Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
IPTV - TV över Internet
#1
TV över Internet håller på att bli vanligt. Antingen installerar man en programvara (app) på datorn/plattan/mobilen eller använder man en s.k. IPTV-box. Kanalutbudet erhåller man från någon distrubutör vars server man kopplar upp sin IPTV-enhet mot och för detta erlägger man en abonnemangsavgift. Det finns en uppsjö av IPTV-distrubutörer och vissa av dem distribuerar innehållet utan att ta hänsyn till upphovsrätt. Man bör veta att om man använder en "outlaw-distributör" så kan dom helt plötsligt upphöra att existera och man förlorar möjligheten att nytja tjänsten även om man redan har förbetalt för en viss tidsperiod. Man har inte heller någon garanti för att det inte kommer att bli störningar i "outlaw-distributörernas" teknik.

Jag har en IPTV-box (Mag250) som jag har fått till skänks, från en bekant till "tanten" när hon erhöll ytterligare en IPTV-box i samband med byte av IPTV-distributör. När jag fick boxen testade jag den med ett gratis 24h prova på abonemang från en "outlaw-distributör", men det var lite störningar med "lagging" så jag lät det hela bero. Tanken var att använda IPTV-boxen för att kunna titta på TV-från framförallt Storbritannien, som komplement till programutbudet i det spanska marknätet. IPTV-boxen blev liggande oanvänd en tid.

Under vinterhalvåret tittar vi mer på TV. Därför sökte jag under Nyårshelgen ånyo på nätet efter olika IPTV-distrubutörer. "Tanten" följer ett frågeprogram ("Boom") som sänds av Antenna 3 i Spanien och hon skulle vilja ha möjlighet att även kunna titta på programet när hon är i Sverige under sommaren. Det verkade enbart vara "outlaw-distributörer" som kunde leverera både Antenna 3 och kanalerna i från Storbritannien. Vanligtvis kostar det ca 10 EUR/månad per enhet att koppla upp sig mot dessa IPTV-distributörer. Jag hittade en IPTV-distributör som har de önskade kanalerna och som enbart kostade 39 EUR för en första period av 12 månad, vilket jag tyckte kunde vara överkomligt. Även om servicen skulle upphöra i förtid är det ändå överkomliga pengar att förlora. Hos denna distrumutör kan jag både använda min IPTV-box och IPTV-app, vilket är en klar fördel för oss då vi inte behöver tänka på att ta med IPTV-boxen till Sverige.

Det är enkelt att lägga in den URL-adress man har erhållit från distributören i Mag250-boxen. Till att börja med fungerade det bra att titta på TV-kanalerna från IPTV-boxen, men senare blev det problem med "lagging". I samma veva installerade jag också Kodi på datorn för att se om det gick att titta på IPTV-kanalerna på datorn. Förutom Kodi måste man även använda och aktivera en PVR-client - t.ex. IPTV Simple Client - som är tillgänglig som en add-on, samt göra inställningar för att kunna koppla upp mot distributörens server. När jag provade att titta på IPTV-kanalerna på datorn med Kodi gick det bra utan "lagging". Av detta drog jag slutsatsen att det var min Mag-box som skapade problemet med "lagging". Efter lite "googlande" hittade jag information som medförde at jag ökade inställningen av "buffer" (0-15 sek.) i mag-boxen och då funger det tillfredställande.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • JOCKE.F, LMC400
Svara
#2
Kör IPTv via box och har inga problem med laggningar.
Kör full HD med kanonbild.
Enda jag kan tycka är att ljudet är lite sämre men det kan man leva med sett till kanalutbud, antal filmer och serier som ingår.
För mer information http://nordicplay.me/
När vi inte står sommar- och vintersäsong på Sollerö Camping far och flänger vi med en VW Tiguan -21 och efter hänger numera en Adria Alpina 753 HT -21.
Svara
#3
Är det lagligt?
Svara
#4
(2019-01-23, 16:01)Chriper Skrev: Kör IPTv via box och har inga problem med laggningar.
Kör full HD med kanonbild.
Enda jag kan tycka är att ljudet är lite sämre men det kan man leva med sett till kanalutbud, antal filmer och serier som ingår.
För mer information http://nordicplay.me/

