2020-12-02, 18:12
Ja, växellådan M46 bestod av den vanliga fyrväxlade M45, fast med förlängd huvudaxel (för att räcka in i överväxellådan) och så en planetväxellåda påbultad bakom huvudväxellådan. Det är därför de i registreringsbevisen står som Växellåda: Manuell+tillsats. I och med att överväxeln var en planetväxellåda kunde man växla utan att frikoppla. Dock inget jag rekommenderar, för det sliter mer på lådan.
Nej, 16-ventilaren kunde inte påstås vara "väldigt soppatörstig". På den tiden var en liter per mil en högst rimlig förbrukning. Körde man snällt behövde den inte så mycket, men i blandad körning så gick det där någonstans. Det fanns inte färddator i bilarna som standard på den tiden, så det var tanka och köra som gällde. Vilket gjorde att det inte gick att se så lätt skillnaden mellan när husvagnen hängde på eller när man körde i olika sorters trafik.
Det gick att trycka mätaren i botten (220 km/h). Det var ju det viktigaste!
Nej, 16-ventilaren kunde inte påstås vara "väldigt soppatörstig". På den tiden var en liter per mil en högst rimlig förbrukning. Körde man snällt behövde den inte så mycket, men i blandad körning så gick det där någonstans. Det fanns inte färddator i bilarna som standard på den tiden, så det var tanka och köra som gällde. Vilket gjorde att det inte gick att se så lätt skillnaden mellan när husvagnen hängde på eller när man körde i olika sorters trafik.
Det gick att trycka mätaren i botten (220 km/h). Det var ju det viktigaste!