Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Underligt beteende
#11
(2020-01-19, 13:01)LMC400 Skrev:
(2020-01-19, 11:01)Hagbard Skrev: Förmodar du har kvar Kian som du modifierade med en KCR box?

De första av den modellen med dieselmotorn hade man problem med spridarna men det vet du kanske?

Det andra är att oavsett system insprutning av bensin eller diesel så har systemen två sidor en sugsida och en trycksida.
Läcker det in luft från sugsidan så blir det problem med gången men läcker det på trycksidan så ser man det där det blir blött och även problem med gången.

Det senare felet brukar registreras i feldiagnosen med för lågt tryck.

Det andra problemet med trycksidan just när bilen stått en natt kan vara att den tappar trycket i systemet vilket blir dålig gång de första minuterna tills den byggt upp trycket igen.

T ex att backventil eller tryckregulator inte håller det de ska.

Detta fel kanske inte registreras i feldiagnosen.

Japp. Det är samma Kia. Jag råkade ut för samma fenomen en gång även innan KCR-boxen monterades.
Det är en 2012:a så den bör inte vara bland de tidigare modellerna. De har funnits ett bra tag med dieselmotor.
Svårt att veta om det är problem på sugsidan i så fall. Det är torrt på trycksidan. Det finns inga läckor av vare sig diesel eller motorolja. Allt är torrt och fint.
Det låter intressant med backventil eller tryckregulator.
Vet du var i systemet man hittar dessa? 

Har den också CRDi i namnet så har du regulatorn sittandes i railen och backventil/övertrycksventil bör sitta där någonstans också som ser till att det rinner tillabaka (läckoljeledning) den mängd bränsle som inte behövs. Är denna ventil dålig så kan det uppbyggda trycket gå ner vilket innebär att den kan vara svår att starta eller gå lite ojämnt i början (vanligt på större dieslar). Men små dieslar och bensinare med injection har en tryckregulator som skall se till så det finns ett visst "grundtryck" när man skall starta igen och bensinare brukar ligga på runt 3,5 bar i grundtryck och vad din diesel skall ligga på vet Kia och det kan dom mäta.

Lite info om Common Rail Direct Injection:

https://www.autodoc.se/info/common-rail

[-] Följande 2 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • LMC400, Sokrates
Svara
#12
(2020-01-19, 20:01)Hagbard Skrev:
(2020-01-19, 13:01)LMC400 Skrev:
(2020-01-19, 11:01)Hagbard Skrev: Förmodar du har kvar Kian som du modifierade med en KCR box?

De första av den modellen med dieselmotorn hade man problem med spridarna men det vet du kanske?

Det andra är att oavsett system insprutning av bensin eller diesel så har systemen två sidor en sugsida och en trycksida.
Läcker det in luft från sugsidan så blir det problem med gången men läcker det på trycksidan så ser man det där det blir blött och även problem med gången.

Det senare felet brukar registreras i feldiagnosen med för lågt tryck.

Det andra problemet med trycksidan just när bilen stått en natt kan vara att den tappar trycket i systemet vilket blir dålig gång de första minuterna tills den byggt upp trycket igen.

T ex att backventil eller tryckregulator inte håller det de ska.

Detta fel kanske inte registreras i feldiagnosen.

Japp. Det är samma Kia. Jag råkade ut för samma fenomen en gång även innan KCR-boxen monterades.
Det är en 2012:a så den bör inte vara bland de tidigare modellerna. De har funnits ett bra tag med dieselmotor.
Svårt att veta om det är problem på sugsidan i så fall. Det är torrt på trycksidan. Det finns inga läckor av vare sig diesel eller motorolja. Allt är torrt och fint.
Det låter intressant med backventil eller tryckregulator.
Vet du var i systemet man hittar dessa? 

Har den också CRDi i namnet så har du regulatorn sittandes i railen och backventil/övertrycksventil bör sitta där någonstans också som ser till att det rinner tillabaka (läckoljeledning) den mängd bränsle som inte behövs. Är denna ventil dålig så kan det uppbyggda trycket gå ner vilket innebär att den kan vara svår att starta eller gå lite ojämnt i början (vanligt på större dieslar). Men små dieslar och bensinare med injection har en tryckregulator som skall se till så det finns ett visst "grundtryck" när man skall starta igen och bensinare brukar ligga på runt 3,5 bar i grundtryck och vad din diesel skall ligga på vet Kia och det kan dom mäta.

Lite info om Common Rail Direct Injection:

https://www.autodoc.se/info/common-rail


Tack! Då ska jag titta lite på det när det blir ljusare och jag får tid. Ja det är en CRDI.
Det låter väldigt rimligt, det du skriver, att den tappar trycket. Det känns lite som om den inte får fram nog av bränsle i starten.
Då kanske det trots allt är KCR-boxen som lurar tryckregulatorns värden.

Fortfarande fundersam varför det bara händer när jag dragit husvagnen. Den har gått som en klocka sen semestern.

Skickat från min LM-Q610.FG via Tapatalk
Svara
#13
(2020-01-19, 20:01)LMC400 Skrev:
(2020-01-19, 20:01)Hagbard Skrev:

Det känns lite som om den inte får fram nog av bränsle i starten.
Då kanske det trots allt är KCR-boxen som lurar tryckregulatorns värden.

Fortfarande fundersam varför det bara händer när jag dragit husvagnen. Den har gått som en klocka sen semestern.

