Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ändrad skattevikt senaste besiktningen
#11
Det jag syftade på var att ord som "skatt" eller "skattevikt" finns inte i dokumentet som du länkade till. Om nu det var svårt att förstå.

Personbilar klass I har inte beskattats efter vikt sen fordonsår 2006.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • LMC400
Svara
#12
Sen finns ju "om"...

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vag...lig-grund/
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • LMC400
Svara
#13
Ja, jag hittade också den. Men där finns detaljerade anvisningar för beräkning av utsläpp som underlag för beskattningen. För den gamla metoden står det bara att den baseras på vikten, utan några detaljer. Eller hittade du detaljer om det också någonstans bland länkarna?
[-] Följande 1 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • LMC400
Svara
#14
Vad jag förstod så sker beräkning på "skälig grund" där man tar hänsyn till totalvikten och på i första hand importerade fordon där det inte framgår på resp handlingar de värden som krävs här när det äller avgasutsläpp för skatteberäkning.
T ex. personbilar, husbilar
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • LMC400
Svara
#15
Nej, det är när man beräknar skatten efter utsläppen. Jag menar vilken vikt skatten ska beräknas på, när det är vikten som gäller. Det står bara "vikten", inte "tjänstevikten" eller "totalvikten". Det som det ska beräknas på är förstås "skattevikten", men frågan är i grunden vad det är skattevikten bestäms utav. Och det är ju också grundfrågan i den här tråden.
Svara
#16
(2020-05-25, 23:05)apersson850 Skrev: Nej, det är när man beräknar skatten efter utsläppen. Jag menar vilken vikt skatten ska beräknas på, när det är vikten som gäller. Det står bara "vikten", inte "tjänstevikten" eller "totalvikten". Det som det ska beräknas på är förstås "skattevikten", men frågan är i grunden vad det är skattevikten bestäms utav. Och det är ju också grundfrågan i den här tråden.

Konspirationsteorier, men jag läser vad det står och det står Totalvikt under "skälig grund"...

Det är många faktorer som påverkar beräkningen av ett jämförbart koldioxidutsläpp som används för att beskatta fordonet efter skälig grund. enligt skälig grund. De viktigaste faktorerna är
  • fordonsår

  • totalvikt

  • motoreffekt

  • drivmedel

  • eventuell fyrhjulsdrift

  • typ av växellåda.
Svara
#17
Konspirerar du?

Jo, totalvikt finns nämnt där, men det är för att komma fram till en utsläppsgrundad beskattning. Inte för att beskatta efter vikt, som man gjorde förr, och fortfarande gör på dessa äldre fordon och vissa nyare. Typ släp, som inte släpper ut någonting i sig själva. Det är vilken vikt man använder till de fordonen som jag försöker bli klok på.
Svara
#18
Kan detta vara nått...

15. SLÄPVAGNAR - skattevikt över 750 kg men högst 3 000 kg Skattevikt kg
Skatt kr månader År 11 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1
751 - 2 000 360 330 300 270 240 210 180 150 120 90 60 30
2 001 - 2 100 380 348 316 285 253 221 190 158 126 95 63 31
2 101 - 2 200 401 367 334 300 267 233 200 167 133 100 66 33
2 201 - 2 300 422 386 351 316 281 246 211 175 140 105 70 35 2 301
2 400 443 406 369 332 295 258 221 184 147 110 73 36 2 401
2 500 464 425 386 348 309 270 232 193 154 116 77 38
2 501 - 2 600 485 444 404 363 323 282 242 202 161 121 80 40
2 601 - 2 700 506 463 421 379 337 295 253 210 168 126 84 42 2 701
2 800 527 483 439 395 351 307 263 219 175 131 87 43
2 801 - 2 900 548 502 456 411 365 319 274 228 182 137 91 45
2 901 - 3 000 569 521 474 426 379 331 284 237 189 142 94 47
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • Månsson
Svara
#19
(2020-06-09, 15:06)Hagbard Skrev: Kan detta vara nått...

15. SLÄPVAGNAR - skattevikt över 750 kg men högst 3 000 kg
Skattevikt kg Skatt kr per år
751 - 2000 360
2001 - 2100 380
2101 - 2200 401
2201 - 2300 422
2301 - 2400 443
2401 - 2500 464
2501 - 2600 485
2601 - 2700 506
2701 - 2800 527
2801 - 2900 548
2901 - 3000 569
Ja, redigerad lite blir den lättare att läsa också. Det är den jag syftar på, fast för motorfordon. Av äldre modell då, sådana som inte skattas baserat på deras utsläpp.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • Månsson
Svara
#20
Jag har inte haft ork att följa er diskussion, men om det är fordonsskattetabeller som ni pratar om så hittar man dem hos Skatteverket:

skatteverket.se - Fordonsskattetabeller
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 3 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • apersson850, LMC400, Månsson
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 3 Gäst(er)