Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Alde Långe Jan cirkpumpar 12 volt vs 230 volt?
#11
Skulle det vara ännu skonsammare för pannan (inför fricampingtur på vintern) att först köra enbart pannan på 1kw en timme eller två, innan man knäpper igång även cirkulationspumpen? Ska vi iväg i några dar till barn o barnbarn fyller jag även på vattentanken o beredaren, annars tar jag bara lite löst dunkkvatten med till kaffet.
Fast när man väl sätter på cirkulationen blir det förstås riktigt vrålkallt vatten som möter det varma i pannan så det är väl sämre än att cirkulera det redan från start? Min metod har varit att köra elpatronen o 12-voltspumpen på 1 kw här hemma på gården tills röret blivit skapligt varmt även på returen o samtidigt kört en ÖoB värmefläkt på 1 kw som viftat runt luften.
Steg två är att stänga av fläkten o köra elpatronen på 2 kw tills rörslingan blivit rejält varm.
Steg tre är att stänga av elpatronen helt, tända gasolpannan med panntermostaten ställd så att den precis boffar till i fullfartsläget o höjer vattentempen bara lite grann över det som elpatronen fått upp vattentempen till. Och samtidigt drar jag på fläkten igen fast på 2 kw.
Steg fyra är att höja gasolpannetermostaten ytterligare. Då har man kommit så långt att riktigt gosigt varm "forsar" upp vid fönstren.
Steg fem så stänger jag av gasol och elfläkt och återgår till enbart elpatronen.
De av o på o ändrande av effekten på elpatronen och värmefläkten gör jag ju delvis pga att mitt eluttag på uthuset bara är säkrat 10 ampere kan tilläggas, normala icke elektriker tänker nog inte så långt om de är nya i campingvärlden.
Förut hade jag förutom ÖoB-fläkten en pytte bilkupévärmare på 900 watt (som pajade) då kunde jag köra en fläkt fram o en bak samtidgt när jag kommit till fas tre. Smile Då har värmen i hela vagnen ökat förvånansvärt fort, förutom i golvet då som håller sig kallt längre. Men elfläkten gör ändå så att golvet blir drägligt fortare.
Jag har föresten ett steg sex o när jag tänker efter, det är att köra elpatronen på 2 kw samt fläkten på enbart fläkt utan värme, då värms allt upp lite fortare.
Varmvatten i petflaskor kan man stopp ner i sängen å, utifall det är rått där vidd nattinattidags. Smile

Jag tror jag ska gå ut o testa att värma på lite i vagnen nu när det är ungf tre plusgrader.
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • Hagbard, LMC400
Svara
#12
(2019-12-31, 15:12)Ljusne-Håkan Skrev: Skulle det vara ännu skonsammare för pannan (inför fricampingtur på vintern) att först köra enbart pannan på 1kw en timme eller två, innan man knäpper igång även cirkulationspumpen? Ska vi iväg i några dar till barn o barnbarn fyller jag även på vattentanken o beredaren, annars tar jag bara lite löst dunkkvatten med till kaffet.
Fast när man väl sätter på cirkulationen blir det förstås riktigt vrålkallt vatten som möter det varma i pannan så det är väl sämre än att cirkulera det redan från start? 

Det var mycket så vi tar det från början...

Har du möjlighet att använda Elpatron så ska den användas tillsammans med cirk. pumpen och då du har 12V pumpen kvar så är det den som gäller.

Det viktiga med detta system (dom flesta) är att det blir genomvarmt lugnt och fint runt om innan man kör på högre effekt.

Elpatron har en sämre uppvärmning än gasolpannan så att starta den någon timme innan du åker verkar vara bra, några fläktar behöver du inte ha för när du åker slår du av Elpatron och startar gasolpannan och ställer den på runt 4/5 och termostaten på runt 20 så har du varmt när du vill rasta eller kommer fram. Sedan justerar du termostaten till det du vill ha när du kommer fram så du har du koll på hur det fungerar, det blir nog kanon i din vagn.

