Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Besiktas gasolkontroll
#1
En naturlig del av besiktning av husvagnen är gasolkontroll. Jag vill gärna att allt ska vara 100% tätt även om det (förvånansvärt nog) är ett valfritt tillägg. Eftersom det trots allt är ganska få av årets dygn som vi använder husvagnen så vill jag att allt ska fungera. Framför allt ur säkerhetssynvinkel men även att man ska slippa spendera sina få, surt förvärvade semesterdagar med utrustning som strular.

Är det fler än jag som får känslan av att personalen som utför täthetstestet på Besikta inte vet vad de gör?

Enligt dem hade jag en gasolläcka. En liten läcka påstod de. Jag såg när mätaren gick i botten på någon sekund. Min första tanke var att här rör det som om en skada eftersom det trycket försvann så fort. Det var ingen liten läcka. De ifrågasatte om mitt kylskåp hade mycket problem. Svarade att vi aldrig haft problem med det. 
Körde till husvagnsfirman och pratade med dem. När jag var där köpte jag en Gas Guard att montera på flaskan samt fick tydliga instruktioner hur jag skulle gå tillväga. Skruvade dit den när jag kom hem och kunde konstatera att jag absolut inte har någon läcka. Jag fick inget tryckfall på flera timmar.

Jag tror att besiktningsmannen gjort allting rätt och ställt alla förbrukare på max. Det som sen hände när trycket plötsligt dalade misstänker jag var att han tryckt in knappen på kylen som ska flöda fram gas när man ska tända den.
Visst är det bättre att man får åka till husvagnsfirman en gång för mycket och konstatera att allt är ok än att man åker runt med läcka. Problemet är väl mer att det skapar en massa onödigt arbete och extra kostnader för den som är drabbad. Det kan ju faktiskt vara så att det är knepigt att få tid för test och åtgärd hos husvagnsfirman mitt i säsongen. Man ställer kanske in resan man planerat för att åka på verkstad bara för att konstatera att allt är ok. 

Fler som har erfarenheter, bra eller dåliga?
Svara
#2
Jag slutade med att låta Bilprovningen testa gasolen för många år sedan.
Sista gången de testade så skulle de lossa slangarna efter min automatiska växelventil för de två gasolflaskorna, och när jag frågade varför de inte lossade vid gasoltuben istället så svarade de att dessa växelventiler brukar läcka så därför brukar de inte inkludera dem i testningen! Meeen man vill ju veta om växelventilen läcker också!
Efter de testar jag bara själv med hjälp av Gas Guard - vet att det inte är en fullvärdig läckagetest, vilken ju görs med lätt förhöjt tryck. Men jag gör det varje gång jag kommer till husvagnen och tycker det räcker så. Blir ju på så sätt testat väldigt ofta istället!
Har ju även gasollarm, så är ju ingen risk man flyger i luften av gasolläckage.
Liten husvagn = Stora upplevelser längs vägen!
[-] Följande 1 användare säger tack till dig BoUte för detta inlägg:
  • LMC400
Svara
#3
(2018-06-02, 09:06)BoUte Skrev: Jag slutade med att låta Bilprovningen testa gasolen för många år sedan.
Sista gången de testade så skulle de lossa slangarna efter min automatiska växelventil för de två gasolflaskorna, och när jag frågade varför de inte lossade vid gasoltuben istället så svarade de att dessa växelventiler brukar läcka så därför brukar de inte inkludera dem i testningen! Meeen man vill ju veta om växelventilen läcker också!
Efter de testar jag bara själv med hjälp av Gas Guard - vet att det inte är en fullvärdig läckagetest, vilken ju görs med lätt förhöjt tryck. Men jag gör det varje gång jag kommer till husvagnen och tycker det räcker så. Blir ju på så sätt testat väldigt ofta istället!
Har ju även gasollarm, så är ju ingen risk man flyger i luften av gasolläckage.
Håller helt med dig. Med tanke på att det är långt mellan besiktningarna av gasolen annars. Förstår att Gas Guard inte är att likställa med en "riktig" test men i mitt fall var det också lite att se om jag verkligen hade en sån läcka som Besikta visade.
Jag tror att risken att flyga i luften är ganska begränsad. Läste någonstans om hur mycket gasol som krävdes för att skapa en explosiv blandning. Det krävdes ett antal liter.

