2022-04-09, 19:04
Det fanns en anledning till att jag senast jag köpte bil, när jag då ville ha en bra dragbil, valde något som driver med alla fyra hjulen. Sen finns det förstås gränser där också, men skillnaden är dramatisk.
(2022-04-09, 19:04)apersson850 Skrev: [ -> ]Det fanns en anledning till att jag senast jag köpte bil, när jag då ville ha en bra dragbil, valde något som driver med alla fyra hjulen. Sen finns det förstås gränser där också, men skillnaden är dramatisk.
(2022-04-12, 22:04)Ljusne-Håkan Skrev: [ -> ]Just nu känns det vanskligt att köpa bil öht, rätt vad det är så kanske man sätter åt dieselbilsägare så jävligt att det inte går att ha kvar bilen. Och då går det knappt att sälja den heller.
(2022-04-12, 22:04)Ljusne-Håkan Skrev: [ -> ]Vilken årsmodell har du?Vi har två XC70, en 2012 och en 2016. Haldex generation 4 resp. 5.
(2022-04-13, 09:04)apersson850 Skrev: [ -> ](2022-04-12, 22:04)Ljusne-Håkan Skrev: [ -> ]Vilken årsmodell har du?Vi har två XC70, en 2012 och en 2016. Haldex generation 4 resp. 5.
Båda fungerar som de ska, efter 36000 resp. 16000 mil. Men jag tillhör förstås de som inte tror på evigt liv för mekanik, så jag byter olja och filter även i Haldexkopplingarna. Kör du bara efter Volvos serviceplan så ingår inte det. Inte oljebyte i automatlådorna heller. De är "livstidsfyllda", säger Volvo. Och det har de ju rätt i, för oljan klarar lådans livslängd. Det är bara det att livslängden kan bli kortare...
Jag läste för en tid sedan att Renault räknar med en livslängd på 7 år eller 20000 mil på en bil. Det klarar de säkert. Den förra bilen jag köpte ny körde jag 18 år och 50000 mil med, så jag har lite andra ingångsparametrar där.
Nu köpte jag min 2012:a ny, så det var inte något ställningstagande om fyrhjulsdrift eller nyare bil. Jag tog båda. Men efter att ha kört Volvo 854 Turbo ett bra tag ville jag istället ha en bil som var en bra dragbil, utan att det står SCANIA i nyllet på den. Dessutom skulle den vara en rimlig familjebil.
Därav Volvo XC70 (kombikaross och lite högre undertill).
AWD för framkomligheten och dragförmågan.
D5 motor på 230 hk för att orka även i branta backar.
Automatlåda för momentomvandlaren skull.
Vattenkyld oljekylare till automatlådan.
Demonterbar dragkrok - jag har ju inte släp på hela tiden.
Automatisk nivåreglering.
Backkamera.
Elektriskt fällbara nackstöd bak, så de inte skymmer sikten.
Elektriskt simulerat lågväxelläge (HDC - kom med när man köper XC70 med AWD).
Större backspeglar med vidvinkelspeglar på båda sidor (fick man också med när man köpte XC70).
Min tanke då var att detta skulle bli en bra dragbil, där den egenskapen inte gjorde dess funktionalitet som bil i övrigt sämre. Än så länge tycker jag att jag tänkte rätt.