Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
4-hjuldrift v.s. 2-hjulsdrift
#1
Det fanns en anledning till att jag senast jag köpte bil, när jag då ville ha en bra dragbil, valde något som driver med alla fyra hjulen. Sen finns det förstås gränser där också, men skillnaden är dramatisk.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • LMC400
Svara
#2
(2022-04-09, 19:04)apersson850 Skrev: Det fanns en anledning till att jag senast jag köpte bil, när jag då ville ha en bra dragbil, valde något som driver med alla fyra hjulen. Sen finns det förstås gränser där också, men skillnaden är dramatisk.

Det där vet nog de flesta. Men har bilarna gått några mil så pajar fyrhjulsdriften och reparationerna blir nästan lika dyra som man gett för hela bilen. Och jag åker omkring med husvagnen nästan hela vintrarna med bara framhjulsdrift. Lite nyare begbil för samma pengar samt mindre soppaförbrukning. O lite lägre skatt också. Får jag en skada på ett däck måste jag inte köpa fyra nya. Det finns en hel del fördelar med framhjulsdrift. Men man betraktas nog ofta som dum i huvet och misslyckad när man inte kör fyrhjulsdriven bil, nåt som inte stör mig alls.
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 3 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • Hagbard, JOCKE.F, Sokrates
Svara
#3
Fast de invändningarna du har stämmer inte. Efter 36000 mil har jag fortfarande inte reparerat någonting som har med fyrhjulsdriften att göra. Bara normal service (oljebyte i kopplingen). Inte behöver den ha nya däck heller, bara för att ett ger upp. Det var länge sedan det var så. Nu känner den av ev. skillnader när man börjar köra, så den lär sig vad som är normalt. Inkoppling av bakhjulsdriften på grund av slirning sker bara när det avviker från det som är detekterat som normalt.
Däremot är bilarna nu proaktiva också. Min är alltid fyrhjulsdriven vid varje start, för att minska risken för att det ska börja slira. Något som snarare minskar driftkostnaderna än ökar dem.

Men vi har slirat utanför vad den här tråden egentligen ska handla om. Kanske bättre att flytta det här till en dragbilstråd istället.
[-] Följande 2 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • LMC400, Sokrates
Svara
#4
En annan synpunkt på fyrhjulsdrivna bilars kostnad är förstås vad det är värt att det fungerar bättre? Att man oftare kommer dit man ska? Att man inte frestar på bilen lika mycket, eftersom man kan köra lugnare och mer försiktigt med en fyrhjulsdriven bil, utan att köra fast.
En snabb koll på bilar på blocket ger vid handen att det frågas efter runt hundratusen för en sådan bil som jag har, nu när den är väl begagnad. Om någon får det vet jag inte, men det är i alla fall en hyfsad värdestabilitet, om så är fallet.
[-] Följande 2 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • LMC400, Sokrates
Svara
#5
Vilken årsmodell har du?
Jag känner flera stycken vars Volvos fyrhjulsdrift pajat. "Köp för [censurerat ord] inte en fyrhjulsdriven", har jag fått höra flera ggr av flera olika polare som skruvat med bilar hela livet. Och läst många ggr om felen. Men det är säkert fler bilar det funkar på än som det går sönder på.
Även om det inte går sönder så får man ju en flera år nyare beg Volvo utan 4wd för samma pengar som en som har det. Fyrhjulsdrift, eller lite nyare bil, det är frågan.
Fast visst skulle jag gärna ha 4wd... Just nu känns det vanskligt att köpa bil öht, rätt vad det är så kanske man sätter åt dieselbilsägare så jävligt att det inte går att ha kvar bilen. Och då går det knappt att sälja den heller.
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • Sokrates, yngrot
Svara
#6
(2022-04-12, 22:04)Ljusne-Håkan Skrev: Just nu känns det vanskligt att köpa bil öht, rätt vad det är så kanske man sätter åt dieselbilsägare så jävligt att det inte går att ha kvar bilen. Och då går det knappt att sälja den heller.

Detta är anledningen till varför jag skippade mina tidigare planer på att konvertera en nyare skåpbil till husbil och i stället behåller min gamla VW-buss.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • yngrot
Svara
#7
(2022-04-12, 22:04)Ljusne-Håkan Skrev: Vilken årsmodell har du?
Vi har två XC70, en 2012 och en 2016. Haldex generation 4 resp. 5.
Båda fungerar som de ska, efter 36000 resp. 16000 mil. Men jag tillhör förstås de som inte tror på evigt liv för mekanik, så jag byter olja och filter även i Haldexkopplingarna. Kör du bara efter Volvos serviceplan så ingår inte det. Inte oljebyte i automatlådorna heller. De är "livstidsfyllda", säger Volvo. Och det har de ju rätt i, för oljan klarar lådans livslängd. Det är bara det att livslängden kan bli kortare...