Skickat från min HUAWEI LYO-L21 via Tapatalk
Weinsberg 550 QDK 2012. Utgår från Kristianstadstrakten.
Svara
#4
Jag tycker nog att GasGuard är lika bra som Bilprovningens utrustning. Jag frågade sist jag var där och fick veta att de kopplade in sin utrustning före regulatorn och då spelar det ju ingen roll hur mycket de pumpar, i systemet blir det bara 30 mbar i alla fall. Jag testar minst lika bra med min GasGuard, sist visade den fortfarande fullt grönt efter ett dygn så då kan man nog förutsätta att det är tätt.
Opel Insignia Sports Tourer 2,0T -11, Cabby 61L -99
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Stig K för detta inlägg:
  • BoUte, LMC400
Svara
#5
(2018-06-02, 13:06)Stig K Skrev: Jag tycker nog att GasGuard är lika bra som Bilprovningens utrustning. Jag frågade sist jag var där och fick veta att de kopplade in sin utrustning före regulatorn och då spelar det ju ingen roll hur mycket de pumpar, i systemet blir det bara 30 mbar i alla fall. Jag testar minst lika bra med min GasGuard, sist visade den fortfarande fullt grönt efter ett dygn så då kan man nog förutsätta att det är tätt.
Ja lite så känns det. Gas Guard ska ju ha gett utslag för läckage efter tio minuter. Jag lät också min sitta längre än så. Några timmar blev det. Blir det sen svalare ute så bör ju trycket sjunka även om systemet är tätt. Ett dygn utan utslag låter ju som en garanti.

Skickat från min HUAWEI LYO-L21 via Tapatalk
Weinsberg 550 QDK 2012. Utgår från Kristianstadstrakten.
Svara
#6
(2018-06-02, 09:06)LMC400 Skrev:
(2018-06-02, 09:06)BoUte Skrev: Jag slutade med att låta Bilprovningen testa gasolen för många år sedan.
Sista gången de testade så skulle de lossa slangarna efter min automatiska växelventil för de två gasolflaskorna, och när jag frågade varför de inte lossade vid gasoltuben istället så svarade de att dessa växelventiler brukar läcka så därför brukar de inte inkludera dem i testningen! Meeen man vill ju veta om växelventilen läcker också!
Efter de testar jag bara själv med hjälp av Gas Guard - vet att det inte är en fullvärdig läckagetest, vilken ju görs med lätt förhöjt tryck. Men jag gör det varje gång jag kommer till husvagnen och tycker det räcker så. Blir ju på så sätt testat väldigt ofta istället!
Har ju även gasollarm, så är ju ingen risk man flyger i luften av gasolläckage.
Håller helt med dig. Med tanke på att det är långt mellan besiktningarna av gasolen annars. Förstår att Gas Guard inte är att likställa med en "riktig" test men i mitt fall var det också lite att se om jag verkligen hade en sån läcka som Besikta visade.
Jag tror att risken att flyga i luften är ganska begränsad. Läste någonstans om hur mycket gasol som krävdes för att skapa en explosiv blandning. Det krävdes ett antal liter.

Skickat från min HUAWEI LYO-L21 via Tapatalk
Har läst på ett par tre ställen att den vanligaste orsaken till brand i husvagn är fel i 12V-elsystemet, så är ju bättre att hålla bra koll på det. Elsystemet kan man ju inte övervaka på samma sätt som man gör med ett gasollarm.
Har själv byggt om elsystemet i min gamla husvagn och delat upp det på många säkringar, så varje förbrukarsäkring kan hålla ett lågt amperetal, då blir det ju mindre risk att få något elfel som kan ge så mycket värme att det börjar brinna.
På köpet slås ju inte hela elsystemet ut vid fel, utan bara det som går på den säkringskretsen.
Min husvagn hade bara en säkring original och jag fick elfel i originalbatteriladdaren och då vart ju hela elsystemet utslaget.