En av dom bättre vagnarna från Cabby...  Smile
Svara
#13
Förra vintern var jag till Borlänge o spelade på en krog med ett bluesgäng från Mora. Ställde vangen vid Biltema där, dom har särskild gratis nattuppställningsplats för husvagnar o husbilar, står man där får man gratis kaffe morron efter! Då var det en bit under 20 minus på natten, var hur varmt o skönt som helst o bo och sova den gången. Gasolåtgången i kronor grävde inga större hål i börsen heller.
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara
#14
(2019-12-31, 16:12)Ljusne-Håkan Skrev: Förra vintern var jag till Borlänge o spelade på en krog med ett bluesgäng från Mora. Ställde vangen vid Biltema där, dom har särskild gratis nattuppställningsplats för husvagnar o husbilar, står man där får man gratis kaffe morron efter! Då var det en bit under 20 minus på natten, var hur varmt o skönt som helst o bo och sova den gången. Gasolåtgången i kronor grävde inga större hål i börsen heller.

Det var inte med Mike och hans Teardrops trio från Enviken?    Huh
 
Bra kille som är på gång...  Smile
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • Ljusne-Håkan
Svara
#15
(2019-12-30, 22:12)Hagbard Skrev: Ja du Persson nu gällde frågeställningen 2921 och inte 3010, 3010 har inte den begränsningen som 2921 har om det nu kan bero på konstruktionen.
Jo, och min tanke var att fortsätta mitt inlägg när jag hade konstaterat att instruktionsböckerna för Alde 3000 och 3010 nämner inget om nödvändigheten av att värma på lite sakta i början. Det stödjer din tanke, och en jag själv hade, att man kan konstruera en panna på olika sätt. Mer eller mindre tålig för att börja värma med full effekt från kallt, till och med riktigt kallt, tillstånd. Men jag hann inte med det igår.

Just en sådan förmåga bör ju vara extra eftersträvansvärd i ett campingfordon. Det är vanligare att man kommer ut i ett sådant och vill ha varmt så fort som möjligt, kanske från minusgrader, än vad det är i en villa. Då vill man förstås dra på så hög effekt som möjligt. Eftersom en stor del av mänskligheten inte läser de bruksanvisningar som en liten del av samma mänsklighet lägger ner en massa möda på att skriva, så är det förstås än mer fördelaktigt om en panna tål det som ligger närmast till hands när man står i vagnen och fryser, nämligen dra på för allt vad tygen håller.
Svara
#16
(2019-12-31, 16:12)Ljusne-Håkan Skrev: Förra vintern var jag till Borlänge o spelade på en krog med ett bluesgäng från Mora. Ställde vangen vid Biltema där, dom har särskild gratis nattuppställningsplats för husvagnar o husbilar, står man där får man gratis kaffe morron efter! Då var det en bit under 20 minus på natten, var hur varmt o skönt som helst o bo och sova den gången. Gasolåtgången i kronor grävde inga större hål i börsen heller.
Visst ska man kunna hålla värmen även när det är rejält med minusgrader ute. Full effekt, el och gasol, i min vagn är nästan 9 kW. Det är vad hela mitt hus behöver i genomsnitt under ett dygn, då det är -25°C på natten och inte över -10°C på dagen. Husvagnen är bara på ca 15 m², så det är en bra bit mindre än runt 300 m² uppvärmd yta i huset. I vagnen innebär det över en halv kilowatt per kvadratmeter. Det räcker till en bra bastu.

Min vagn har dubbla 230 V elsystem. Jag har gjort en adapter så jag kan koppla in mig på ett 400 V 16 A uttag, när sådana finns. Med ett sånt tillgängligt kan jag köra all el på full effekt i vagnen. Men med sämre matning får jag dra ner på effekten på pannan.

