Camping Forum - Din campingplats på nätet
LED (i baken!) - Printable Version

+- Camping Forum - Din campingplats på nätet (https://campingforum.net)
+-- Forum: Husvagn (https://campingforum.net/forumdisplay.php?fid=8)
+--- Forum: Teknik (https://campingforum.net/forumdisplay.php?fid=33)
+--- Thread: LED (i baken!) (/showthread.php?tid=1090)



LED (i baken!) - nilsj - 2022-05-03

Har så smått funderat på att sätta extra bromsljus högt upp på bakändan på vår vagn. Har bl a besökt mekonomen   som förstås har mycket att välja på.  Men säjer också att man måste ha en särskild tillsats (cam-nånting???) för att LED ska fungera på samma gång som vanliga glödlampor???? Eller kan jag ha missuppfattat det hela?
Priser från 6 - 7.000 och neråt.
Skulle det kunna funka med t ex röda positionsljus från biltema för någon hundring??? Eller det skulle bli för svagt ljus?


RE: LED (i baken!) - apersson850 - 2022-05-05

Bromsljus ska vara starkare än vanliga positionsljus. Med glödlampor typiskt 5 W kontra 21 W.
Du kan ha LED tillsammans med glödlampor. Problem kan uppstå om du har enbart LED där bilen förväntar sig glödlampor. Typ om du byter alla lampor på en äldre släp från glödlampor till LED. Då kan bilens utgång till släpen få för sig att det är fel på belysningen, för den tar för lite ström, så det ser ut som om alla lampor är trasiga.
Den TRM (TRailer Module) som sitter i min Volvo från 2012 förväntar sig exempelvis en strömförbrukning om minst 10 W på bak- och positionsljusen för att den ska dra igång resten av funktionerna på släpen.

Min husvagn har glödljus som vanliga bromsljus och en LED-list som högt bromsljus, som original. Det fungerar utmärkt.

Den "särskilda tillsats" som du hört talas om refererar till att dagens bilars elsystem består av ett antal decentraliserade datorer, som kommunicerar via CAN-buss. CAN står för Controller Area Network.
Lamporna i sig själva har inte med CAN att göra. Men de datorer som sitter på CAN-nätverket är ofta så sofistikerade att de inte bara tänder lamporna på kommando, utan de övervakar också att de faktiskt fungerar. Detta gör de ofta även när de inte är tända, genom att skicka en liten mätström genom lampan. Den lilla strömmen orkar inte tända en glödlampa, men styrenheten kan se att strömmen kan passera genom lampan. Om man då ersätter glödlampan med LED kan två problem uppstå.
  1. LED-lampan tänds av den lilla mätströmmen, så den blinkar hela tiden, när styrenheten provar om den fungerar.
  2. När styrenheten tänder lampan på allvar, går det åt så lite ström att styrenheten tror den är trasig.
Sitter då lamporna på ett släp kan det alltså bli så att styrenheten anser att det finns inget släp alls, för den sammanlagda strömmen till baklyktor, sidomarkerings- och positionsljus är för liten för att det ska verka rimligt att ett släp är inkopplat. Styrenheten drar då inte heller igång de övriga funktionerna på släpet, som blinkers och bromsljus osv.

Detta är naturligtvis inget problem om man har ett släp som redan fungerar, för det drar tillräckligt med ström, och så lägger man till ytterligare lite strömförbrukning just när bromsljuset används.

Det är inte min vagn på bilden här, men en likadan. Där kan du se glödlamporna nedtill och LED-bromsljuset i takets bakkant. Så som du vill ha det, fast här var det så från början.

   


RE: LED (i baken!) - nilsj - 2022-05-06

Stort tack för utförligt svar!
(kanske tur att både bil och husvagn har några år på nacken! Köper nog en diodlist via nätet för någea hundralappar 😀)


RE: LED (i baken!) - apersson850 - 2022-12-12

I samband med att en pall trillade snett och landade i ett bakljus på mitt släp provade jag om det gick att ersätta bakljusen, som har glödlampor (släpet är från 2003), med LED-armaturer.
Det gick precis som jag förväntat mig. Körriktningsvisaren på släpet blinkade hela tiden, när bilen provade om lampan var hel. Oanvändbart, med andra ord.
Men när jag istället kopplade in vår XC70 från 2016, då var det inga problem. Såvitt jag vet bytte Volvo TRM 2013, för att anpassa till LED-ljus på släpfordon. Så min 2012:a har sista versionen som krävde glödljus.