Gasolen både övervakas med larm samt man känner ju den tydligt på lukten också, så är inte orolig för den. Bara att se till att byta gasolgummislangarna och packningarna med jämna mellanrum så håller det ju sig fräscht.
Samt då testa ofta med Gas Guard.
Liten husvagn = Stora upplevelser längs vägen!
[-] Följande 1 användare säger tack till dig BoUte för detta inlägg:
  • LMC400
Svara
#7
(2018-06-03, 19:06)BoUte Skrev:
(2018-06-02, 09:06)LMC400 Skrev:
(2018-06-02, 09:06)BoUte Skrev: Jag slutade med att låta Bilprovningen testa gasolen för många år sedan.
Sista gången de testade så skulle de lossa slangarna efter min automatiska växelventil för de två gasolflaskorna, och när jag frågade varför de inte lossade vid gasoltuben istället så svarade de att dessa växelventiler brukar läcka så därför brukar de inte inkludera dem i testningen! Meeen man vill ju veta om växelventilen läcker också!
Efter de testar jag bara själv med hjälp av Gas Guard - vet att det inte är en fullvärdig läckagetest, vilken ju görs med lätt förhöjt tryck. Men jag gör det varje gång jag kommer till husvagnen och tycker det räcker så. Blir ju på så sätt testat väldigt ofta istället!
Har ju även gasollarm, så är ju ingen risk man flyger i luften av gasolläckage.
Håller helt med dig. Med tanke på att det är långt mellan besiktningarna av gasolen annars. Förstår att Gas Guard inte är att likställa med en "riktig" test men i mitt fall var det också lite att se om jag verkligen hade en sån läcka som Besikta visade.
Jag tror att risken att flyga i luften är ganska begränsad. Läste någonstans om hur mycket gasol som krävdes för att skapa en explosiv blandning. Det krävdes ett antal liter.

Skickat från min HUAWEI LYO-L21 via Tapatalk
Har läst på ett par tre ställen att den vanligaste orsaken till brand i husvagn är fel i 12V-elsystemet, så är ju bättre att hålla bra koll på det. Elsystemet kan man ju inte övervaka på samma sätt som man gör med ett gasollarm.
Har själv byggt om elsystemet i min gamla husvagn och delat upp det på många säkringar, så varje förbrukarsäkring kan hålla ett lågt amperetal, då blir det ju mindre risk att få något elfel som kan ge så mycket värme att det börjar brinna.
På köpet slås ju inte hela elsystemet ut vid fel, utan bara det som går på den säkringskretsen.
Min husvagn hade bara en säkring original och jag fick elfel i originalbatteriladdaren och då vart ju hela elsystemet utslaget.

Gasolen både övervakas med larm samt man känner ju den tydligt på lukten också, så är inte orolig för den. Bara att se till att byta gasolgummislangarna och packningarna med jämna mellanrum så håller det ju sig fräscht.
Samt då testa ofta med Gas Guard.
Många tror nog att 12 volt inte är någon fara eftersom det är så låg spänning. Det kan säkert orsaka många bränder som du skriver.

Skickat från min HUAWEI LYO-L21 via Tapatalk
Weinsberg 550 QDK 2012. Utgår från Kristianstadstrakten.
Svara
#8
(2018-06-03, 20:06)LMC400 Skrev:
(2018-06-03, 19:06)BoUte Skrev:
(2018-06-02, 09:06)LMC400 Skrev:
(2018-06-02, 09:06)BoUte Skrev: Jag slutade med att låta Bilprovningen testa gasolen för många år sedan.
Sista gången de testade så skulle de lossa slangarna efter min automatiska växelventil för de två gasolflaskorna, och när jag frågade varför de inte lossade vid gasoltuben istället så svarade de att dessa växelventiler brukar läcka så därför brukar de inte inkludera dem i testningen! Meeen man vill ju veta om växelventilen läcker också!
Efter de testar jag bara själv med hjälp av Gas Guard - vet att det inte är en fullvärdig läckagetest, vilken ju görs med lätt förhöjt tryck. Men jag gör det varje gång jag kommer till husvagnen och tycker det räcker så. Blir ju på så sätt testat väldigt ofta istället!
Har ju även gasollarm, så är ju ingen risk man flyger i luften av gasolläckage.
Håller helt med dig. Med tanke på att det är långt mellan besiktningarna av gasolen annars. Förstår att Gas Guard inte är att likställa med en "riktig" test men i mitt fall var det också lite att se om jag verkligen hade en sån läcka som Besikta visade.
Jag tror att risken att flyga i luften är ganska begränsad. Läste någonstans om hur mycket gasol som krävdes för att skapa en explosiv blandning. Det krävdes ett antal liter.

