Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Laddhybrid som husvagnsdragare?
#1
Kan en laddhybrid vara något som husvagnsdragare nu när dieselbilarna har hamnat i strykklass?

Vad sägs om en Kia Optima Sportswagon Plug-in Hybrid med en max. släpvagnsvikt på 1.500 kg?

". . . en 2,0-liters GDI-bensinmotor som arbetar tillsammans med en elmotor på 50 kilowatt (68 hk). Sammanlagd effekt uppgår till 205 hästkrafter och maxvridet till 375 newtonmeter. Till kombiversionen har koreanerna vässat energilagringen då litiumpolymerbatteriets kapacitet har vuxit från 9,8 till 11,26 kilowattimmar (kWh). Det ger möjlighet till längre körningar på enbart elektricitet (max 120 km/h). Över sex mil uppger Kia. Sedanen klarar ”bara” 5,4 mil.

Enligt den utopiska NEDC-körcykeln ligger förbrukningen på 0,15 liter per mil och koldioxidutsläppet på 34 gram per kilometer. Kia Optima Sportswagon Plug-in Hybrid klassas därmed som supermiljöbil enligt det svenska regelverket.
0-100 km/h går på 9,7 sekunder."

Batteripaketet har 7 års garanti och bilen kostar 404.900 kr.

(teknikensvarld.se - kia-optima-sportswagon-plug-in-hybrid)
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#2
Inget för den som inte är stenrik ...
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara
#3
Nog är säkert en hybrid jättebra dragare, problemet är ju att man får ju dra så lite med dom flesta...
Kör: Skoda Octavia Scout 2,0 TDI 150 hk DSG7 -2018
Drar: Hobby 545 KMF DL Edition -2018
Svara
#4
Om man klarar sig med en bil som får dra 1.300 kg kanske Kia Niro kan vara ett alternativ. Bilen är en s.k. plugg-in laddhybrid och skall enligt Kia ha 58 km räckvidd vid enbart batteridrift. Priset är 302.900 kr (exlusive avdrag för klimatbonus).
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#5
Kias 7-års garanti låter bra i försäljningssyfte. Är Kiaägare och kan rekommendera eventuella köpare av det märket att för säkerhets skull räkna med att inte få något på garantin. Inget fel på bilen men mottagandet på verkstaden är otidsenligt dåligt. Tror det räcker att du sätter dit ett torkarblad som inte är Kia original så har du blåst allt vad garanti heter.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig LMC400 för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#6
(2018-11-22, 20:11)LMC400 Skrev: Kias 7-års garanti låter bra i försäljningssyfte. Är Kiaägare och kan rekommendera eventuella köpare av det märket att för säkerhets skull räkna med att inte få något på garantin. Inget fel på bilen men mottagandet på verkstaden är otidsenligt dåligt. Tror det räcker att du sätter dit ett torkarblad som inte är Kia original så har du blåst allt vad garanti heter.

Tack för värdefull information. Tråkigt för Kia att dom inte sköter garantiärendena bättre.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#7
Ja det är riktigt synd. Bilen i sig har varit hyggligt problemfri.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig LMC400 för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#8
Om jag drar vagnen i max 80 med dieselvolvon, o det är lite kuperat, då behöver det inte var mycket medlut för att jag ska kunna släppa gasen o momentanförbrukningen dyker till noll hela medlutet. Vagnens levande kraft skjuter ju på lite grann som när man kör 24 meters lastbi o släpet trycker på. Kan inte en hybrid som laddar i utförsbackarna funka till att dra husvagn?
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara
#9
(2021-02-11, 23:02)Ljusne-Håkan Skrev: Om jag drar vagnen i max 80 med dieselvolvon, o det är lite kuperat, då behöver det inte var mycket medlut för att jag ska kunna släppa gasen o momentanförbrukningen dyker till noll hela medlutet. Vagnens levande kraft skjuter ju på lite grann som när man kör 24 meters lastbi o släpet trycker på. Kan inte en hybrid som laddar i utförsbackarna funka till att dra husvagn?

Jo, det lite av denna tanke som jag var inne på. På plan mark behövs det inte så mycket kraft för att hålla farten när man har överkommit igångsättningsmotståndet. Det är i uppförsluten som man behöver extra kraft och då kan elmotorn komma in, samtidigt som den kan fungera som elbroms i utförslöporna och generera ström till batteriet.

Personligen tror jag dock att dom kommer att börja vilja fasa ut hybridbilar också inom en inte så avlägsen framtid.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#10
För en sån som mig med fattigpension är ingen ny bil att tänka på oavsett framdrivningssystem. Nästa bil blir nog en riktig gammal Volvo. Undrar när vi icke rika oduglingar förbjuds använda våra gamla bilar?
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)