2022-05-05, 10:05
(Detta inlägg var senast redigerat: 2022-05-05, 10:05 av apersson850.)
Bromsljus ska vara starkare än vanliga positionsljus. Med glödlampor typiskt 5 W kontra 21 W.
Du kan ha LED tillsammans med glödlampor. Problem kan uppstå om du har enbart LED där bilen förväntar sig glödlampor. Typ om du byter alla lampor på en äldre släp från glödlampor till LED. Då kan bilens utgång till släpen få för sig att det är fel på belysningen, för den tar för lite ström, så det ser ut som om alla lampor är trasiga.
Den TRM (TRailer Module) som sitter i min Volvo från 2012 förväntar sig exempelvis en strömförbrukning om minst 10 W på bak- och positionsljusen för att den ska dra igång resten av funktionerna på släpen.
Min husvagn har glödljus som vanliga bromsljus och en LED-list som högt bromsljus, som original. Det fungerar utmärkt.
Den "särskilda tillsats" som du hört talas om refererar till att dagens bilars elsystem består av ett antal decentraliserade datorer, som kommunicerar via CAN-buss. CAN står för Controller Area Network.
Lamporna i sig själva har inte med CAN att göra. Men de datorer som sitter på CAN-nätverket är ofta så sofistikerade att de inte bara tänder lamporna på kommando, utan de övervakar också att de faktiskt fungerar. Detta gör de ofta även när de inte är tända, genom att skicka en liten mätström genom lampan. Den lilla strömmen orkar inte tända en glödlampa, men styrenheten kan se att strömmen kan passera genom lampan. Om man då ersätter glödlampan med LED kan två problem uppstå.
Detta är naturligtvis inget problem om man har ett släp som redan fungerar, för det drar tillräckligt med ström, och så lägger man till ytterligare lite strömförbrukning just när bromsljuset används.
Det är inte min vagn på bilden här, men en likadan. Där kan du se glödlamporna nedtill och LED-bromsljuset i takets bakkant. Så som du vill ha det, fast här var det så från början.
Du kan ha LED tillsammans med glödlampor. Problem kan uppstå om du har enbart LED där bilen förväntar sig glödlampor. Typ om du byter alla lampor på en äldre släp från glödlampor till LED. Då kan bilens utgång till släpen få för sig att det är fel på belysningen, för den tar för lite ström, så det ser ut som om alla lampor är trasiga.
Den TRM (TRailer Module) som sitter i min Volvo från 2012 förväntar sig exempelvis en strömförbrukning om minst 10 W på bak- och positionsljusen för att den ska dra igång resten av funktionerna på släpen.
Min husvagn har glödljus som vanliga bromsljus och en LED-list som högt bromsljus, som original. Det fungerar utmärkt.
Den "särskilda tillsats" som du hört talas om refererar till att dagens bilars elsystem består av ett antal decentraliserade datorer, som kommunicerar via CAN-buss. CAN står för Controller Area Network.
Lamporna i sig själva har inte med CAN att göra. Men de datorer som sitter på CAN-nätverket är ofta så sofistikerade att de inte bara tänder lamporna på kommando, utan de övervakar också att de faktiskt fungerar. Detta gör de ofta även när de inte är tända, genom att skicka en liten mätström genom lampan. Den lilla strömmen orkar inte tända en glödlampa, men styrenheten kan se att strömmen kan passera genom lampan. Om man då ersätter glödlampan med LED kan två problem uppstå.
- LED-lampan tänds av den lilla mätströmmen, så den blinkar hela tiden, när styrenheten provar om den fungerar.
- När styrenheten tänder lampan på allvar, går det åt så lite ström att styrenheten tror den är trasig.
Detta är naturligtvis inget problem om man har ett släp som redan fungerar, för det drar tillräckligt med ström, och så lägger man till ytterligare lite strömförbrukning just när bromsljuset används.
Det är inte min vagn på bilden här, men en likadan. Där kan du se glödlamporna nedtill och LED-bromsljuset i takets bakkant. Så som du vill ha det, fast här var det så från början.