(2020-03-29, 20:03)Kullke Skrev: 12mm2 räcker bra. Jag skulle jorda batterierna till husvagnsramen och ha en jordkabel från dragbomen till bilen.
Resistansen i en kopparkabel är 0,0175 ohm m/mm2 så i ditt fall med 12mm2 blir det 0,0015ohm/m.
Tex 5m plusskabel och 5m jordkabel = 10m kabel = 0,015ohm.
U=IxR så med t.ex 10A laddström blir spänningsfallet 10x0,015=0,15V. men ju mer laddat husvagnsbatterierna blir desto lägre blir strömmen och spänningsfallet så med 5A laddström blir spänningsfallet bara 0,075V.
Så laddas bilbatterit med 14V och du har 12V i husvagnen blir laddströmmen teoretiskt max 133A (inreresistansen i batterit stryper mer) så jag skulle testa avsäkra med >100A säkring i bägge ändar av +kabeln.
Så ju mindre laddströmmen blir vartefter batterit blir uppladdat desto mindre blir spänningsfallet, skulle man ha 100meter 1mm2 kabel skulle husvagnsbatterit i allafall till slut bli fullladdat men det skulle ta lång tid.
Ett enkelt sätt att räkna är att 10m 12mm2 har samma spänningsfall som 5m 6mm2 kabel eller som 2,5m 3mm2 kabel eller 1,25m 1,5mm2 kabel.
Med andra ord om man fördubblar arean på kabeln kan man fördubbla längden med samma spänningsfall.
Jag som oftast har lång transportsträcka (lång laddtid) mellan övernattningarna klarar mej med 5mm2 kabel, men står man flera nätter utan laddning och inte kör så långt är nog 12mm2 bättre, och när du har 12mm2 kabel ska du använda den tycker jag.
Citerar mej själv .
Orsaken att jag skrev 100A säkring är att man ska ha så liten säkring som möjligt utan att den går när den inte ska göra det, när man kopplar ihop två halvtomma batteri med ett fullladdat +en generator på över 100A går det en ganska stor ström i början.
Det ser man när man ger starthjälp med startkablar till en bil med tomt batteri.
En säkring är ingen bra strömbegränsare för den går sönder om strömmen blir för stor och då blir det ingen laddning.
Försöker man ladda ett batteri från bilens släpvagnskontakt som är säkrad med t.ex 15A går säkringen om man inte har någon typ av strömbegränsare.
En glödlampa är ganska bra strömbegränsare, när den är kall är den 0ohm men ju större strömmen blir ju högre motstånd har den.
Jag gjorde ett snabbt ovetenskapligt test med en 12V55w glödlampa och två bilbatterier.
Alltså ett fullladdat med laddare på och ett lite urladdat. De som batteriladdaren var anslutet till hade ca 14V på polerna och det urladdade ca 12V, när jag anslöt lampan mellan plusspolerna gick det 2.5A genom lampan när polspänningen stigit till 13V gick det ca2A genom lampan, när batterispänningen stigit till 13.8V gick det 1A genom lampan.
Detta var ett riktigt oexakt test, strömmen mättes med tångampermätare men batterispänningarna med digitala multimetrar som alla visade lite olika pga att jag hade en batteriladdaren ansluten och den ger pulserande likspänning som lurar multimetern att visa lite fel.
Ca 2A behövs för att lampan ska glöda.
Nackdelen med glödlampor som strömbegränsare är att det behövs några för att få lite högre laddström.
Om jag hittar en 6V glödlampa ska jag göra exaktare test.