Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Byta stötdämpare
#41
(2020-10-27, 07:10)Ljusne-Håkan Skrev: Blandar mig i denna tråd jag med...

 Kan trögheten gjort att den ryckt sönder den ganska vekt konstruerade plåten? 

Ja definitivt, då den i stället för att dämpa så har den gått ut i maxläge på någon dålig grusväg och sedan slagit sönder det övre fästet.

Dämpningen skall ske så dämparen inte kommer ut i maxläge så fjädringens kraft (torsition/gummi) hela tiden jobbar motvalls för att tvinga tillbaka dämparen till normalläge. Sker inte det om dämparen är trög att skjuta ihop så sker ju ingen dämpning utan den motverkar sin egen funktion och arbetar sig ut till fullängd och det klarar nog inte den klena övre infästningen.

Så utan att ha sett eller testat dina dämpare som du nu tar bort så skulle jag vilja påstå att dessa dämpare var fel för den funktion som dom skulle uppfylla.

Detta är ganska vanligt när tidigare ägare av vagnar pga snålhet/okunskap köper vanliga bildämpare för några hundringar och sätter dit och inte tänker på hur dom arbetar. Är lika när det gäller hjul, däck och fälgar, det sätts ditt det man hittar och passar och framförallt är billigt, om det sen fyller sin funktion det har nog en del ingen kunskap om. 

Tycker Hagbard...
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#42
Principen för Husvagn med det vanliga montaget...


Bifogade filer Thumbnail(s)
   
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#43
(2020-11-01, 21:11)Hagbard Skrev: Dämparna på en släpvagn är egentligen inga stötdämpare utan det kallas mer för svängningsdämpare.
De jobbar oftast med den omvända principen.

På en bil så sker ju dämpningen genom att dämparen trycks ihop och fjädern sedan drar ut den igen.

På en släpvagn sker förhindrandet av att axeln skall komma i svängning (både torsition och gummi) upp och ner.
Vilket innebär att dämparen dras ut i stället för att tryckas ihop för att föhindra svängning.

Det förklarar montaget av dämparen på en släpvagn i regel då den dras ut för att förhindra svängningarna (jag skriver i regel för det finns andra montage på tyngre vagnar med typ bladfjäder och dämpare).

Detta montage borde då innebära att dämparen skall vara trög att dra ut och lätt att skjuta ihop.

Är det det motsatta så blir frågan, är det rätt dämpare monterat tidigare?

Tack för det inspelet. Nu insåg jag något som jag inte har tänkt på tidigare.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • Hagbard
Svara
#44
(2020-11-02, 10:11)Hagbard Skrev: Principen för Husvagn med det vanliga montaget...

Är det inte snarare tvärt om, d.v.s. att hjulet kan tryckas upp utan nämnvärd dämning, men att det är när hjulet är i upptryckt läge som stötdämparen "bromsar" den återfjädrande rörelsen för att dämpa självsvängning?
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#45
Idag skulle vi tagit in waffen i den stora hallen där världens kraftigaste kättingar smiddes förr, men det blir ännu mer uppskjutet, då min långe gänglige underbara mekaniker ringde igår o meddelade att en pytteskruv i glasögonen försvunnit så glaset ramlar ur, Han måste åka till Gävle på Specsavers o få tag i en ny. Såna små har dom inte på Thappers Mek o Allservice.
Om jag orkar ska jag fota lite trasig plåt mm idag o lägga ut....
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara
#46
(2020-11-02, 12:11)Ljusne-Håkan Skrev: Idag skulle vi tagit in waffen i den stora hallen där världens kraftigaste kättingar smiddes förr, men det blir ännu mer uppskjutet, då min långe gänglige underbara mekaniker ringde igår o meddelade att en pytteskruv i glasögonen försvunnit så glaset ramlar ur, Han måste åka till Gävle på Specsavers o få tag i en ny. Såna små har dom inte på Thappers Mek o Allservice.
Om jag orkar ska jag fota lite trasig plåt mm idag o lägga ut....

Synsam i S-hamn har...
Svara
#47
(2020-11-02, 12:11)Sokrates Skrev:
(2020-11-02, 10:11)Hagbard Skrev: Principen för Husvagn med det vanliga montaget...

Är det inte snarare tvärt om, d.v.s. att hjulet kan tryckas upp utan nämnvärd dämning, men att det är när hjulet är i upptryckt läge som stötdämparen "bromsar" den återfjädrande rörelsen för att dämpa självsvängning?

Nej, skulle det vara tvärt om så arbetar dämparen motsatt successivt och motverkar tillbakagång. Skulle man då köra på en guppig grusväg så arbetar den ut sig och går ut i maxlängd vilket får till följd det som hände tidigare att fästet går av då det inte sker någon stabilisering mellan fjädring och dämpare. 

