Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Frågor och funderingar runt Alde Comfort
#1
I denna tråd vore det bra att ta upp frågor om just Aldes Comfortpannor.

Mest avseende fundering på funktion och handhavande samt ev fel och typ av åtgärder.
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • LMC400, yngrot
Svara
#2
När man ger sig i kast med ett sådant här informationsprojekt så kommer man på under tid att man glömmer lite och det ger då möjligheten att gå in och redigera.

Det andra man måste ta hänsyn till är att man även får tänka på att många firmor lever på att serva denna typ av produkt så det känns viktigt att informera om att det krävs ett speciellt handlag för att klara av djupare felsökning och speciellt just felsökning och reparationer av gasolsystem.

Tanken med den här informationen bygger på att är det så att man anser att "säkerheten" bör gå före det egna kunnandet så lämna gärna över reparationerna till en som förstår sig på detta, det kan vara billigare än att utsätta sig för osäkerhet.
[-] Följande 3 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • LMC400, Sokrates, yngrot
Svara
#3
Hej
Har problem med att huvudbrännaren blåser ut.
Pilotbrännaren brinner fint och av sig självt, har även indikering på visarinstrumentet.
Startar jag huvudbrännaren så brinner den i 1-2 sekunder sen så slocknar allt. Efter ytterligare några sekunder så stänger magnet ventilen. Det behövs kanske 10 minuter innan jag kan starta igen med samma resultat.
Svara
#4
(2020-10-11, 12:10)Pete Skrev: Hej
Har problem med att huvudbrännaren blåser ut.
Pilotbrännaren brinner fint och av sig självt, har även indikering på visarinstrumentet.
Startar jag huvudbrännaren så brinner den i 1-2 sekunder sen så slocknar allt. Efter ytterligare några sekunder så stänger magnet ventilen. Det behövs kanske 10 minuter innan jag kan starta igen med samma resultat.

Kan vara ett av tre problem...

Pilotbrännaren slocknar när termostatratten vrids upp Orsak:
- Fel på gastillförseln.
- Fel på lufttillförseln.
- Fel på skorstenen.
Åtgärd: - Kontrollera att flaskventil och pannans huvudkran är fullt öppna samt att reduceringsventilen ger rätt tryck (30 mbar). Prova om annan gasolapparat t.ex. kök går att tända och brinner normalt på full effekt. - Kontrollera att pannans insugningsrör/slang och tratt är oskadade samt så att tratten ej är igensatt och är rätt monterad. - Kontrollera att pannans avgasrör och hatt är oskadade och ej är igentäppta.
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • Sokrates, yngrot
Svara
#5
Blåsa rent slangarna/rören med tryckluft kan också vara ett alternativ som gör någon nytta.
Svara
#6
(2020-10-11, 18:10)Hagbard Skrev:
(2020-10-11, 12:10)Pete Skrev: Hej
Har problem med att huvudbrännaren blåser ut.
Pilotbrännaren brinner fint och av sig självt, har även indikering på visarinstrumentet.
Startar jag huvudbrännaren så brinner den i 1-2 sekunder sen så slocknar allt. Efter ytterligare några sekunder så stänger magnet ventilen. Det behövs kanske 10 minuter innan jag kan starta igen med samma resultat.

Kan vara ett av tre problem...

Pilotbrännaren slocknar när termostatratten vrids upp Orsak:
- Fel på gastillförseln.
- Fel på lufttillförseln.
- Fel på skorstenen.
Åtgärd: - Kontrollera att flaskventil och pannans huvudkran är fullt öppna samt att reduceringsventilen ger rätt tryck (30 mbar). Prova om annan gasolapparat t.ex. kök går att tända och brinner normalt på full effekt. - Kontrollera att pannans insugningsrör/slang och tratt är oskadade samt så att tratten ej är igensatt och är rätt monterad. - Kontrollera att pannans avgasrör och hatt är oskadade och ej är igentäppta.
Du ska stort tack Hagbard. 
Lyste uppifrån "pannrummet" och såg inga lufthål. 
Kravlade mig inunder och tror du inte en tidigare ägare tejpat igen intaget. Men va f-n. 
Bort med tejpen och skruvade dit brännaren igen. 
Pannan tänder direkt och går helt perfekt. 
Till saken är att de 4 tidigare ägarna aldrig har använt gasolen. Brännare på både spis, kylskåp samt panna är lika fina som den dagen de monterades vintern 79-80. Jag bytte samtliga slangar när jag köpte den i maj. Alla hade 79 som tillverkningsår. Bytte även till ny reducering samt nya slangar till automatiken och ny läcktestare. 
Dodgy
Nu funkar allt på gasol.  Big Grin
Bara 220volts cirkulationspumpen kvar men den får vänta.
[-] Följande 3 användare säger tack till dig Pete för detta inlägg:
  • Hagbard, Sokrates, yngrot
Svara


Bookmarks

Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)