Skickat från min HUAWEI LYO-L21 via Tapatalk
Har läst på ett par tre ställen att den vanligaste orsaken till brand i husvagn är fel i 12V-elsystemet, så är ju bättre att hålla bra koll på det. Elsystemet kan man ju inte övervaka på samma sätt som man gör med ett gasollarm.
Har själv byggt om elsystemet i min gamla husvagn och delat upp det på många säkringar, så varje förbrukarsäkring kan hålla ett lågt amperetal, då blir det ju mindre risk att få något elfel som kan ge så mycket värme att det börjar brinna.
På köpet slås ju inte hela elsystemet ut vid fel, utan bara det som går på den säkringskretsen.
Min husvagn hade bara en säkring original och jag fick elfel i originalbatteriladdaren och då vart ju hela elsystemet utslaget.

Gasolen både övervakas med larm samt man känner ju den tydligt på lukten också, så är inte orolig för den. Bara att se till att byta gasolgummislangarna och packningarna med jämna mellanrum så håller det ju sig fräscht.
Samt då testa ofta med Gas Guard.
Många tror nog att 12 volt inte är någon fara eftersom det är så låg spänning. Det kan säkert orsaka många bränder som du skriver.

Skickat från min HUAWEI LYO-L21 via Tapatalk
Nu spårar jag ur och avviker ju från trådens innehåll...
Men 12V innebär stora strömmar för samma effekt, och det är strömmen som orsakar värme, typ om det blir lite dålig kontakt. Så därför ger 12V en risk för brandfara medan 230V ger en risk för personfara genom elektrisk chock.
Olika risker men med potentiellt stora fara båda. Risken med elektrisk chock känner de flesta till men inte risken med stora strömmar, så därför man inte förstår att det finns fara med 12V också.
Om du vill installera ett 12V elsystem i ett fritidshus utan nätanslutning så kräver det behörig elektriker - om jag minns rätt går det en gräns om effekten i elsystemet överskrider 30W. Som jag förstår det gäller inte detta för fordon ur elsäkerhetssynpunkt men kan göra ur försäkringssynpunkt (men är inte 100% säker på vad som gäller fordon).
Liten husvagn = Stora upplevelser längs vägen!
[-] Följande 1 användare säger tack till dig BoUte för detta inlägg:
  • LMC400
Svara
#9
Man kan testa gasoltätheten bra helt utan mätare också. Om man har spisens låg.or igång först och sen släscker dom, och sen bara stänger huvyudkranen. Sen väntar man några timmar och utan att öppna huvudkranen på gasolflaskan tänder spisen så brinner lågan några sekunder på den gasol som finns i röret. Är det otätt nånstans tänds den inte alls.
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • LMC400, Sokrates
Svara
#10
(2018-06-04, 09:06)Ljusne-Håkan Skrev: Man kan testa gasoltätheten bra helt utan mätare också. Om man har spisens låg.or igång först och sen släscker dom, och sen bara stänger huvyudkranen. Sen väntar man några timmar och utan att öppna huvudkranen på gasolflaskan tänder spisen så brinner lågan några sekunder på den gasol som finns i röret. Är det otätt nånstans tänds den inte alls.
Förutsatt att läckan inte är vid kylskåpet. Då är den metoden kanske inte så säker.

Skickat från min HUAWEI LYO-L21 via Tapatalk
Weinsberg 550 QDK 2012. Utgår från Kristianstadstrakten.
Svara


Bookmarks

Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)