Inlägg: 1.127
Trådar: 30
:
: 71
Ansluten: 2017 Oct
Betygsättning:
0
De brukar ha en effekt på 100 W på 12 V. Så det handlar om i storleksordningen 10 A. Eller motsvarande halvljuset, om du ska jämföra med något annat i bilen. Elbakrutan tar mer än så.
Står du med halvljuset tänt går det heller inte länge innan du inte kommer igång igen.
Jag har kört med kylen på 12 V hemifrån till Boden (130 mil), och jag har en bil som är snarlik din (XC70).
Följande 2 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:2 användare säger Thank You to apersson850 for this post
• LMC400, Sokrates
Inlägg: 2.790
Trådar: 577
:
: 3.318
Ansluten: 2017 Aug
Betygsättning:
20
(2023-09-10, 21:09)Ljusne-Håkan Skrev: (2023-09-09, 11:09)apersson850 Skrev: De brukar ha en effekt på 100 W på 12 V. Så det handlar om i storleksordningen 10 A. Eller motsvarande halvljuset, om du ska jämföra med något annat i bilen. Elbakrutan tar mer än så.
Står du med halvljuset tänt går det heller inte länge innan du inte kommer igång igen.
Jag har kört med kylen på 12 V hemifrån till Boden (130 mil), och jag har en bil som är snarlik din (XC70).
I fredags åkte vi 7 mil till Hudikmarknaden med 12 voltskylning. När vi kom fram var generatorn så ini h-e het att det var omöjligt att ta i den. Utan kylskåpsdrift blir den inte på länga vägar så het.
Min slutsats är att det förkortar livslängden på generatorn. Och risk för stopp mitt i semestern.
Om generatorn blir så mycket varmare när man tar ut ca 10 A mer är jag benägen att tro att generatorn kan vara i behov av en översyn.
I min VW-buss sitter en 120 A Bosch generator. Kort tid efter jag hade köpt bilen uppstod ett oväsen som kom från generatorn. Det var det bakre kullagret, som sitter i anslutning till släpringarna, som var slut. När kolen har sett sina bästa dagar förefaller mer värme att uppstå på släpringarn, vilket i sin tur överför värme till det bakre kullagret, som då blev kass.
Jag antar att det även sitter en liknande Bosch-generator i din bil. Kolen som sitter i likriktarbryggan går att ta bort utan att ta bort generatorn. Ett tips är att du tar ut och kollar skicket på kolen och vid behov byter till nya för att förebygga att det bakrre kullagret skall bli kass i förtid.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Inlägg: 1.429
Trådar: 123
:
: 310
Ansluten: 2017 Aug
Betygsättning:
13
Jag har bara en lös 50w solcell med, kopplar bara in den om vi står still flera dar, nästan aldrig. 16kvadratsladdningen från bilen ger all ström som behövs. När vi åkte t hudik nyss hade batterierna laddats av 25amp laddare en vecka, så det var inte det generatorn fick kämpa med.
Kommer ihåg nu att när jag kopplade in 16kvadratsladdningen testade jag att ha alla förbrukare igång ett dygn så det sög ur det två batterierna bra nog, sen laddade med motorn en halvtimme eller mer. Då blev generatorn inte varm alls...
Ska be mina garagekillar kolla kolen (!) Ska dit o serva nu snart
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.
Följande 1 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:1 användare säger Thank You to Ljusne-Håkan for this post
• Sokrates
Inlägg: 1.429
Trådar: 123
:
: 310
Ansluten: 2017 Aug
Betygsättning:
13
I segelbåten hade jag en solcell, den var alltid inkopplad även om det laddade från generatorn eller CTEKladdare vid bryggan. Inget konstigt hände.
Om jag hade yanmarmotorn igång vid bryggan o landströmsladdning igång samtidig blinkade laddningslampan långsamt. Men inget pajade.
Dom förbrukarbatterierna, 4 st, är nog snart 15 år, han som köpte båten för två år sen skrev nyss att dom fortfarande funkar....
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.
Inlägg: 1.127
Trådar: 30
:
: 71
Ansluten: 2017 Oct
Betygsättning:
0
Jag förmodar att tanken med att koppla bort solcellerna skulle vara att inte förvirra laddningsregulatorn för den andra källan. Som inte vet om att solcellerna också laddar.
Följande 2 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:2 användare säger Thank You to apersson850 for this post
• LMC400, Sokrates