Camping Forum - Din campingplats på nätet

Full Version: 4-hjuldrift v.s. 2-hjulsdrift
Detta är en förenklad verision av forumet. Visa full verision i original format.
Det fanns en anledning till att jag senast jag köpte bil, när jag då ville ha en bra dragbil, valde något som driver med alla fyra hjulen. Sen finns det förstås gränser där också, men skillnaden är dramatisk.
(2022-04-09, 19:04)apersson850 Skrev: [ -> ]Det fanns en anledning till att jag senast jag köpte bil, när jag då ville ha en bra dragbil, valde något som driver med alla fyra hjulen. Sen finns det förstås gränser där också, men skillnaden är dramatisk.

Det där vet nog de flesta. Men har bilarna gått några mil så pajar fyrhjulsdriften och reparationerna blir nästan lika dyra som man gett för hela bilen. Och jag åker omkring med husvagnen nästan hela vintrarna med bara framhjulsdrift. Lite nyare begbil för samma pengar samt mindre soppaförbrukning. O lite lägre skatt också. Får jag en skada på ett däck måste jag inte köpa fyra nya. Det finns en hel del fördelar med framhjulsdrift. Men man betraktas nog ofta som dum i huvet och misslyckad när man inte kör fyrhjulsdriven bil, nåt som inte stör mig alls.
Fast de invändningarna du har stämmer inte. Efter 36000 mil har jag fortfarande inte reparerat någonting som har med fyrhjulsdriften att göra. Bara normal service (oljebyte i kopplingen). Inte behöver den ha nya däck heller, bara för att ett ger upp. Det var länge sedan det var så. Nu känner den av ev. skillnader när man börjar köra, så den lär sig vad som är normalt. Inkoppling av bakhjulsdriften på grund av slirning sker bara när det avviker från det som är detekterat som normalt.
Däremot är bilarna nu proaktiva också. Min är alltid fyrhjulsdriven vid varje start, för att minska risken för att det ska börja slira. Något som snarare minskar driftkostnaderna än ökar dem.

Men vi har slirat utanför vad den här tråden egentligen ska handla om. Kanske bättre att flytta det här till en dragbilstråd istället.
En annan synpunkt på fyrhjulsdrivna bilars kostnad är förstås vad det är värt att det fungerar bättre? Att man oftare kommer dit man ska? Att man inte frestar på bilen lika mycket, eftersom man kan köra lugnare och mer försiktigt med en fyrhjulsdriven bil, utan att köra fast.
En snabb koll på bilar på blocket ger vid handen att det frågas efter runt hundratusen för en sådan bil som jag har, nu när den är väl begagnad. Om någon får det vet jag inte, men det är i alla fall en hyfsad värdestabilitet, om så är fallet.
Vilken årsmodell har du?
Jag känner flera stycken vars Volvos fyrhjulsdrift pajat. "Köp för [censurerat ord] inte en fyrhjulsdriven", har jag fått höra flera ggr av flera olika polare som skruvat med bilar hela livet. Och läst många ggr om felen. Men det är säkert fler bilar det funkar på än som det går sönder på.
Även om det inte går sönder så får man ju en flera år nyare beg Volvo utan 4wd för samma pengar som en som har det. Fyrhjulsdrift, eller lite nyare bil, det är frågan.
Fast visst skulle jag gärna ha 4wd... Just nu känns det vanskligt att köpa bil öht, rätt vad det är så kanske man sätter åt dieselbilsägare så jävligt att det inte går att ha kvar bilen. Och då går det knappt att sälja den heller.
(2022-04-12, 22:04)Ljusne-Håkan Skrev: [ -> ]Just nu känns det vanskligt att köpa bil öht, rätt vad det är så kanske man sätter åt dieselbilsägare så jävligt att det inte går att ha kvar bilen. Och då går det knappt att sälja den heller.

Detta är anledningen till varför jag skippade mina tidigare planer på att konvertera en nyare skåpbil till husbil och i stället behåller min gamla VW-buss.
(2022-04-12, 22:04)Ljusne-Håkan Skrev: [ -> ]Vilken årsmodell har du?
Vi har två XC70, en 2012 och en 2016. Haldex generation 4 resp. 5.
Båda fungerar som de ska, efter 36000 resp. 16000 mil. Men jag tillhör förstås de som inte tror på evigt liv för mekanik, så jag byter olja och filter även i Haldexkopplingarna. Kör du bara efter Volvos serviceplan så ingår inte det. Inte oljebyte i automatlådorna heller. De är "livstidsfyllda", säger Volvo. Och det har de ju rätt i, för oljan klarar lådans livslängd. Det är bara det att livslängden kan bli kortare...

