2022-12-12, 14:12
(Detta inlägg var senast redigerat: 2022-12-12, 14:12 av apersson850.)
Ett snabbt blinkande, typ två gånger i sekunden eller så, är typiskt för en lampkontroll. Strömmen är så liten och pulsen så kort att en glödlampa hinner inte börja just glöda, så där märks ingenting. Men en lysdiod är mycket snabbare, så den hinner tändas.
Hur det blir det beror alltså på din dragbil. Om man inte känner till på annat sätt hur den fungerar får man helt enkelt prova. Du kan ju koppla och gå ut och titta. Det ser likadant ut när du börjar köra.
Vi har ju Volvo XC70, och i just den plattformen införde Volvo LED-anpassade TRM (TRailer Module) från årsmodell 2013. Det går att uppgradera äldre bilar. TRM sitter inte monterad på samma ställe, men det finns ett adapterkablage framtaget för detta.
Ska man montera ljus på ett släp så kan man ibland hitta LED-enheter som dessutom har ett motstånd inuti, ett som simulerar en glödlampa. Tämligen meningslöst, för finessen med LED är bland annat låg energiförbrukning. Men det får man ju inte om man ska värma ett motstånd i armaturen.
Jag har också konstaterat att bromsljus får man alltid från min TRM, även om den inte hittat något släp bakom bilen. Förmodligen av säkerhetsskäl. Det betyder alltså att även om precis allting utom bromsljuset är trasigt på släpet, så tänds ändå bromsljuset när det ska.
Min husvagn har glödljus för positionsljusen, men LED till sidomarkeringarna. Det fungerar utmärkt, för det finns ändå tillräckligt med glödlampor för att TRM ska vara nöjd.
Hur det blir det beror alltså på din dragbil. Om man inte känner till på annat sätt hur den fungerar får man helt enkelt prova. Du kan ju koppla och gå ut och titta. Det ser likadant ut när du börjar köra.
Vi har ju Volvo XC70, och i just den plattformen införde Volvo LED-anpassade TRM (TRailer Module) från årsmodell 2013. Det går att uppgradera äldre bilar. TRM sitter inte monterad på samma ställe, men det finns ett adapterkablage framtaget för detta.
Ska man montera ljus på ett släp så kan man ibland hitta LED-enheter som dessutom har ett motstånd inuti, ett som simulerar en glödlampa. Tämligen meningslöst, för finessen med LED är bland annat låg energiförbrukning. Men det får man ju inte om man ska värma ett motstånd i armaturen.
Jag har också konstaterat att bromsljus får man alltid från min TRM, även om den inte hittat något släp bakom bilen. Förmodligen av säkerhetsskäl. Det betyder alltså att även om precis allting utom bromsljuset är trasigt på släpet, så tänds ändå bromsljuset när det ska.
Min husvagn har glödljus för positionsljusen, men LED till sidomarkeringarna. Det fungerar utmärkt, för det finns ändå tillräckligt med glödlampor för att TRM ska vara nöjd.