Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Frågor och funderingar runt Alde Comfort
#41
Hej. Tusen tack för spräng skissen av pannan. Nu blir det till att tappa av vattnet och skruva. Smile
Svara
#42
Hej! Jag har ett problem med min Alde Comfort 2921 (sitter i en Cabby från 1988). Pilotbrännaren tänder fint och brinner med blå låga. Men så vitt jag kan se startar inte huvudbrännaren, alternativt brinner den väldigt svagt. Den funkade senast i augusti förra året, har inte använt den sen dess.

Jag gör så här:
Gasoltuben är helt öppen
Gasolventilen till pannan är öppen
Vrider vredet till tändläget, man hör då ett tydligt klickljud, tror det är magnetventilen som öppnar?
Trycker ned vredet så att pilotlågan tänder, släpper upp och vrider sedan vredet till driftläge (någon av stegen 1-7)
Men huvudbrännaren tänder inte.

På panelen har jag valt 12v cirkpump, Termostatläge
Termostaten på väggen funkar fint, cirkpumpen slår på/av vid rätt gradantal på termostaten. Vid testerna har jag kört med cirkulationspumpen konstant igång.

Jag har även testat att skruva lite upp och ned på modereringsskruven som sitter på gasolautomatikenheten, utan resultat.

Jag har kollat skorstenen uppifrån och den ser tom och fin ut, inga getingbon eller annat som täpper till.
Detsamma på luftintaget under vagnen, inget som blockerar. Dock verkar insugningstratten som ska sitta på luftintaget under vagnen ha ramlat av, kan detta påverka att huvudbrännaren inte tänder? 🤔 https://www.loofsgasol.se/reservdelar/84...2928-2921/

Någon som har några idéer? Kommer det ingen gas alls till huvudbrännaren, hur styrs isf detta? Eller kommer det gas men den tänder inte pga pilotlågan har hamnat ur läge?
Har förstått att man bör blåsa rent runt pilotbrännaren, huvudbrännarens övre nät och huvudbrännarens själva munstycke. Men hur kommer man åt det sistnämnda, det sitter ju långt ned bakom en plåt som i sin tur sitter bakom alla gasolledningarna. Måste jag demontera hela pannan för att komma åt?
Svara
#43
Du kan börja med att spåna lite i denna tråd...

https://campingforum.net/showthread.php?tid=869
Svara
#44
Music 
Hejsan och tack för väldigt bra info, har även läst igenom hela hagbards beskrivning på gasolpannor, kanon, nyttig läsning 🏻🏻

Men till mitt bekymmer, har precis inhandlat en kabe med en Alde 2923 comfort panna.
Har gått igenom hela denna tråden och lusläst om nån haft liknande bekymmer, men detta är mitt problem : 

När jag vrider på vredet börjar gnistan smäcka, jag trycker ner vredet ordentligt och pilotlågan tänds, gnistan vill inte släppa utan fortsätter att smäcka. 

Släpper jag vredet sakta uppåt så slocknar pilotlågan. 
Har fått det att funka 1 gång att pilotlågan fortfarande brann efter jag sakta sakta släppte upp vredet samtidigt som jag skruvade lite på vredet och då tände även stora lågan. 

Men gnistan låg fortfarande kvar å ville ”tända” .
Tog några sekunder så slocknade allt, och efter det får jag inte lågan att brinna vidare mer än när vredet är nedtryckt, (slocknar när jag släpper upp vredet) 
Enligt instruktionen ska ju indikeringen för gnistan sluta blinka efter 15-20 sek, och därefter släppa upp vredet. Men gnistan ligger å smäcker hela tiden. 

Har givetvis Gasol, testat både kyl och plattor, inga problem. 
Kollat inlopp av luft samt skorsten . 

Har ni några tips å trix, vad jag ska byta ut eller kolla över. Hade varit guld värt.
Skruvar en del så det är jag inte rädd för.
Svara
#45
Ett tips är att kontrollera kopplingen där överhettningskyddet går in i kopplingen mellan termoelementets övergång för att hålla pilotlågan tänd.

Enligt inlägg 5 i mitt tidigare inlägg om funktion.

https://campingforum.net/showthread.php?tid=869

Är det typ oxid där eller dålig kontakt så fungerar inte termoelemetet att hålla pilotlågan tänd.

Det kan också vara fel på själva termoelementet, kontrollera att det sitter där det ska sitta, mitt i pilotlågan och att pilotlågan brinner med en blå låga "aldrig Gul".

Sitter inte termoelemetets kännare mit i pilotlågan så får du justera detta enligt inlägg 4 i bifogade fil 

https://campingforum.net/showthread.php?tid=869
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • Alexander
Svara
#46
Hej igen!
Kollade lite ikväll på värmen , visst ser anslutningarna till överhettningsskyddet oxiderade ut.

Men går gasen via överhettningsskyddet, ser ju ut att vara små  kopparrör som går till överhettningsskyddet?

Känns som att oxid på utsidan inte gör så mkt , eller hur funkar det?
Kan man köpa överhettningsskydd någonstans? Isf var?

Mycket frågor nu .
Bifogar en bild hur anslutningen till skyddet ser ut. 
Tack så mkt för tipsen, guld värda.


Bifogade filer Thumbnail(s)
   
Svara
#47
I inlägg 5 bild 1 har jag gjort en skiss på jur det fungerar.

https://campingforum.net/showthread.php?tid=869

Det går ingen gasol där utan det rör som kommer underifrån är från lågkännaren/termokontakten vid pilotlågan som skall alstra en ström och skicka den till spolen som håller gasolen öppen enligt bild inlägg 2.

https://campingforum.net/showthread.php?tid=869

Det som kan bryta pilotlågan är överhettningsskyddet som kommer in från sidan med två små rör och bryter överhettningsskyddet så går inte den lilla ström från lågkännaren vid pilotlågan fram till spolen som skall hålla gasen öppen.

Denna "genomgång" brukar spöka då det dels kan bli oxid på kontaktytorna eller att överhettningsskydet inte fungerar eller har kommit ur lge från sin plats uppe på pannan.

Man får prova sig fram och montera bort överhettningsskyddet från genomgången genom att lossa den den undre muttern som håller röret från lågkännaren/termokontakten och sedan göra rent och prova igen.

Det finns en beskrivning annars hur man mäter denna "övergång" i någon av mina inlägg om funktionen i den tråd jag ofta hänvisar till.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • Alexander
Svara
#48
Hejsan folk!

Tänkte bara återkoppla att jag fått igång min panna, så kanske fler kan använda infon vid felsökning. 
Det jag gjorde va att ta ur pannan, rengjorde och bytte termoelementet. Efter detta går pannan perfekt. 
Tändgnistan slutar också efter pilotlågan är tänd, (innan försökte den tända hela tiden , fast lågan va tänd) 
Riktar ett stort tack till dig hagbard som kom med tips. Tack 

//Alexander  Smile
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Alexander för detta inlägg:
  • Hagbard
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 4 Gäst(er)