Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
4-hjuldrift v.s. 2-hjulsdrift
#8
(2022-04-13, 09:04)apersson850 Skrev:
(2022-04-12, 22:04)Ljusne-Håkan Skrev: Vilken årsmodell har du?
Vi har två XC70, en 2012 och en 2016. Haldex generation 4 resp. 5.
Båda fungerar som de ska, efter 36000 resp. 16000 mil. Men jag tillhör förstås de som inte tror på evigt liv för mekanik, så jag byter olja och filter även i Haldexkopplingarna. Kör du bara efter Volvos serviceplan så ingår inte det. Inte oljebyte i automatlådorna heller. De är "livstidsfyllda", säger Volvo. Och det har de ju rätt i, för oljan klarar lådans livslängd. Det är bara det att livslängden kan bli kortare...

Jag läste för en tid sedan att Renault räknar med en livslängd på 7 år eller 20000 mil på en bil. Det klarar de säkert. Den förra bilen jag köpte ny körde jag 18 år och 50000 mil med, så jag har lite andra ingångsparametrar där.

Nu köpte jag min 2012:a ny, så det var inte något ställningstagande om fyrhjulsdrift eller nyare bil. Jag tog båda. Men efter att ha kört Volvo 854 Turbo ett bra tag ville jag istället ha en bil som var en bra dragbil, utan att det står SCANIA i nyllet på den. Dessutom skulle den vara en rimlig familjebil.

Därav Volvo XC70 (kombikaross och lite högre undertill).
AWD för framkomligheten och dragförmågan.
D5 motor på 230 hk för att orka även i branta backar.
Automatlåda för momentomvandlaren skull.
Vattenkyld oljekylare till automatlådan.
Demonterbar dragkrok - jag har ju inte släp på hela tiden.
Automatisk nivåreglering.
Backkamera.
Elektriskt fällbara nackstöd bak, så de inte skymmer sikten.
Elektriskt simulerat lågväxelläge (HDC - kom med när man köper XC70 med AWD).
Större backspeglar med vidvinkelspeglar på båda sidor (fick man också med när man köpte XC70).

Min tanke då var att detta skulle bli en bra dragbil, där den egenskapen inte gjorde dess funktionalitet som bil i övrigt sämre. Än så länge tycker jag att jag tänkte rätt.

Surrade lite med en granne som har en XC70 årsm 2012. D5 motor. Han ville byta till bensinare då den drog över en liter sa han. Om den var aut eller man kommer jag inte ihåg. Tyckte det lät konstigt, min 2010 V70 drar max 0,9 med husvangen på kroken. 0,55 utan. Han kanske är dålig på ecodrive, men ändå...
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • Sokrates, yngrot
Svara


Meddelande i denna tråd
RE: 4-hjuldrift v.s. 2-hjulsdrift - av Ljusne-Håkan - 2022-11-21, 13:11
RE: Veckans bild 2022 - av Ljusne-Håkan - 2022-04-10, 00:04
RE: Veckans bild 2022 - av apersson850 - 2022-04-10, 10:04

Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)