Inlägg: 1.127
Trådar: 30
:
: 71
Ansluten: 2017 Oct
Betygsättning:
0
Det jag syftade på var att ord som "skatt" eller "skattevikt" finns inte i dokumentet som du länkade till. Om nu det var svårt att förstå.
Personbilar klass I har inte beskattats efter vikt sen fordonsår 2006.
Följande 1 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:1 användare säger Thank You to apersson850 for this post
• LMC400
Inlägg: 1.127
Trådar: 30
:
: 71
Ansluten: 2017 Oct
Betygsättning:
0
Ja, jag hittade också den. Men där finns detaljerade anvisningar för beräkning av utsläpp som underlag för beskattningen. För den gamla metoden står det bara att den baseras på vikten, utan några detaljer. Eller hittade du detaljer om det också någonstans bland länkarna?
Följande 1 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:1 användare säger Thank You to apersson850 for this post
• LMC400
Inlägg: 1.605
Trådar: 120
:
: 986
Ansluten: 2017 Aug
Betygsättning:
13
Vad jag förstod så sker beräkning på "skälig grund" där man tar hänsyn till totalvikten och på i första hand importerade fordon där det inte framgår på resp handlingar de värden som krävs här när det äller avgasutsläpp för skatteberäkning.
T ex. personbilar, husbilar
Följande 1 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:1 användare säger Thank You to Hagbard for this post
• LMC400
Inlägg: 1.127
Trådar: 30
:
: 71
Ansluten: 2017 Oct
Betygsättning:
0
Nej, det är när man beräknar skatten efter utsläppen. Jag menar vilken vikt skatten ska beräknas på, när det är vikten som gäller. Det står bara "vikten", inte "tjänstevikten" eller "totalvikten". Det som det ska beräknas på är förstås "skattevikten", men frågan är i grunden vad det är skattevikten bestäms utav. Och det är ju också grundfrågan i den här tråden.
Inlägg: 1.127
Trådar: 30
:
: 71
Ansluten: 2017 Oct
Betygsättning:
0
Konspirerar du?
Jo, totalvikt finns nämnt där, men det är för att komma fram till en utsläppsgrundad beskattning. Inte för att beskatta efter vikt, som man gjorde förr, och fortfarande gör på dessa äldre fordon och vissa nyare. Typ släp, som inte släpper ut någonting i sig själva. Det är vilken vikt man använder till de fordonen som jag försöker bli klok på.
Inlägg: 1.605
Trådar: 120
:
: 986
Ansluten: 2017 Aug
Betygsättning:
13
Kan detta vara nått...
15. SLÄPVAGNAR - skattevikt över 750 kg men högst 3 000 kg Skattevikt kg
Skatt kr månader År 11 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1
751 - 2 000 360 330 300 270 240 210 180 150 120 90 60 30
2 001 - 2 100 380 348 316 285 253 221 190 158 126 95 63 31
2 101 - 2 200 401 367 334 300 267 233 200 167 133 100 66 33
2 201 - 2 300 422 386 351 316 281 246 211 175 140 105 70 35 2 301
2 400 443 406 369 332 295 258 221 184 147 110 73 36 2 401
2 500 464 425 386 348 309 270 232 193 154 116 77 38
2 501 - 2 600 485 444 404 363 323 282 242 202 161 121 80 40
2 601 - 2 700 506 463 421 379 337 295 253 210 168 126 84 42 2 701
2 800 527 483 439 395 351 307 263 219 175 131 87 43
2 801 - 2 900 548 502 456 411 365 319 274 228 182 137 91 45
2 901 - 3 000 569 521 474 426 379 331 284 237 189 142 94 47
Följande 1 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:1 användare säger Thank You to Hagbard for this post
• Månsson
Inlägg: 2.790
Trådar: 577
:
: 3.318
Ansluten: 2017 Aug
Betygsättning:
20
Jag har inte haft ork att följa er diskussion, men om det är fordonsskattetabeller som ni pratar om så hittar man dem hos Skatteverket:
skatteverket.se - Fordonsskattetabeller
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Följande 3 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:3 användare säger Thank You to Sokrates for this post
• apersson850, LMC400, Månsson