2017-09-02, 21:09
När en vagn säljs och säljaren säger "kan nog vara en liten fuktskada" då bör man göra undersökningen mer nogrann innan man slår till.
Vagnen är från 1998 och fuktskadan upptäcktes 8 år senare. Det som syntes var lite deformering och fukt vid ena högtalaren fram. Vid bortmonteringen så framkom att det även var mögel.
Vid inspektion i kofferten så upptäcktes mera fukt och mögel.
När så kedjelisten blev bortmonterad så upptäcktes det var fukten kom in, Under kedjelisten ligger i vanliga fal ett butumeband som i det här fallet inte hade täckt den felmonterade skarven villket fick till följd att där kom det in vatten (sögs in).
Detta fenomen fanns även på den andra sida varför hela fronten samt då också ca 70 cm in på golvet fick bytas.
Kan vara idé att byta tätningarna under de långa sidolisterna. Även kortsidor fram och bak. Bra period är runt ca 10 år då är i regel tidigare tätningar lite torra och kan ha släppt.
I denna operation så bör man även byta skruvarna, numera så har man kommit längre vad gäller "typ" av skruv och typ av korrisonsskydd inom dom olika områden som skruv användes. Tänk bara på att yttre plåten i en vagn kan vara aluminium och den tål inga legeringar som leder den galvaniska strömmen på ett ofördelaktigt sätt.
http://www.grabber.se/wp-content/uploads...larpdf.pdf
Vagnen är från 1998 och fuktskadan upptäcktes 8 år senare. Det som syntes var lite deformering och fukt vid ena högtalaren fram. Vid bortmonteringen så framkom att det även var mögel.
Vid inspektion i kofferten så upptäcktes mera fukt och mögel.
När så kedjelisten blev bortmonterad så upptäcktes det var fukten kom in, Under kedjelisten ligger i vanliga fal ett butumeband som i det här fallet inte hade täckt den felmonterade skarven villket fick till följd att där kom det in vatten (sögs in).
Detta fenomen fanns även på den andra sida varför hela fronten samt då också ca 70 cm in på golvet fick bytas.
Kan vara idé att byta tätningarna under de långa sidolisterna. Även kortsidor fram och bak. Bra period är runt ca 10 år då är i regel tidigare tätningar lite torra och kan ha släppt.
I denna operation så bör man även byta skruvarna, numera så har man kommit längre vad gäller "typ" av skruv och typ av korrisonsskydd inom dom olika områden som skruv användes. Tänk bara på att yttre plåten i en vagn kan vara aluminium och den tål inga legeringar som leder den galvaniska strömmen på ett ofördelaktigt sätt.
http://www.grabber.se/wp-content/uploads...larpdf.pdf