Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Frågor och funderingar runt Alde Comfort
#1
I denna tråd vore det bra att ta upp frågor om just Aldes Comfortpannor.

Mest avseende fundering på funktion och handhavande samt ev fel och typ av åtgärder.
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • LMC400, yngrot
Svara
#2
När man ger sig i kast med ett sådant här informationsprojekt så kommer man på under tid att man glömmer lite och det ger då möjligheten att gå in och redigera.

Det andra man måste ta hänsyn till är att man även får tänka på att många firmor lever på att serva denna typ av produkt så det känns viktigt att informera om att det krävs ett speciellt handlag för att klara av djupare felsökning och speciellt just felsökning och reparationer av gasolsystem.

Tanken med den här informationen bygger på att är det så att man anser att "säkerheten" bör gå före det egna kunnandet så lämna gärna över reparationerna till en som förstår sig på detta, det kan vara billigare än att utsätta sig för osäkerhet.
[-] Följande 3 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • LMC400, Sokrates, yngrot
Svara
#3
Hej
Har problem med att huvudbrännaren blåser ut.
Pilotbrännaren brinner fint och av sig självt, har även indikering på visarinstrumentet.
Startar jag huvudbrännaren så brinner den i 1-2 sekunder sen så slocknar allt. Efter ytterligare några sekunder så stänger magnet ventilen. Det behövs kanske 10 minuter innan jag kan starta igen med samma resultat.
Svara
#4
(2020-10-11, 12:10)Pete Skrev: Hej
Har problem med att huvudbrännaren blåser ut.
Pilotbrännaren brinner fint och av sig självt, har även indikering på visarinstrumentet.
Startar jag huvudbrännaren så brinner den i 1-2 sekunder sen så slocknar allt. Efter ytterligare några sekunder så stänger magnet ventilen. Det behövs kanske 10 minuter innan jag kan starta igen med samma resultat.

Kan vara ett av tre problem...

Pilotbrännaren slocknar när termostatratten vrids upp Orsak:
- Fel på gastillförseln.
- Fel på lufttillförseln.
- Fel på skorstenen.
Åtgärd: - Kontrollera att flaskventil och pannans huvudkran är fullt öppna samt att reduceringsventilen ger rätt tryck (30 mbar). Prova om annan gasolapparat t.ex. kök går att tända och brinner normalt på full effekt. - Kontrollera att pannans insugningsrör/slang och tratt är oskadade samt så att tratten ej är igensatt och är rätt monterad. - Kontrollera att pannans avgasrör och hatt är oskadade och ej är igentäppta.
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • Sokrates, yngrot
Svara
#5
Blåsa rent slangarna/rören med tryckluft kan också vara ett alternativ som gör någon nytta.
Svara
#6
(2020-10-11, 18:10)Hagbard Skrev:
(2020-10-11, 12:10)Pete Skrev: Hej
Har problem med att huvudbrännaren blåser ut.
Pilotbrännaren brinner fint och av sig självt, har även indikering på visarinstrumentet.
Startar jag huvudbrännaren så brinner den i 1-2 sekunder sen så slocknar allt. Efter ytterligare några sekunder så stänger magnet ventilen. Det behövs kanske 10 minuter innan jag kan starta igen med samma resultat.

Kan vara ett av tre problem...

