2023-09-11, 10:09
(2023-09-10, 21:09)Ljusne-Håkan Skrev:(2023-09-09, 11:09)apersson850 Skrev: De brukar ha en effekt på 100 W på 12 V. Så det handlar om i storleksordningen 10 A. Eller motsvarande halvljuset, om du ska jämföra med något annat i bilen. Elbakrutan tar mer än så.I fredags åkte vi 7 mil till Hudikmarknaden med 12 voltskylning. När vi kom fram var generatorn så ini h-e het att det var omöjligt att ta i den. Utan kylskåpsdrift blir den inte på länga vägar så het.
Står du med halvljuset tänt går det heller inte länge innan du inte kommer igång igen.
Jag har kört med kylen på 12 V hemifrån till Boden (130 mil), och jag har en bil som är snarlik din (XC70).
Min slutsats är att det förkortar livslängden på generatorn. Och risk för stopp mitt i semestern.
Om generatorn blir så mycket varmare när man tar ut ca 10 A mer är jag benägen att tro att generatorn kan vara i behov av en översyn.
I min VW-buss sitter en 120 A Bosch generator. Kort tid efter jag hade köpt bilen uppstod ett oväsen som kom från generatorn. Det var det bakre kullagret, som sitter i anslutning till släpringarna, som var slut. När kolen har sett sina bästa dagar förefaller mer värme att uppstå på släpringarn, vilket i sin tur överför värme till det bakre kullagret, som då blev kass.
Jag antar att det även sitter en liknande Bosch-generator i din bil. Kolen som sitter i likriktarbryggan går att ta bort utan att ta bort generatorn. Ett tips är att du tar ut och kollar skicket på kolen och vid behov byter till nya för att förebygga att det bakrre kullagret skall bli kass i förtid.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”