Nu går det att byta TRM i bilen, men jag ska se om jag kan få tag på likadana glas som sitter på min släp från början, så blir det mindre kostnader och mindre krångel.


RE: LED (i baken!) - Hagbard - 2022-12-12

Angående aperssons eminenta beskrivning angående ledbelysning får mig att fundera, ibland när jag ligger bakom en del fordon så blinkar skyltbelysningen, ibland så blinkar bakljusen och ibland så blinkar annan belysning (speciellt nu då ingen har sin belysning tänd).

Har oftast trott att det är jordfel eller oxidationsfel men kan det vara så enkelt som det apersson beskriver att det är insatt ledlampor där det skall vara normallampor kanske?

Hur vet man vad som skall vara vad, eller är det bara att byta och se vad som händer?

När man kör så ser man ju inte hur det fungerar...


RE: LED (i baken!) - apersson850 - 2022-12-12

Ett snabbt blinkande, typ två gånger i sekunden eller så, är typiskt för en lampkontroll. Strömmen är så liten och pulsen så kort att en glödlampa hinner inte börja just glöda, så där märks ingenting. Men en lysdiod är mycket snabbare, så den hinner tändas.

Hur det blir det beror alltså på din dragbil. Om man inte känner till på annat sätt hur den fungerar får man helt enkelt prova. Du kan ju koppla och gå ut och titta. Det ser likadant ut när du börjar köra.
Vi har ju Volvo XC70, och i just den plattformen införde Volvo LED-anpassade TRM (TRailer Module) från årsmodell 2013. Det går att uppgradera äldre bilar. TRM sitter inte monterad på samma ställe, men det finns ett adapterkablage framtaget för detta.

Ska man montera ljus på ett släp så kan man ibland hitta LED-enheter som dessutom har ett motstånd inuti, ett som simulerar en glödlampa. Tämligen meningslöst, för finessen med LED är bland annat låg energiförbrukning. Men det får man ju inte om man ska värma ett motstånd i armaturen.

Jag har också konstaterat att bromsljus får man alltid från min TRM, även om den inte hittat något släp bakom bilen. Förmodligen av säkerhetsskäl. Det betyder alltså att även om precis allting utom bromsljuset är trasigt på släpet, så tänds ändå bromsljuset när det ska.
Min husvagn har glödljus för positionsljusen, men LED till sidomarkeringarna. Det fungerar utmärkt, för det finns ändå tillräckligt med glödlampor för att TRM ska vara nöjd.


RE: LED (i baken!) - LMC400 - 2022-12-15

(2022-12-12, 14:12)apersson850 Skrev: Ska man montera ljus på ett släp så kan man ibland hitta LED-enheter som dessutom har ett motstånd inuti, ett som simulerar en glödlampa. Tämligen meningslöst, för finessen med LED är bland annat låg energiförbrukning. Men det får man ju inte om man ska värma ett motstånd i armaturen.

En fördel är väl möjligen att ledlampor håller längre så länge de inte ärgar sönder förståss.
Har vanliga H7-lampor som kurvljus på bilen. Fantastiskt bra sikt i kurvor och svängar men lamporna går på löpande band då de tänds och släcks hela tiden längs slingriga småvägar. LED hade varit bra men vet inte om det funkar när man har övervakning av lamporna i bilen. Brukar köpa ett par stycken H7 när jag passerar en hylla med dem.

Skickat från min moto g(8) power lite via Tapatalk


RE: LED (i baken!) - apersson850 - 2022-12-16

Ja, det är riktigt att de tåler bättre att tändas och släckas än vad glödlampor gör. Det beror på att glödlampan förbrukar mycket ström under några tiondels sekunder vid varje start, innan den blivit så varm att den glöder. De strömspikarna är inte bra för livslängden.