Pilotbrännaren slocknar när termostatratten vrids upp Orsak:
- Fel på gastillförseln.
- Fel på lufttillförseln.
- Fel på skorstenen.
Åtgärd: - Kontrollera att flaskventil och pannans huvudkran är fullt öppna samt att reduceringsventilen ger rätt tryck (30 mbar). Prova om annan gasolapparat t.ex. kök går att tända och brinner normalt på full effekt. - Kontrollera att pannans insugningsrör/slang och tratt är oskadade samt så att tratten ej är igensatt och är rätt monterad. - Kontrollera att pannans avgasrör och hatt är oskadade och ej är igentäppta.
Du ska stort tack Hagbard. 
Lyste uppifrån "pannrummet" och såg inga lufthål. 
Kravlade mig inunder och tror du inte en tidigare ägare tejpat igen intaget. Men va f-n. 
Bort med tejpen och skruvade dit brännaren igen. 
Pannan tänder direkt och går helt perfekt. 
Till saken är att de 4 tidigare ägarna aldrig har använt gasolen. Brännare på både spis, kylskåp samt panna är lika fina som den dagen de monterades vintern 79-80. Jag bytte samtliga slangar när jag köpte den i maj. Alla hade 79 som tillverkningsår. Bytte även till ny reducering samt nya slangar till automatiken och ny läcktestare. 
Dodgy
Nu funkar allt på gasol.  Big Grin
Bara 220volts cirkulationspumpen kvar men den får vänta.
[-] Följande 3 användare säger tack till dig Pete för detta inlägg:
  • Hagbard, Sokrates, yngrot
Svara
#7
Hej! Jag har nyligen köpt en husvagn med värmepanna Alde 2921 och har haft problem med att få på värmen i husvagnen. Jag vill alltså värma upp husvagnen med el. Några gånger har det lyckats så att jag fått elementen att bli varma, men ganska snabbt stänger värmepannan av och det blir kallt. Det kommer alltså in el i husvagnen och emellanåt verkar värmepannan fungera men något är fel. Vet du vad det kan vara som gör att den slår av? Det kan inte bero på det att det blivit för varmt i husvagnen och termostaten stänger av för jag har aldrig fått den att bli så varm. Dessutom borde väl själva pannan gå fastän den slutar värma för en stund då det blivit tillräckligt varmt i husvagnen eller hur?

Tack på förhand!
Svara
#8
Verkar som du inte får cirkulation på radiatorvattnet då Elpatron bryter, verkar bryta på driftstermostaten.

Har du valt rätt på pannans knapp "val av cirkulationspump" 12 V eller 220 V?.

Om du valt 12 V och den inte den pumpen ovanpå pannan snurrar/fungerar så bryter driftstermostaten i Elpatron, lika om du valt 220 V, cirkulationspumpen på Elpatron, fungerar inte den så bryter driftstermostaten.

Skulle det vara något fel på Elpatron så borde säkerhetsbrytaren lösa ut (den lilla typ röd/svarta kpnappen på Elpatron).

Men då den fungerar ibland och inte ibland så gissar jag på dålig cirkulation.
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • Alexandra, Sokrates
Svara
#9
Hej jag har en alde 2923 som har problem med gnistan, i 2års tid har gnistan kommit från och till. Har kopplat problemet till spänningsproblem då det endast har fungerat med 220v och laddaren inkopplad. 

Men.. nu får jag ingen gnista och lampan blinkar inte. Har 12v genom mikrobrytaren, upp till lampan och ner till stiftet. Jag har letat men kan inte hitta någonstans hur tändtransformatorn fungerar. 
Ska den skicka igenom 12v till stiftet konstant? 
Vad gör motståndet i lampan? 
När jag väl har haft gnista så startar den perfekt, hade igång den i 3dygn förra gången.
Lite tips vore kanon om någon har det.
Mvh wallin
Svara
#10
Det finns några saker att kontrollera som:

Ingen tändgnista
1. Kontrollera att det finns 12 volt till värmepannan.
2. Kontrollera att säkringen på värmepannan är hel.
3. Kontrollera att indikatorlampan för tändgnista blinkar.
4. Tag bort nedre frontplåten. Kontrollera att kablarna till tändtransformatorn (liten svart box alldeles under manöverlådan) och mikrobrytaren (under termostatratten) sitter ordentligt fast samt så att det ej är korrosion på kabelskorna.

Gnisttransformatorn fungerar bara om det finns jord å undersök om det är något oxiderat.

I andra fall så kanske microbrytaren under vredet har flytat sig ur sin position (vanligt då man brukar våld vid start).

I ett tredje fall så är tändledningen mellan transformatorn av någonstans så den inte levererar gnista till jord (gnistan skall hoppa mellan tändelektroden och pilotlågans huvud, se bilder tidigare i mitt inlägg).
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)