Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Bättre grövre 12 voltsmatning från bil till vagn....
#21
(2020-03-30, 11:03)Ljusne-Håkan Skrev: Om jag använder de två hylsorna till plus och den ensamma stiftet till jord. Själva dragkroken borde väl funka som ytterligare jordning den med? Plus den jordning som sitter i den ordinarie släpvagnskontakten... 
För död och pina ska du glömma bort det resonemanget! Arean in och ut ska vara lika. Tappar du bort en del av den extra jordning du räknar med överbelastar du den som är kvar.
Det är därför som de 13-poliga donen har tre olika jordningar. En för trafikbelysningen, en för den ständiga spänningsmatningen och en för matningen som är till när motorn är igång. Dessa tre får inte bultas ihop till en i vagnen. Tappar man en av dem ska hela den kretsen sluta fungera, så inte en annan jordning plötsligt får dubbelt jobb.

Jag har kört med ständigt 12 V matning till batteriet i vagnen, men haft kretsen för 12 V till kylskåpet separat, driven från den styrda spänningen i uttaget från bilen. Kylskåpet tömmer ju startbatteriet i ett nafs, så det vill man inte ha igång när inte motorn är igång.
[-] Följande 2 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • LMC400, Sokrates
Svara
#22
(2020-03-30, 12:03)apersson850 Skrev: Dessa tre får inte bultas ihop till en i vagnen. Tappar man en av dem ska hela den kretsen sluta fungera, så inte en annan jordning plötsligt får dubbelt jobb.

Ja, om man har separat jord hela vägen så kan jordledningen blir överbelastad om den av någon anledning får ta hela lasten, vilket t.ex. kan hända vid dålig kontakt eller kabelbrott. Vågar knappt nämna att eftersom jag inte har något kylskåp i vagnen så valde jag att även mata husvagnsbatteriet med dubbel matning, men jag avsäkrade både plus och minus för att undvika att för stor strömrusning i minuskabeln.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • LMC400
Svara
#23
Håller med tidigare. lika area på båda!

För att inte bli förvirrad så kanske det är bättre med en tvåpolig truckkoplling som tar kabeln utan spänningsfall.

http://butik.batteripoolen.se/produkt-ka...dhandskar/
[-] Följande 4 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • apersson850, Ljusne-Håkan, LMC400, Sokrates
Svara
#24
(2020-03-29, 20:03)Kullke Skrev: 12mm2 räcker bra. Jag skulle jorda batterierna till husvagnsramen och ha en jordkabel från dragbomen till bilen.
Resistansen i en kopparkabel är 0,0175 ohm m/mm2    så i ditt fall med 12mm2 blir det 0,0015ohm/m.
Tex  5m plusskabel och 5m jordkabel = 10m kabel = 0,015ohm.
U=IxR  så med t.ex 10A laddström blir spänningsfallet 10x0,015=0,15V. men ju mer laddat husvagnsbatterierna blir desto lägre blir strömmen och spänningsfallet så med 5A laddström blir spänningsfallet bara 0,075V.
Så laddas bilbatterit med 14V och du har 12V i husvagnen blir laddströmmen teoretiskt max 133A (inreresistansen i batterit stryper mer) så jag skulle testa avsäkra med >100A säkring i bägge ändar av +kabeln.
Så ju mindre laddströmmen blir vartefter batterit blir uppladdat desto mindre blir spänningsfallet, skulle man ha 100meter 1mm2 kabel skulle husvagnsbatterit i allafall till slut bli fullladdat men det skulle ta lång tid.
Ett enkelt sätt att räkna är att 10m 12mm2 har samma spänningsfall som 5m 6mm2 kabel eller som 2,5m 3mm2 kabel eller 1,25m 1,5mm2 kabel.
Med andra ord om man fördubblar arean på kabeln kan man fördubbla längden med samma spänningsfall.

Jag som oftast har lång transportsträcka (lång laddtid) mellan övernattningarna klarar mej med 5mm2 kabel, men står man flera nätter utan laddning och inte kör så långt är nog 12mm2 bättre, och när du har 12mm2 kabel ska du använda den tycker jag.