Jag läste för en tid sedan att Renault räknar med en livslängd på 7 år eller 20000 mil på en bil. Det klarar de säkert. Den förra bilen jag köpte ny körde jag 18 år och 50000 mil med, så jag har lite andra ingångsparametrar där.

Nu köpte jag min 2012:a ny, så det var inte något ställningstagande om fyrhjulsdrift eller nyare bil. Jag tog båda. Men efter att ha kört Volvo 854 Turbo ett bra tag ville jag istället ha en bil som var en bra dragbil, utan att det står SCANIA i nyllet på den. Dessutom skulle den vara en rimlig familjebil.

Därav Volvo XC70 (kombikaross och lite högre undertill).
AWD för framkomligheten och dragförmågan.
D5 motor på 230 hk för att orka även i branta backar.
Automatlåda för momentomvandlaren skull.
Vattenkyld oljekylare till automatlådan.
Demonterbar dragkrok - jag har ju inte släp på hela tiden.
Automatisk nivåreglering.
Backkamera.
Elektriskt fällbara nackstöd bak, så de inte skymmer sikten.
Elektriskt simulerat lågväxelläge (HDC - kom med när man köper XC70 med AWD).
Större backspeglar med vidvinkelspeglar på båda sidor (fick man också med när man köpte XC70).

Min tanke då var att detta skulle bli en bra dragbil, där den egenskapen inte gjorde dess funktionalitet som bil i övrigt sämre. Än så länge tycker jag att jag tänkte rätt.
(2022-04-13, 09:04)apersson850 Skrev: [ -> ]
(2022-04-12, 22:04)Ljusne-Håkan Skrev: [ -> ]Vilken årsmodell har du?
Vi har två XC70, en 2012 och en 2016. Haldex generation 4 resp. 5.
Båda fungerar som de ska, efter 36000 resp. 16000 mil. Men jag tillhör förstås de som inte tror på evigt liv för mekanik, så jag byter olja och filter även i Haldexkopplingarna. Kör du bara efter Volvos serviceplan så ingår inte det. Inte oljebyte i automatlådorna heller. De är "livstidsfyllda", säger Volvo. Och det har de ju rätt i, för oljan klarar lådans livslängd. Det är bara det att livslängden kan bli kortare...

Jag läste för en tid sedan att Renault räknar med en livslängd på 7 år eller 20000 mil på en bil. Det klarar de säkert. Den förra bilen jag köpte ny körde jag 18 år och 50000 mil med, så jag har lite andra ingångsparametrar där.

Nu köpte jag min 2012:a ny, så det var inte något ställningstagande om fyrhjulsdrift eller nyare bil. Jag tog båda. Men efter att ha kört Volvo 854 Turbo ett bra tag ville jag istället ha en bil som var en bra dragbil, utan att det står SCANIA i nyllet på den. Dessutom skulle den vara en rimlig familjebil.

Därav Volvo XC70 (kombikaross och lite högre undertill).
AWD för framkomligheten och dragförmågan.
D5 motor på 230 hk för att orka även i branta backar.
Automatlåda för momentomvandlaren skull.
Vattenkyld oljekylare till automatlådan.
Demonterbar dragkrok - jag har ju inte släp på hela tiden.
Automatisk nivåreglering.
Backkamera.
Elektriskt fällbara nackstöd bak, så de inte skymmer sikten.
Elektriskt simulerat lågväxelläge (HDC - kom med när man köper XC70 med AWD).
Större backspeglar med vidvinkelspeglar på båda sidor (fick man också med när man köpte XC70).

Min tanke då var att detta skulle bli en bra dragbil, där den egenskapen inte gjorde dess funktionalitet som bil i övrigt sämre. Än så länge tycker jag att jag tänkte rätt.

Surrade lite med en granne som har en XC70 årsm 2012. D5 motor. Han ville byta till bensinare då den drog över en liter sa han. Om den var aut eller man kommer jag inte ihåg. Tyckte det lät konstigt, min 2010 V70 drar max 0,9 med husvangen på kroken. 0,55 utan. Han kanske är dålig på ecodrive, men ändå...
Tittade i respektive färddator nu. Våra två XC70 ligger på 0,73 resp. 0,65 l/mil. Den första åkte upp från 0,68 för några veckor sedan när jag på 14 dagar drog släp 12 gånger, tror jag det var. Dessutom fyrkantiga sådana och ute på åkrar ibland. Motorerna är D5 resp. D4 (230 hk och 181 hk).

Med husvagn brukar XC70 D5 ligga mellan 1,1 och 1,2 l/mil. Fullstor vagn går rätt mycket tyngre än en 2,3 meter bred.

XC90 lapar i sig mer drivmedel, men den är ju mycket fyrkantigare. Har inte provat den med husvagn än. Den saknar krok än så länge...