Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Stabilisering av diesel vid lagring
#1
Bilen har blivit stående sedan förra hösten i ett garage där det inte råder några nämnvärda temperaturväxlingar. Tanken är relativt tom, ca 10 liter diesel kvar, och den är tankad med europadiesel. I vanlig ordning häller jag i en skvätt RedLine RL-2 när jag tanker som bl.a. drar åt sig fukt, vilket gör att det inte kommer något vatten när man dränerar dieselfiltret. Senast jag hade igång motorn var i mars för knappt ett år sedan. Nu kommer bilen att bli stående ännu längre än vad jag hade tänkt och då inser jag att det kan bli problem med den diesel som finns i tanken och bränslesystemet.

Funderar på att hälla i en éller två 5 litersdunkar med färsk diesel för att späda ut den gamla dieseln innan jag drar igång motorn och låter den gå en stund i garaget. Det är ont om plats för att få upp och ner bilen i garaget och vid uppfarten får kopplingen en del stryk, så jag tänkte enbart att köra flytta bilen lite fram och tillbaka i garaget.

Funderar på om jag skulle hälla i någon form av diesel-stabilisering i den nya dieseln som jag häller i, eller om det räcker med lite mer RedLine RL-2 för att binda fukten. Hittade följande produkter för stabilisering av dieselbränslet:

www.amazon.co.uk/STA-BIL-22254-Diesel-Formula-Stabilizer

www.wynns.eu/product/fuel-stabilizer-2

Hittade även följande text om lagring av diesel:

www.bellperformance.com/bell-performs-blog/how-to-select-the-best-diesel-fuel-stabilizer

Hur gör man i båtvärlden i Sverige där det inte är någon omsättning på dieselbränslet i tankarna under längre tid?
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#2
(2020-01-26, 01:01)Sokrates Skrev: Hur gör man i båtvärlden i Sverige där det inte är någon omsättning på dieselbränslet i tankarna under längre tid?

Förr så dränerade man tanken efter säsongen och fyllde fullt. då höll det till nästa säsong.

Om man fyllde "ren" eller "vit" diesel (MK1 Bo utan RME).

De övriga sorterna har någon form av inblandning som inte är så bra att lagra.

Men är du osäker på om du har vatten i tanken så kan man prova med "Vattenpasta" på en pinne eller slang och se om den ändrar färg.
I så fall är det nog bara att tömma ur och rengöra samt hälla i nytt.

Vattenpasta kan man få gratis om man har Farmatank från Preem eller någon annan leverantör eller köpa via Dieseldipp:


http://dieseldipp.com/vecom-vattenpasta/
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#3
(2020-01-26, 13:01)Hagbard Skrev: Förr så dränerade man tanken efter säsongen och fyllde fullt. då höll det till nästa säsong.

Om man fyllde "ren" eller "vit" diesel (MK1 Bo utan RME).

Funderar lite på det där med att fylla tanken full. Antar att med full tank finns det minimalt utrymme för luft i tanken och därmed minimalt med syre som är "bränsle" för tillväxt av organismer, molekylära förändringar av dieseln, samt medför att det kan rosta från insidan i tankar av stål. Tanken i bilen är av plast så då blir det åtministonde inte något problem med rost från insidan.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#4
(2020-01-26, 14:01)Sokrates Skrev:
(2020-01-26, 13:01)Hagbard Skrev: Förr så dränerade man tanken efter säsongen och fyllde fullt. då höll det till nästa säsong.

Om man fyllde "ren" eller "vit" diesel (MK1 Bo utan RME).

Funderar lite på det där med att fylla tanken full. Antar att med full tank finns det minimalt utrymme för luft i tanken och därmed minimalt med syre som är "bränsle" för tillväxt av organismer, molekylära förändringar av dieseln, samt medför att det kan rosta från insidan i tankar av stål. Tanken i bilen är av plast så då blir det åtministoned inte något problem med rost från insidan.

Ja det är nog det bästa, ingen syre ingen tillväxt.

Normalt är jag emot kemiska medel men dom har ett medel till förebyggande mot tillväxt.

http://dieseldipp.com/agrol-antimikrob/
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#5
Någon form av algdräpare är nog bra om tanken står stilla så länge.
Det kan bli ganska hög tillväxt av alger som inte bara kan sätta igen utan även ställa till mer skada.
Min förra chef har en fin motorbåt med två 700 liters dieseltankar i aluminium. Den ena började läcka. När de besiktigade den påstod marinverkstaden att det var orsakat av dieselbakterier. Oavsett kan det nog inte skada.

Skickat från min LM-Q610.FG via Tapatalk
[-] Följande 1 användare säger tack till dig LMC400 för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#6
Kom att tänka på att Lique-Moly har en injektor rengörare för dieslmotorer som lär vara i en klass för sig själv. Kollade därför om dom även har någon produkt som går att använda för att förhindra bakterietillväxt i diesel under lagring. Hittade följande produkt under den marina avdelningen:

liqui-moly.com/additives/marine-diesel-protect
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#7
Hittade följande som även får mig att tänka på att lagring av diesel i försvarets fordon i mobbföråden inte var något problem under kalla krigets dagar.

The permeation of ultra-low sulfur diesel fuel into the marketplace, along with other changes to diesel fuel composition, has dramatically shorted diesel storage life to 6 months or less.
(www.bellperformance.com - A diesel stabilizer can protect during summer fuel storage)
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#8
Jag tankar segelbåtsdiseln vid Sandarne båtklubb, dom har ren marindiesel. Noll problem fast båten stod på land den vrålvarma sommarn.... Jag är tveksam till att full tank skulle hjälpa on man tankar tex Preems miljödiesel...
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • LMC400, Sokrates
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)