Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Underligt beteende
#41
(2021-09-28, 18:09)LMC400 Skrev:
(2021-09-28, 13:09)apersson850 Skrev: B96 ökar på med 750 kg och är något av det billigaste man kan skaffa sig, som campingtillbehör.
Själv kör jag Volvo. Just sådana här problem, som nämns i tråden, har jag inte haft. Har dock inte funderat över varken KIA eller Hyundai.

Vi pratade om att ta b96 just av den anledningen men sen har vi också pratat fram och tillbaka om husvagnens vara eller inte vara.
Som läget är just nu känner jag att dra husvagn ner till Italien är jag färdig med. När man väl står på plats är det mycket trevligt med husvagn men vägen dit ska avverkas. Det blir mer och mer trafik genom Tyskland för varje år. Framförallt märks det att yrkestrafiken ökar mycket för varje år. Att sitta fast i långa köer och inte kunna smita runt på mindre vägar vid långa stopp är ganska påfrestande. Med enbart bil kan man ofta ta sig runt problemen på ett annat sätt. Utöver den biten så går fler och fler campingplatser "där nere" mot att de minskar antalet tomter till förmån för fler campingstugor. Dessa funkar utmärkt som semesterboende. Allt finns på plats och är väl genomtänkt.
Hemma använder vi husvagnen väldigt lite. I år har jag kört den från vinterförvaring och hem. Sen har grabbarna sovit i den på gården i sommar men vi har inte varit iväg alls med den.


Skickat från min moto g(8) power lite via Tapatalk

Får säga, välkommen till ålderdomen då Rolleyes 

Jag tror det är en ganska normal förändring i livet, att kuska runt gjorde man mer när man var yngre. Nu när man är lite till åren så känns det skönt att ha den uppställd och bara "åka dit" och vara.

Inga planeringar förutom lite käk och dricka så är det mesta ordnat när man kommer dit.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • LMC400
Svara
#42
Det är nog åt det hållet det drar. Ju yngre man är desto mindre antal faror ser man. Man uppskattar tryggheten mer och mer. Inte fel att ha den uppställd som stuga om det känns bra.


Skickat från min moto g(8) power lite via Tapatalk
[-] Följande 1 användare säger tack till dig LMC400 för detta inlägg:
  • Hagbard
Svara
#43
Att vi alls skaffade husvagn en gång i tiden berodde på att vi tröttnat på att tälta i anknytning till orienteringstävlingar. Detta var 1980.
Än håller vi på med sånt, så det blir nog till att använda hjulen under vagnen ett tag till. Min far var med på sin sista 5-dagarsorientering när han var 85. Ska jag hålla på med husvagn lika länge har jag 25 år till på vägarna.

Fast han slutade inte helt med att köra lastbil förrän han var runt 75. Efter 12000 mil om året i runt 40 år hade han förstås en körvana med större ekipage som vida översteg normalbilistens.
[-] Följande 2 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • LMC400, Sokrates
Svara
#44
(2021-09-28, 18:09)LMC400 Skrev:
(2021-09-28, 13:09)apersson850 Skrev: B96 ökar på med 750 kg och är något av det billigaste man kan skaffa sig, som campingtillbehör.
Själv kör jag Volvo. Just sådana här problem, som nämns i tråden, har jag inte haft. Har dock inte funderat över varken KIA eller Hyundai.

Vi pratade om att ta b96 just av den anledningen men sen har vi också pratat fram och tillbaka om husvagnens vara eller inte vara.
Som läget är just nu känner jag att dra husvagn ner till Italien är jag färdig med. När man väl står på plats är det mycket trevligt med husvagn men vägen dit ska avverkas. Det blir mer och mer trafik genom Tyskland för varje år. Framförallt märks det att yrkestrafiken ökar mycket för varje år. Att sitta fast i långa köer och inte kunna smita runt på mindre vägar vid långa stopp är ganska påfrestande. Med enbart bil kan man ofta ta sig runt problemen på ett annat sätt. Utöver den biten så går fler och fler campingplatser "där nere" mot att de minskar antalet tomter till förmån för fler campingstugor. Dessa funkar utmärkt som semesterboende. Allt finns på plats och är väl genomtänkt.
Hemma använder vi husvagnen väldigt lite. I år har jag kört den från vinterförvaring och hem. Sen har grabbarna sovit i den på gården i sommar men vi har inte varit iväg alls med den.


Skickat från min moto g(8) power lite via Tapatalk
Nä trafiken har inte ökat så mycket i Tyskland, men vägarbetena. Det är dom som stoppar upp trafiken. Nu förtiden kan du ju använda Google maps ock ta andra vägar runt vägarbetena. Sedan så är det mycket trevligare att kör dom så kallade små vägarna där det oftast också är 100 km i timmen begränsningar. Smile
[-] Följande 1 användare säger tack till dig JOCKE.F för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#45
(2021-10-01, 21:10)JOCKE.F Skrev: Nä trafiken har inte ökat så mycket i Tyskland, men vägarbetena. Det är dom som stoppar upp trafiken. Nu förtiden kan du ju använda Google maps ock ta andra vägar runt vägarbetena. Sedan så är det mycket trevligare att kör dom så kallade små vägarna där det oftast också är 100 km i timmen begränsningar. Smile

Ja vägarbeten finns det en hel del av. Och de blir aldrig färdiga. Ser ut som om de står på samma sträckor år efter år. Många sträckor var begränsade till färre körfält trots att det verkade vara semester för vägarbetarna. De hade kunnat plocka in konerna på många sträckor skapat ett bättre flyt. Det var bara runt de enorma arbetena kring München vi såg arbetare som höll igång. Känns iallafall som att det blir fler och fler lastbilar varje år, men det kan vara en effekt av att många sträckor är begränsade till ett eller två körfält pga arbetena. Vägarbetena är ju ofta flera mil långa och då byggs det fort upp enorma köer.
Vår GPS visade fina alternativa vägar förbi vägarbetena. Och jag håller med. Man bjuds på mycket fina vyer om man kör så Det funkar fint i norra Tyskland där det är lite planare terräng. Med en 128 hk Kia vågar jag inte chansa i den södra halvan pga bergen. Vi såg en del exempel där jobbet hade blivit för tungt för bilen. Där gör en muskulös svensk bil en bättre insats än en blek korean

Skickat från min moto g(8) power lite via Tapatalk
[-] Följande 1 användare säger tack till dig LMC400 för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#46
En anledning till att vi ser allt fler lastiblar på vägarna är att folk upptäckt hur enkelt det är att handla via internet. Men prylarna ska ju fortfarande komma fram på något sätt.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • LMC400
Svara
#47
(2021-10-02, 13:10)apersson850 Skrev: En anledning till att vi ser allt fler lastiblar på vägarna är att folk upptäckt hur enkelt det är att handla via internet. Men prylarna ska ju fortfarande komma fram på något sätt.

Tja, det är nog snarare idén on skalfördelar som medför tilltagande behov av transporter. Kommer osökt att tänka på vad den dåvarande VDn för SCA berättade för oss gamla Handleshögkskolestudenter redan för 20-25 år sedan; när han satt i satt fast i trafikstockningen på Autobahn i Tyskland funderade han på om det var rätt att koncentrera produktinoen till allt större enheter med ökat transportbehov.

P.S. Jag funderar på att dela tråden i två, men kommer inte på rak arm på vad jag skall kalla den senare diskussionen.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#48
Underligt beteende 2?  Rolleyes
[-] Följande 1 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)