Inlägg: 1.127
Trådar: 30
:
: 71
Ansluten: 2017 Oct
Betygsättning:
0
Men för oss som använder husvagnen som det var tänkt, när tillverkaren monterade hjul under den, så måste det till en dragbil. För stillastående boenden fungerar sommarstugor, men det är inte realistiskt att bygga stugor för en natt här, eller två där.
Vilket innebär att om det inte finns realistiska dragbilar blir heller inte husvagnsboendet realistiskt.
Inlägg: 2.790
Trådar: 577
:
: 3.318
Ansluten: 2017 Aug
Betygsättning:
20
2020-01-13, 17:01
(Detta inlägg var senast redigerat: 2020-01-13, 17:01 av Sokrates.)
(2020-01-13, 16:01)apersson850 Skrev: Men för oss som använder husvagnen som det var tänkt, när tillverkaren monterade hjul under den, så måste det till en dragbil. För stillastående boenden fungerar sommarstugor, men det är inte realistiskt att bygga stugor för en natt här, eller två där.
Vilket innebär att om det inte finns realistiska dragbilar blir heller inte husvagnsboendet realistiskt.
Jag är medveten om att räckvidden för batteribilar försämras drastiskt när man hänger på en husvagn på dragkroken, men om man inte behöver dra runt på en alltför tung vagn går det att dra med en batteribil även om man måste tanka el med tätare mellanrum.
Volvoägda Polstar skall vara godkänd för 1.400 kg i släpvagnsvikt, vilket jag tidgare har skrivit om i tråden "
Elbilar på gott och ont".
(2019-06-10, 15:06)Sokrates Skrev: (2019-06-09, 11:06)Sokrates Skrev: Nu går det att förbeställa Volvos elbil Polstar 2 för leverans 2020. Grundutförandet kostar 59.900 EUR och det kostar 10.000 kr att reservera bilen (www.polestar.com/se/polestar-2/). Jag hittar tyvärr inte något alternativ för att få drag på bilen
Skickade en förfrågan till Polstar och det går att få drag på bilen. Den kommer att kunna dra 1.400 kg. Nu väntar jag på prisuppgift för att få den utrustad med drag.
Svaret kom snabbt:
Priser och mer detaljerad information kommer vi informera om så snart allt är på plats.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Inlägg: 1.127
Trådar: 30
:
: 71
Ansluten: 2017 Oct
Betygsättning:
0
2020-01-13, 17:01
(Detta inlägg var senast redigerat: 2020-01-13, 18:01 av apersson850.)
Jag vill hävda att än så länge går det inte att dra husvagn med batteribil. Det går att flytta på en husvagn med batteribil, ungefär som man kan flytta en lastbilstrailer med en terminaltruck. Men med den betydelsen som jag lägger i "dra husvagn" går det inte än.
Min husvagn är högst sansad i storlek, en 580. Men totalvikten är ändå 1700 kg. Att åka på semester är inte problemet. Då ska man ju, åtminstone i teorin, ha hur mycket tid som helst på sig till att göra saker. Det är när det är tävlingsarrangemang på gång som de blir störst problem. Då ska de dras både det ena och det andra, inte bara husvagn utan transportsläp och datavagnar, somligt så stort och fyrkantigt att jag varit med om en fyrdubbling av normal förbrukning när jag dragit med dieselbil i motvind. Dessutom finns det inte tid att köra iväg och ladda. Det är snoigt nog att få ihop arrangemangen när man inte behöver göra sånt. Ute på tävlingsplatsen är strömförbrukningen redan ett problem idag, när allt ska dela på 400 V 16 A. Så någon laddmöjlighet värd nanmnet finns inte där heller.
Dela ner räckvidden på en hyfsad batteribil till en fjärdedel, så är det inte mycket kvar sen. Sisådär 30-50 mils körning, en hel del av det med släp, är inte ovanligt att det behövs. Hade man kunnat stå och ladda på nätterna (arrangemangen kräver normalt tre dagar, en för uppmontering och två för tävlingsdagarna) hade det varit lite bättre förutsättningar, men det blir knappt någon ström över på nätterna heller.
Följande 1 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:1 användare säger Thank You to apersson850 for this post
• yngrot
Inlägg: 83
Trådar: 12
:
: 1
Ansluten: 2018 Jan
Betygsättning:
0
2020-01-14, 15:01
(Detta inlägg var senast redigerat: 2020-01-14, 15:01 av Chriper.)
(2020-01-13, 17:01)apersson850 Skrev: Jag vill hävda att än så länge går det inte att dra husvagn med batteribil. Det går att flytta på en husvagn med batteribil, ungefär som man kan flytta en lastbilstrailer med en terminaltruck. Men med den betydelsen som jag lägger i "dra husvagn" går det inte än.
Min husvagn är högst sansad i storlek, en 580. Men totalvikten är ändå 1700 kg. Att åka på semester är inte problemet. Då ska man ju, åtminstone i teorin, ha hur mycket tid som helst på sig till att göra saker. Det är när det är tävlingsarrangemang på gång som de blir störst problem. Då ska de dras både det ena och det andra, inte bara husvagn utan transportsläp och datavagnar, somligt så stort och fyrkantigt att jag varit med om en fyrdubbling av normal förbrukning när jag dragit med dieselbil i motvind. Dessutom finns det inte tid att köra iväg och ladda. Det är snoigt nog att få ihop arrangemangen när man inte behöver göra sånt. Ute på tävlingsplatsen är strömförbrukningen redan ett problem idag, när allt ska dela på 400 V 16 A. Så någon laddmöjlighet värd nanmnet finns inte där heller.
Dela ner räckvidden på en hyfsad batteribil till en fjärdedel, så är det inte mycket kvar sen. Sisådär 30-50 mils körning, en hel del av det med släp, är inte ovanligt att det behövs. Hade man kunnat stå och ladda på nätterna (arrangemangen kräver normalt tre dagar, en för uppmontering och två för tävlingsdagarna) hade det varit lite bättre förutsättningar, men det blir knappt någon ström över på nätterna heller.
Husvagn och Camping hade för några nummer sen en artikel om att dra runt med en Tesla X och en Kabe 520 Royal vill jag minnas.
Summeringen blev väl att elförbrukningen fördubblades med vagnen efter.
Ett annat störande problem man upplevde var att väldigt få laddstationer var utförda för att kunna ladda med husvagn efter. Man fick helt enkelt kroka av för att sen kroka på igen när laddningen var klar.
En Tesla X får dra 2300 kg och kraft finns det så räcker och blir över. Men med dubbel förbrukning blir det många stopp på en europaresa.
När vi inte står sommar- och vintersäsong på Sollerö Camping far och flänger vi med en VW Tiguan -21 och efter hänger numera en Adria Alpina 753 HT -21.
Följande 2 användare säger tack till dig Chriper för detta inlägg:2 användare säger Thank You to Chriper for this post
• LMC400, Sokrates