Jag läste för en tid sedan att Renault räknar med en livslängd på 7 år eller 20000 mil på en bil. Det klarar de säkert. Den förra bilen jag köpte ny körde jag 18 år och 50000 mil med, så jag har lite andra ingångsparametrar där.

Nu köpte jag min 2012:a ny, så det var inte något ställningstagande om fyrhjulsdrift eller nyare bil. Jag tog båda. Men efter att ha kört Volvo 854 Turbo ett bra tag ville jag istället ha en bil som var en bra dragbil, utan att det står SCANIA i nyllet på den. Dessutom skulle den vara en rimlig familjebil.

Därav Volvo XC70 (kombikaross och lite högre undertill).
AWD för framkomligheten och dragförmågan.
D5 motor på 230 hk för att orka även i branta backar.
Automatlåda för momentomvandlaren skull.
Vattenkyld oljekylare till automatlådan.
Demonterbar dragkrok - jag har ju inte släp på hela tiden.
Automatisk nivåreglering.
Backkamera.
Elektriskt fällbara nackstöd bak, så de inte skymmer sikten.
Elektriskt simulerat lågväxelläge (HDC - kom med när man köper XC70 med AWD).
Större backspeglar med vidvinkelspeglar på båda sidor (fick man också med när man köpte XC70).

Min tanke då var att detta skulle bli en bra dragbil, där den egenskapen inte gjorde dess funktionalitet som bil i övrigt sämre. Än så länge tycker jag att jag tänkte rätt.
[-] Följande 4 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • Adrian, LMC400, Sokrates, yngrot
Svara
#8
(2022-04-13, 09:04)apersson850 Skrev:
(2022-04-12, 22:04)Ljusne-Håkan Skrev: Vilken årsmodell har du?
Vi har två XC70, en 2012 och en 2016. Haldex generation 4 resp. 5.
Båda fungerar som de ska, efter 36000 resp. 16000 mil. Men jag tillhör förstås de som inte tror på evigt liv för mekanik, så jag byter olja och filter även i Haldexkopplingarna. Kör du bara efter Volvos serviceplan så ingår inte det. Inte oljebyte i automatlådorna heller. De är "livstidsfyllda", säger Volvo. Och det har de ju rätt i, för oljan klarar lådans livslängd. Det är bara det att livslängden kan bli kortare...

Jag läste för en tid sedan att Renault räknar med en livslängd på 7 år eller 20000 mil på en bil. Det klarar de säkert. Den förra bilen jag köpte ny körde jag 18 år och 50000 mil med, så jag har lite andra ingångsparametrar där.

Nu köpte jag min 2012:a ny, så det var inte något ställningstagande om fyrhjulsdrift eller nyare bil. Jag tog båda. Men efter att ha kört Volvo 854 Turbo ett bra tag ville jag istället ha en bil som var en bra dragbil, utan att det står SCANIA i nyllet på den. Dessutom skulle den vara en rimlig familjebil.

Därav Volvo XC70 (kombikaross och lite högre undertill).
AWD för framkomligheten och dragförmågan.
D5 motor på 230 hk för att orka även i branta backar.
Automatlåda för momentomvandlaren skull.
Vattenkyld oljekylare till automatlådan.
Demonterbar dragkrok - jag har ju inte släp på hela tiden.
Automatisk nivåreglering.
Backkamera.
Elektriskt fällbara nackstöd bak, så de inte skymmer sikten.
Elektriskt simulerat lågväxelläge (HDC - kom med när man köper XC70 med AWD).
Större backspeglar med vidvinkelspeglar på båda sidor (fick man också med när man köpte XC70).

Min tanke då var att detta skulle bli en bra dragbil, där den egenskapen inte gjorde dess funktionalitet som bil i övrigt sämre. Än så länge tycker jag att jag tänkte rätt.

Surrade lite med en granne som har en XC70 årsm 2012. D5 motor. Han ville byta till bensinare då den drog över en liter sa han. Om den var aut eller man kommer jag inte ihåg. Tyckte det lät konstigt, min 2010 V70 drar max 0,9 med husvangen på kroken. 0,55 utan. Han kanske är dålig på ecodrive, men ändå...
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • Sokrates, yngrot
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)