Opel Insignia m 4-hjulsdrift har jag dreglat lite efter. Som begbil får man några år nyare o med färre mil för samma pengar jmv med en Volvo XC70.
Själva drivningen är väl samma Haldex?
Har sett att Månson här i forumet drar med en Insignia. Vore kul med lite förstahandsinfo hur han tycker dom är att dra med, driftsäkerhet mm.
Jag har inte kört någon sån Opel (själv drar jag just med Volvo XC70), men läste lite snabbt. När Insignia kom hade den Haldex 4, precis som min XC70. Då den slutat tillverkas har nog Opel också gått över till Haldex 5 på senare år, liksom den nyare XC70 vi också har.
Det verkar som om Opeln har ytterligare en koppling i bakaxeln, en LSD. Nej, det är inget knark, utan en Limited Slip Differential. SAAB mixtrade också med den lösningen, och de var ju samma andas barn på den tiden.
Den Volvo XC70 som jag har delar istället fyrhjulsdriftsgener med Land Rover Freelander II.
Det är förstås inga renodlade terrängbilar, varken Insignia eller XC70. Men en XC70 tar sig i alla fall fram, med husvagn, där många tvåhjulsdrivna har problem att komma fram även utan vagn på kroken.
Vi har haft några Insignior, tycker det är riktigt bra dragbilar och man får mycket för pengarna.
Kan inte så mycket om det här med vad det är för typ av fyrhjulsdrift, men vet att det är haldex och att vi aldrig kört fast. Samt att alla fyra däck slits lika mycket.
Sen finns det lite olika motor alternativ. Vår förra insigna var en 2014 med 194hk diesel och den vi har nu är en 2018 med 210hk diesel, det är inte dom snålaste bilarna vad gäller förbrukning, men det har man råd till eftersom de är billigare i inköp
.
Sen finns det lite olika intriörer.
Jag gillar sportstolarna som man sitter i och inte på som de andra stolarna. Vi kör ibland ganska många timmar i sträck och då skall man sitta bra för att inte plågas, och det gör vi.
Tror inte att du ångrar dig om du köper en, men smaken är olika, så den passar säkert inte alla.
Men kolla dragvikt för det skiljer mellan motoralternativen och utrustningspaketen.
(2020-12-01, 09:12)Månsson Skrev: [ -> ]Vi har haft några Insignior, tycker det är riktigt bra dragbilar och man får mycket för pengarna.
Kan inte så mycket om det här med vad det är för typ av fyrhjulsdrift, men vet att det är haldex och att vi aldrig kört fast. Samt att alla fyra däck slits lika mycket.
Sen finns det lite olika motor alternativ. Vår förra insigna var en 2014 med 194hk diesel och den vi har nu är en 2018 med 210hk diesel, det är inte dom snålaste bilarna vad gäller förbrukning, men det har man råd till eftersom de är billigare i inköp .
Sen finns det lite olika intriörer.
Jag gillar sportstolarna som man sitter i och inte på som de andra stolarna. Vi kör ibland ganska många timmar i sträck och då skall man sitta bra för att inte plågas, och det gör vi.
Tror inte att du ångrar dig om du köper en, men smaken är olika, så den passar säkert inte alla.
Men kolla dragvikt för det skiljer mellan motoralternativen och utrustningspaketen.
Den fyrhjulsdrivna som kom 2011, har ni haft en sån? Undrar om det kan vara nån barnsjukdom på de första årsmodellerna? Dyra reparationer, det är sånt man gruvar sig för.
Snygga bilar är det ju.
Ja, vi har haft en 2011 också, vi hade den från mitten 2012 till hösten 2015.
Det var en 160hk diesel också 4x4.
Under den tiden så kan jag inte minnas att vi hade några problem. Men dom är ju 5 år äldre nu och det kan ju ha tillkommit problem som är ålder relaterade.
Det jag minns är att det plastskyddet som sitter i kofångaren fram och täcker platsen där man gängar i bogseringsöglan ramla av och försvann, så det fick vi beställa nytt. (inget dyrt)
Jag kolla nu upp vem som har haft bilen efter oss och det är två stycken,
en som hade den i 1,5 år och den som har den nu har haft den i 3,5 år.
Så några större problem har det nog inte varit, för då hade den nog bytt ägare flera gånger.
(2020-12-01, 13:12)Månsson Skrev: [ -> ]Ja, vi har haft en 2011 också, vi hade den från mitten 2012 till hösten 2015.
Det var en 160hk diesel också 4x4.
Under den tiden så kan jag inte minnas att vi hade några problem. Men dom är ju 5 år äldre nu och det kan ju ha tillkommit problem som är ålder relaterade.
Det jag minns är att det plastskyddet som sitter i kofångaren fram och täcker platsen där man gängar i bogseringsöglan ramla av och försvann, så det fick vi beställa nytt. (inget dyrt)
Jag kolla nu upp vem som har haft bilen efter oss och det är två stycken,
en som hade den i 1,5 år och den som har den nu har haft den i 3,5 år.
Så några större problem har det nog inte varit, för då hade den nog bytt ägare flera gånger.
Det är nog inte mer fel än på Volvo V70 skulle jag gissa lite grovt. Den Corsa och Astra frun haft har varit ganska problemfria. Jag har luskat fram att Opeln har samma hästkraftsantal som Volvon 160 mot 163, men vridmomentet i Volvon är 420 nm mot Insignians 350. Det spelar ingen roll egentligen. Förra V70n var ungf lika "klen/stark" i vridet, o den gick bra att dra med.
Siffran för maximalt vridmoment, när toppeffekten är densamma, indikerar mest hur tidigt effekten utvecklas. En motor som ger max 420 Nm ger då sannolikt hög effekt vid lägre varvtal än den som kommer till 350 Nm. Ofta har detta med slagvolymen att göra. Min Volvofemma ger 230 hk, men max 470 Nm. Slagvolymen är 2,4 liter, matade med dubbla turboaggregat.
Hög effekt vid låga varvtal ger ett trevligare uppträdande, då man inte behöver växla så ofta. Eller lyssna på automatlådans hoppande mellan växlarna, om man har en sådan.
Vad man sen klarar sig med, och vad man kan ha, det är helt olika. En av mina kusiner drar ibland med diesel på 313 hk, max vridmoment 750 Nm. Det märks förmodligen inte ens om man tar bort hjulen på vagnen...
Min förra Volvo dieselfemma kom upp i max vrid 350 nm vid 1750 rpm. