Kort tid efter jag hade köpt bilen uppstod ett oväsen som kom från generatorn. Det var det bakre kullagret, som sitter i anslutning till släpringarna, som var slut. När kolen har sett sina bästa dagar förefaller mer värme att uppstå på släpringarn, vilket i sin tur överför värme till det bakre kullagret, som då blev kass. 

Jag antar att det även sitter en liknande Bosch-generator i din bil. Kolen som sitter i likriktarbryggan går att ta bort utan att ta bort generatorn. Ett tips är att du tar ut och kollar skicket på kolen och vid behov byter till nya för att förebygga att det bakrre kullagret skall bli kass i förtid.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#45
Kanske inte så konstigt ändå.

Både Solifer och Polar har en koppling vid inkommande som både ger ström till Kylskåpet samt laddar batteriet i vagnen när generatorn i bilen börjar ge ström och (om det är kopplat enligt bilden sid 26 i bifogade i-bok).

Cabby har en snarlik fast utan relästyrning (knapp för matning från vagn eller från bil, är det matning från bil så är det bara kylskåpet som får ström).

Att generatorn blir varm i detta läge är kanske inte så konstigt då.

Sen är frågan om det sitter en solcell som också ger ström?

Vid laddning från intern laddare i husvagnen eller från bilen så bör solcellen kopplas ifrån.

https://docplayer.se/45261878-Soliferpol...a-tel.html
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#46
Jag har bara en lös 50w solcell med, kopplar bara in den om vi står still flera dar, nästan aldrig. 16kvadratsladdningen från bilen ger all ström som behövs. När vi åkte t hudik nyss hade batterierna laddats av 25amp laddare en vecka, så det var inte det generatorn fick kämpa med.
Kommer ihåg nu att när jag kopplade in 16kvadratsladdningen testade jag att ha alla förbrukare igång ett dygn så det sög ur det två batterierna bra nog, sen laddade med motorn en halvtimme eller mer. Då blev generatorn inte varm alls...
Ska be mina garagekillar kolla kolen (!) Ska dit o serva nu snart
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#47
(2023-09-11, 11:09)Hagbard Skrev: Både Solifer och Polar har en koppling vid inkommande som både ger ström till Kylskåpet samt laddar batteriet i vagnen när generatorn i bilen börjar ge ström och (om det är kopplat enligt bilden sid 26 i bifogade i-bok).
Värt att notera för den som vill kontrollera/installera att kopplingsschemat längst ner till höger på sidan 26 är felaktigt. Så ska inte ett 13-poligt släpvagnsuttag kopplas in.

Intressant att det finns så många olika elektriska lösningar i olika vagnar.
I den jag har nu finns en central enhet som tar in 230 V från vagnens intag, ständig 12 V från bilen, 12 V från bilen när motorn är igång, solpaneler på taket och vagnens batteri.
Sen matar den enheten ut 230 V dit det ska (vägguttag, mikrovågsugn, golvvärme) och 12 V dit det ska (lampor, cirkulationspump, vattenpump).
Där behöver man alltså inte koppla bort några solpaneler vid annan laddning. Det sköter sig självt.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • LMC400
Svara
#48
I segelbåten hade jag en solcell, den var alltid inkopplad även om det laddade från generatorn eller CTEKladdare vid bryggan. Inget konstigt hände.
Om jag hade yanmarmotorn igång vid bryggan o landströmsladdning igång samtidig blinkade laddningslampan långsamt. Men inget pajade.
Dom förbrukarbatterierna, 4 st, är nog snart 15 år, han som köpte båten för två år sen skrev nyss att dom fortfarande funkar....
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara
#49
Jag förmodar att tanken med att koppla bort solcellerna skulle vara att inte förvirra laddningsregulatorn för den andra källan. Som inte vet om att solcellerna också laddar.
[-] Följande 2 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • LMC400, Sokrates
Svara
#50
(2023-09-11, 12:09)apersson850 Skrev:
(2023-09-11, 11:09)Hagbard Skrev: Både Solifer och Polar har en koppling vid inkommande som både ger ström till Kylskåpet samt laddar batteriet i vagnen när generatorn i bilen börjar ge ström och (om det är kopplat enligt bilden sid 26 i bifogade i-bok).
Värt att notera för den som vill kontrollera/installera att kopplingsschemat längst ner till höger på sidan 26 är felaktigt. Så ska inte ett 13-poligt släpvagnsuttag kopplas in.

Voi olla soumalainen yhteys...  Tongue
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)