Rimligtvis blir det en mjukare start för pannan om cirkulationen är igång från början, jämfört med att först bara värma pannan och sen sätta på pumpen.

Är det en ploj att du kallar din för vangen istället för vagnen? Ser lite "danskt" ut, på något vis...  Wink
[-] Följande 1 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • LMC400
Svara
#17
(2019-12-31, 16:12)apersson850 Skrev:
(2019-12-31, 16:12)Ljusne-Håkan Skrev: Förra vintern var jag till Borlänge o spelade på en krog med ett bluesgäng från Mora. Ställde vangen vid Biltema där, dom har särskild gratis nattuppställningsplats för husvagnar o husbilar, står man där får man gratis kaffe morron efter! Då var det en bit under 20 minus på natten, var hur varmt o skönt som helst o bo och sova den gången. Gasolåtgången i kronor grävde inga större hål i börsen heller.
Visst ska man kunna hålla värmen även när det är rejält med minusgrader ute. Full effekt, el och gasol, i min vagn är nästan 9 kW. Det är vad hela mitt hus behöver i genomsnitt under ett dygn, då det är -25°C på natten och inte över -10°C på dagen. Husvagnen är bara på ca 15 m², så det är en bra bit mindre än runt 300 m² uppvärmd yta i huset. I vagnen innebär det över en halv kilowatt per kvadratmeter. Det räcker till en bra bastu.

Min vagn har dubbla 230 V elsystem. Jag har gjort en adapter så jag kan koppla in mig på ett 400 V 16 A uttag, när sådana finns. Med ett sånt tillgängligt kan jag köra all el på full effekt i vagnen. Men med sämre matning får jag dra ner på effekten på pannan.

Rimligtvis blir det en mjukare start för pannan om cirkulationen är igång från början, jämfört med att först bara värma pannan och sen sätta på pumpen.

Är det en ploj att du kallar din för vangen istället för vagnen? Ser lite "danskt" ut, på något vis...  Wink
Ja "husvangen" är en ploj som blivit lite institution. Mina facebookvänner rättar mig om jag ibland råkar skriva husvagnen. Jag tror det sägs på det viset av en del här runt hälsingland, minns nån som sa en gång; "Äh, vi satt bara i husvangen o söp, till festplassen gick vi aldrig". Jag har lite andra smeknamn på den också; "Housewaffen", bara Waffen eller Wopsyn.

Efter en timmes cirkulation på 1kw nu så var jag ut o kände på rören, det kändes lika varmt på returen som högst upp på pannan. Så blev det aldrig före reparationen på Nibo, så cirkulationen är drastiskt förbättrad. Värmefläkten hade stannat då jag ställt den termostaten alldels för lågt Wink
Ska man ha elvärme på hela vintern när waffen står hemma på gårn blir det dyrt, även om man tycker de är bra isolerade, som sagt. Men jag brukar hä på värme ändå ibland för att bara pyssla lite där ute.
Har tänkt mig att sätta en datafläkt nånstans på pannan, det skulle vara gött när det är rejält kallt ute.
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#18
Ja du måste fixa dina Quiz för den 5 hinner jag inte åka dit...    Smile
Svara
#19
(2019-12-31, 16:12)Hagbard Skrev:
(2019-12-31, 16:12)Ljusne-Håkan Skrev: Förra vintern var jag till Borlänge o spelade på en krog med ett bluesgäng från Mora. Ställde vangen vid Biltema där, dom har särskild gratis nattuppställningsplats för husvagnar o husbilar, står man där får man gratis kaffe morron efter! Då var det en bit under 20 minus på natten, var hur varmt o skönt som helst o bo och sova den gången. Gasolåtgången i kronor grävde inga större hål i börsen heller.

Det var inte med Mike och hans Teardrops trio från Enviken?    Huh
 
Bra kille som är på gång...  Smile
Eigth Ball Bluesband från Mora....
https://www.youtube.com/watch?v=qAh42IIN-CA
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • Hagbard
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)