Citerar mej själv .
Orsaken att jag skrev 100A säkring är att man ska ha så liten säkring som möjligt utan att den går när den inte ska göra det, när man kopplar ihop två halvtomma batteri med ett fullladdat +en generator på över 100A går det en ganska stor ström i början.
Det ser man när man ger starthjälp med startkablar till en bil med tomt batteri.
En säkring är ingen bra strömbegränsare för den går sönder om strömmen blir för stor och då blir det ingen laddning.
Försöker man ladda ett batteri från bilens släpvagnskontakt som är säkrad med t.ex 15A går säkringen om man inte har någon typ av strömbegränsare.
En glödlampa är ganska bra strömbegränsare, när den är kall är den 0ohm men ju större strömmen blir ju högre motstånd har den.
Jag gjorde ett snabbt ovetenskapligt test med en 12V55w glödlampa och två bilbatterier.
Alltså ett fullladdat med laddare på och ett lite urladdat. De som batteriladdaren var anslutet till hade ca 14V på polerna och det urladdade ca 12V, när jag anslöt lampan mellan plusspolerna gick det 2.5A genom lampan när polspänningen stigit till 13V gick det ca2A genom lampan, när batterispänningen stigit till 13.8V gick det 1A genom lampan.
Detta var ett riktigt oexakt test, strömmen mättes med tångampermätare men batterispänningarna med digitala multimetrar som alla visade lite olika pga att jag hade en batteriladdaren ansluten och den ger pulserande likspänning som lurar multimetern att visa lite fel.
Ca 2A behövs för att lampan ska glöda.
Nackdelen med glödlampor som strömbegränsare är att det behövs några för att få lite högre laddström.
Om jag hittar en 6V glödlampa ska jag göra exaktare test.
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Kullke för detta inlägg:
  • Ljusne-Håkan, LMC400
Svara
#25
(2020-03-30, 14:03)Hagbard Skrev: Håller med tidigare. lika area på båda!

För att inte bli förvirrad så kanske det är bättre med en tvåpolig truckkoplling som tar kabeln utan spänningsfall.

http://butik.batteripoolen.se/produkt-ka...dhandskar/
 Dom där doningarna överträffar alla kontaktar jag sett förut! Och 80 ampere, då får nog min 16 kvadrats tåt lätt plats utan bortknipsning av kardeler.
Jag ska ringa dom där i morrn o surra lite.
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara
#26
(2020-03-30, 18:03)Ljusne-Håkan Skrev:
(2020-03-30, 14:03)Hagbard Skrev: Håller med tidigare. lika area på båda!

För att inte bli förvirrad så kanske det är bättre med en tvåpolig truckkoplling som tar kabeln utan spänningsfall.

http://butik.batteripoolen.se/produkt-ka...dhandskar/
 Dom där doningarna överträffar alla kontaktar jag sett förut! Och 80 ampere, då får nog min 16 kvadrats tåt lätt plats utan bortknipsning av kardeler.
Jag ska ringa dom där i morrn o surra lite.

Du väljer hona och hane och sedan stift för din area (16 mm2 finns) lite längre ned på bladet sedan behöver du en presstång men det har nog någon i staden som servar truckar.

Annars så funkar Biltemas Kabelskopress bra, har använt den många gånger när man skall pressa sörre areor...

https://www.biltema.se/verktyg/handverkt...2000019420

Tänk på att Honnan skall sitta på bilen (det finns skydd att sätta på om den inte skall användas) och Hanen på släpet, finns även skydd till den.
Svara
#27
Hittade en smidigare laddhandske som kanske är den ultimata då den är så pass liten, för max 16 kvadrats kabel o 50 ampere. Hona och hane är samma lika!
Har dom en tendens att glida isär går det ju att knyta ett snöre runt dom, mellan kablarna...
https://www.batteriexpressen.se/product....ory_id=262
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara
#28
(2020-03-30, 19:03)Ljusne-Håkan Skrev: Hittade en smidigare laddhandske som kanske är den ultimata då den är så pass liten, för max 16 kvadrats kabel o 50 ampere. Hona och hane är samma lika!
Har dom en tendens att glida isär går det ju att knyta ett snöre runt dom, mellan kablarna...
https://www.batteriexpressen.se/product....ory_id=262

Den ser ju bra ut, glöm inte säkring bara. Skyllermarks har men även andra har bra säkringar. Någon "Hängsäkring" ska du däremot inte använda.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • LMC400
Svara
#29
(2020-03-30, 19:03)Ljusne-Håkan Skrev: Hittade en smidigare laddhandske som kanske är den ultimata då den är så pass liten, för max 16 kvadrats kabel o 50 ampere. Hona och hane är samma lika!
Har dom en tendens att glida isär går det ju att knyta ett snöre runt dom, mellan kablarna...
https://www.batteriexpressen.se/product....ory_id=262
Denna sitter nog ihop bättre och är mindre känslig för vibrationer. Den som Hagbard hänvisar till är bra på alla vis men av erfarenhet från truckar så blir dessa lite mer "glappiga" med tiden. Tänker så de inte får dålig kontakt och svetsar sönder.
I annat fall finns det olika typer av låsanordningar som håller ihop hane och hona. Det är nog inte fel att ha.
Prova att ringa en truckverkstad och berätta om dina planer så borde de ha kunskaper att guida dig till en bra lösning.

Skickat från min LM-Q610.FG via Tapatalk
Svara
#30
Kullke skriver ovan om att man kan ha en glödlampa som "laddningsregulator". Det kan man, men det betyder inte att det är den smartaste lösningen.

Smartast, och billigast, och enklast, och pålitligast, är att ha en kabel med sansad area. Spänningsfallet över kabeln begränsar laddströmmen i början, men påverkar försumbart i slutet.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • Kullke
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 2 Gäst(er)