En dämpare skall vara anpassad till den fjädrande vikten, den ofjädrade vikten som axel och hjul tas det oftast ingen hänsyn till.

Kom på en annan sak och det är krängningshämmarens uppgift, krängninshämmare finns ju inte på en Husvagn.
Krängningshämmarens uppgift är att fördela vikten mellan de bärande hjulen.
Speciallt vid kurvtagning då den hjälper till att föra över en del vikt till det innre hjulet och trycka det mot vägbanan så krängningarna blir så små som möjligt.

Detta händer ju inte med en husvagn och det är det stora problemet vid bl a vobbling att kraften (rörelseenergin) förstärks undan för undan och allt går i diket.
Svara
#48
(2020-11-02, 12:11)Hagbard Skrev:
(2020-11-02, 12:11)Ljusne-Håkan Skrev: Idag skulle vi tagit in waffen i den stora hallen där världens kraftigaste kättingar smiddes förr, men det blir ännu mer uppskjutet, då min långe gänglige underbara mekaniker ringde igår o meddelade att en pytteskruv i glasögonen försvunnit så glaset ramlar ur, Han måste åka till Gävle på Specsavers o få tag i en ny. Såna små har dom inte på Thappers Mek o Allservice.
Om jag orkar ska jag fota lite trasig plåt mm idag o lägga ut....

Synsam i S-hamn har...

Synsam vill nog ha betalt, Specsavers fixar den på garanti. Dessutom har han årskort på X-trafik och brukar åka en sväng med en polare varje måndag (!) o öla lite ibland, så det är ingen vedermöda för honom. Tror årskortet kostar så det blir 280 kr i månaden, då går det att åka hur mkt som helst i gävleborg o till Sundsvall. Glasögon hos Specsavers kostar väl en tredjedel av det Synsam vill ha. Det skulle nog kosta Affe tre årskort på X-trafik att handla på Synsam. Är man fattigpensionär så gör man inte det.
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • Hagbard
Svara
#49
(2020-11-02, 12:11)Hagbard Skrev:
(2020-11-02, 12:11)Sokrates Skrev: Är det inte snarare tvärt om, d.v.s. att hjulet kan tryckas upp utan nämnvärd dämning, men att det är när hjulet är i upptryckt läge som stötdämparen "bromsar" den återfjädrande rörelsen för att dämpa självsvängning?

Nej, skulle det vara tvärt om så arbetar dämparen motsatt successivt och motverkar tillbakagång. Skulle man då köra på en guppig grusväg så arbetar den ut sig och går ut i maxlängd vilket får till följd det som hände tidigare att fästet går av då det inte sker någon stabilisering mellan fjädring och dämpare. 

En dämpare skall vara anpassad till den fjädrande vikten, den ofjädrade vikten som axel och hjul tas det oftast ingen hänsyn till.

Du har ännu inte övertygat mig om att du har rätt, så jag tar en vända till Smile

Om vi håller oss till stötdämpare i allmänhet så hävdar jag fortfarande att dess främsta uppgift är att bromsa ner den självsvängning som åstadkoms hjulet fjädrar upp. Jag drar mig till minnes någon video där någon tog bort stötdämparna på en bil med spiralfjädrar och då blev bilen mer eller mindre okörbar då inget bromsade självsvängningen. När dom tog bort stötdamparna på en bil med bladfjädring så gick det bättre eftersom bladfjädrarna ger upphov till friktion som dämpade självsvängningen.

Min lätta minihusvagn med gummitorsionsaxel levererades utan stötdämpare. När jag körde över ett fartgupp kunde jag se i backspegeln att vagnen studsade upp och ner en hel del, vilket var anledningen till att jag utrustade vagnen med släpvagnsstötdämpare från Al-Ko. Jag kan dock inte svara på i vilken riktning stötdämparna dämpar.

I händelse att stötdämparna på husvagnar skulle dämpa när hjulet trycks upp, d.v.s. när hela husvagnens vikt trycks nedåt, är det inte då som stötdämparinfästningen får ta emot extrem belastning?

Jag väntar med spänning på att Ljusene-Håkan skall berätta om i vilken riktning som de nyinköpta släpvagnsstötdämparna dämpar, samt i vilken riktning som de gamla stötdämparna dämpar.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#50
Tankarna flödar om man inte känner sig säker...

Men redan till 1978 fick Statens Väg- och transportforskningsinstitut VTI, uppdrag att analysera fenomenet då vissa länder inte föreskrev att det behövdes Stötdämpare/svängningsdämpare på en släpvgn.

Rapporten som gav direktiv om hur man skulle bete sig i detta lilla land...

http://www.diva-portal.se/smash/get/diva...TEXT01.pdf
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 2 Gäst(er)