Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Besiktas gasolkontroll
#11
Är det på väg till kylskåpet, eller någon annanstans där rören är gemensamma, så spelar det ingen roll. Pyser det ut så tömmer det systemet.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • LMC400
Svara
#12
(2018-06-04, 12:06)LMC400 Skrev:
(2018-06-04, 09:06)Ljusne-Håkan Skrev: Man kan testa gasoltätheten bra helt utan mätare också. Om man har spisens låg.or igång först och sen släscker dom, och sen bara stänger huvyudkranen.  Sen väntar man några timmar och utan att öppna huvudkranen på gasolflaskan tänder spisen så brinner lågan några sekunder på den gasol som finns i röret. Är det otätt nånstans tänds den inte alls.
Förutsatt att läckan inte är vid kylskåpet. Då är den metoden kanske inte så säker.

Skickat från min HUAWEI LYO-L21 via Tapatalk

Kylskåpet är väl lite udda. Mitt Electrolux från 89 har en röd knapp med av o på för den automatiska gnistrandet. För att starta gasolkylandet öppnar jag först kranen under diskbänken, sen på med knappen så den börjar blinka, o sist håller jag in tryckknappen (eller vad den nu kallas) så gasolen matas förbi tändsäkringen, och fortsätter hålla in den en stund till lika som man får göra när man täder gasolspisen, lågan slocknar ju annars om inte tändsäkringen blivit nog varm.
För att släcka kylens låga räcker det inte med att slå om vippströmbrytaren till noll, jag måste även stänga kranen under diskbänken.
Sen jag släckt lågan på så vis och väntat en stund så tändsäkringen kallnar kan jag återigen öppna kranen (utan att knäppa på gnistringsknappen) så gas kommer ända fram till tändsäkringen. Är man för snabb att öppna gaskranen till kylen så släpper väl tändsäkringen igen gasol en stund. 
Det är ju lika med både gasolplattorna och gasolpannan, man ska ju ha kranarna under diskbänken öppna även dit för att det ska funka att testa som jag beskrev. Men med alla tre kranarna (fyra om man har gasolugn) öppna, och med huvudkranen stängd borde väl det testet vara lika bra som Besiktningsgubbarnas. Tändsäkringarna sätter ju stopp för gasolen sista biten i kylen även när dom testar.
Jag har också gasolmanometern och ska göra testet nu, dels ser jag om det sjunker på manometern och dels kollar jag att det går att tända spisen några sekunder. En likadan manometer jag hade i segelbåten rostade sönder så den visade grönt även när jag inte fick igång spisen när gasolen var helt slut. Så manometern är nog mindre pålitlig. Är det inga läckor kan man tända spisen några sekunder....
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • LMC400
Svara
#13
(2018-06-04, 12:06)apersson850 Skrev: Är det på väg till kylskåpet, eller någon annanstans där rören är gemensamma, så spelar det ingen roll. Pyser det ut så tömmer det systemet.
Det är sant. Lite feltänk av mig. Tror att min besiktningsgubbe själv släppte trycket genom att hålla in knappen på kylen.

Skickat från min HUAWEI LYO-L21 via Tapatalk
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)