Tittade på Nordic Plays webbplats, men hittade inte någon uppgift om deras kanalutbud. Eftersom man kan prova deras tjänst under 4 timmar gjorde jag en förfrågan om jag skulle kunna få prova tjänsten på min mag250 box där jag har plats för ytterligare distributörer. Under 4 timmar hinner jag se både vad dom har för kanaler och det blir några problem med "lagging".
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#5
(2019-01-23, 17:01)LMC400 Skrev: Är det lagligt?

Det bör inte vara olagligt att ta emot video-strömmar över IP, även om vissa kanske kan tycka att det omoraliskt när de kommer från vad jag kallade för "outlaw-distributörer".
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#6
(2019-01-23, 19:01)Sokrates Skrev:
(2019-01-23, 17:01)LMC400 Skrev: Är det lagligt?

Det bör inte vara olagligt att ta emot video-strömmar över IP, även om vissa kanske kan tycka att det omoraliskt när de kommer från vad jag kallade för "outlaw-distributörer".
Omoraliskt är en sak. Kanske är så att lagstiftningen inte riktigt hinner med den tekniska utvecklingen.
Moral har ju alla en väldigt god.  Angel
Svara
#7
(2019-01-23, 20:01)LMC400 Skrev:
(2019-01-23, 19:01)Sokrates Skrev:
(2019-01-23, 17:01)LMC400 Skrev: Är det lagligt?

Det bör inte vara olagligt att ta emot video-strömmar över IP, även om vissa kanske kan tycka att det omoraliskt när de kommer från vad jag kallade för "outlaw-distributörer".
Omoraliskt är en sak. Kanske är så att lagstiftningen inte riktigt hinner med den tekniska utvecklingen.
Moral har ju alla en väldigt god.  Angel

I sak är det inte någon skillnad på när vi kopierade musik med kassettbandspelare mot nu när vi använder datorer i stället. Med datorenas intåg blev det väldigt enkelt att även kopiera videos. Med datorernas hjälp går det dessutom fortare att kopiera. Internets intåg har också gjort det möjligt att även relativt enkelt distribuera det kopierade innehållet till väldigt många samtidigt. 

Kortdelning av kodade TV-kanaler via Internet har förekommit i ganska många år. Med IPTV-tekniken har det även blivit möjligt att vidaredistribuera hela innehållet via Internet utan något behov att använda TV-/Parbol-antenner.

Lagstiftningen behöver nog inte ändras. Problemet är nog snarare att de som bryter mot lagen är svåra att få tag på och lagföra.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#8
(2019-01-23, 17:01)LMC400 Skrev: Är det lagligt?

Du som bor nära Kristianstad åk in till Digitalboxen och prata med dom.Dom har en del boxar.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig JOCKE.F för detta inlägg:
  • LMC400
Svara
#9
(2019-01-24, 01:01)JOCKE.F Skrev:
(2019-01-23, 17:01)LMC400 Skrev: Är det lagligt?

Du som bor nära Kristianstad åk in till Digitalboxen och prata med dom.Dom har en del boxar.

Tack för tipset men jag var mest nyfiken på om det är lagligt. Jag tänker inte skaffa det nu ändå.
Svara
#10
(2019-01-23, 19:01)Sokrates Skrev: Tittade på Nordic Plays webbplats, men hittade inte någon uppgift om deras kanalutbud. Eftersom man kan prova deras tjänst under 4 timmar gjorde jag en förfrågan om jag skulle kunna få prova tjänsten på min mag250 box där jag har plats för ytterligare distributörer. Under 4 timmar hinner jag se både vad dom har för kanaler och det blir några problem med "lagging".

Väntar fortfarande på svar från Nordic Play Sad
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)