Skickat från min LM-Q610.FG via Tapatalk

Ja, grundprincipen på dieselmotorn och bensinmotorn är ju snarlika, vanliga fyrtaktare.

Och tittar man på hur det fungerade i begynnelsen så var det centrifugalvikter i fördelaren som ställde om tändläget och förgasaren som då såg till att öka bränslet vid ökade krafter (med högerfoten). Måste ju tillägga att detta gäller bensinmotorer.

I moderna motorer så sker ju allt elektroniskt med knackgivare och en massa sensorer.

Kanske din KCR-box inte klarar större krafter än vad som är programerat (inställda) i boxen?

För den totala vikten blir ju mycket högre än den vanliga och skall boxen fungera hela vägen så bör den kunna ställa om även där när det måste till mer effekt för att klara gaspådraget (fundering) och det låter lite underligt då att den inte drar så väldans mycket mer när det är nästan dubbla vikten.
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • LMC400, Sokrates
Svara
#14
Läs kommentarerna...

https://teknikensvarld.se/guide-effektop...ng-117923/

Och för att slippa att registrera om så varför sätter tillverkarna inte in optimeringsboxar från start?

https://www.hyundaiforum.se/viewtopic.php?t=2916
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • LMC400, Sokrates
Svara
#15
Det bör finnas en anledning. Bilarna har säkert testats med högre effekt och mindre förbrukning. Någon parameter hamnar säkert utanför vad som är ok.
Jag plockade ut boxen förra veckan inför besiktningen. Avgasvärdena låg väldigt bra och bilen gick rakt igenom.
Börjar dock bli lite tveksam till att använda boxen. Har skrivit till KCR om mitt fenomen. Får se vad förekommer med.

Skickat från min LM-Q610.FG via Tapatalk
[-] Följande 1 användare säger tack till dig LMC400 för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#16
Beskrev problemet för supporten på KCR. Svaret jag fick var detta:

" Hej

Tack för ditt mail.

Felet som du beskriver verkar bero på att boxen tillfälligt tappar kontakten med systemet. Kan du lossa alla kontakter och ev. rengöra och prova igen. Borde bero på dålig kontakt.

Med vänliga hälsningar / Best regards, "

Jag ställde frågan om det bara skulle vara dålig kontakt i samband med att jag drar husvagn. Återstår att se vad de säger om det.

Skickat från min LM-Q610.FG via Tapatalk
[-] Följande 1 användare säger tack till dig LMC400 för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#17
Fick dessa svar:

" Hmm okej, så endast när du drar husvagn och när du startar den. Svårt att se hur det skulle kunna påverka just när du drar husvagn, skulle den varna vid körning så kan det bero på belastningen och då hjälpa med att sänka potentiometer.

Så fort man har problem vid start så är det kontaktproblem eller att boxen är defekt. Just vid start gör inte boxen något utan signalerna går igenom boxen. "

Och detta:

" Mycket konstigt, det enda jag kan misstänka är att bilen känt av något fel och varnar i efterhand. Prova att ställa ner potentiometern 2 steg när du kör med husvagnen. "

Så om jag monterar i boxen igen får jag ställa ner den lite och se vad som händer.
Det enda jag är rädd för är att bilen ska gå i felsäkert läge. Då går det inte fort med vagn på kroken


Skickat från min LM-Q610.FG via Tapatalk
Svara
#18
(2020-01-20, 17:01)LMC400 Skrev: Det enda jag är rädd för är att bilen ska gå i felsäkert läge. Då går det inte fort med vagn på kroken

Min bil går ur felsäkert läge när motorn stängs av och jag antar att det kan vara samma sak med din bil. I värsta fall får du stänga av bilen och sätta i pluggen som kopplar ur KCR-boxen och fortsätta färden och se vad som händer.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#19
Var tvungen att google på potentiometern på KCR-boxen och hittade följande:

Om ni köper en KCR box så ställ inte potentiometern på sitt maxläge än om det är mycket frestande.
Om du gör detta och tänker besöka Andorra så kommer motorn med garanti att hacka.
En sak till, var försiktig med gasen vid låga varvtal, extra syre ger också en högre förbränningstemperatur.
(www.husbilsklubben.se - KCR)

På vilka platser har du råkat ut för det underliga beteendet, t.ex. höjd över havet, temperatur?
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#20
(2020-01-21, 02:01)Sokrates Skrev: Var tvungen att google på potentiometern på KCR-boxen och hittade följande:

Om ni köper en KCR box så ställ inte potentiometern på sitt maxläge än om det är mycket frestande.
Om du gör detta och tänker besöka Andorra så kommer motorn med garanti att hacka.
En sak till, var försiktig med gasen vid låga varvtal, extra syre ger också en högre förbränningstemperatur.
(www.husbilsklubben.se - KCR)

På vilka platser har du råkat ut för det underliga beteendet, t.ex. höjd över havet, temperatur?

Maxinställning är frestande som du skriver men jag har låtit den stå på samma läge som den levererades med. 7 eller 8 ungefär.
Att förbränningsmotorer kan få problem när de kommer upp på höga höjder känner jag till.
Detta fenomenet har inträffat på olika platser med olika temperatur. Den enda gemensamma nämnaren är att vi dragit vagnen dagen innan.

Skickat från min LM-Q610.FG via Tapatalk
[-] Följande 1 användare säger tack till dig LMC400 för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)