Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
"Liten fuktskada"
#1
Sad 
När en vagn säljs och säljaren säger "kan nog vara en liten fuktskada" då bör man göra undersökningen mer nogrann innan man slår till.

Vagnen är från 1998 och fuktskadan upptäcktes 8 år senare. Det som syntes var lite deformering och fukt vid ena högtalaren fram. Vid bortmonteringen så framkom att det även var mögel.

[Bild: dzE3Fexl.jpg]

Vid inspektion i kofferten så upptäcktes mera fukt och mögel.

[Bild: FLFzzGkl.jpg]

När så kedjelisten blev bortmonterad så upptäcktes det var fukten kom in, Under kedjelisten ligger i vanliga fal ett butumeband som i det här fallet inte hade täckt den felmonterade skarven villket fick till följd att där kom det in vatten (sögs in).

[Bild: U9zfG00l.jpg]

Detta fenomen fanns även på den andra sida varför hela fronten samt då också ca 70 cm in på golvet fick bytas.

Kan vara idé att byta tätningarna under de långa sidolisterna.  Även kortsidor fram och bak. Bra period är runt ca 10 år då är i regel tidigare tätningar lite torra och kan ha släppt.

I denna operation så bör man även byta skruvarna, numera så har man kommit längre vad gäller "typ" av skruv och typ av korrisonsskydd inom dom olika områden som skruv användes. Tänk bara på att yttre plåten i en vagn kan vara aluminium och den tål inga legeringar som leder den galvaniska strömmen på ett ofördelaktigt sätt.

http://www.grabber.se/wp-content/uploads...larpdf.pdf
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • LMC400, Sokrates
Svara
#2
Vissa vagnar säljs med uttrycket "lätt fuktskadade" och då kan det vara läge att göra en större okulär besiktning.

Det är inte bara en del nordiska vagnar som kan få detta problem utan flertalet av det sydeuropeiska råkar också ut för denna fadäss.

Speciellt då Hobby mellan start och fram till 2008 då man hade den smalare taklisten med minimalt med tätningsmedel under.

Fr o m 2009 så kom den bredare och då man hoppas att detta problem har undanröjts.

Men vid omtätning av vagnar med den smalare listen så har det varit vanligt att det läckt in både fram och bak då själva listen inet går omlott tillräckligt samt att den tätningsmassa som "bör" vara där inte tätar ordentligt.

Det som kan verkar lite slarvigt är också att plåten inte går omlott utan i vanliga fall så är glipan tillräcligt stor för att det skall läcka in om tätningen är dålig.

Vill man undanröja detta problem så rekomenderas att (om man har en sådan vagn) täta om så fort som möjligt om man önskar ha vagnen kvar innan den ruttnar upp.

En liten bild på hur det brukar se ut:

[Bild: Fn5jSDH.jpg]

Vi som försöker bevara lite äldre vagnar er Hagbard...
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • LMC400, Sokrates
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 2 Gäst(er)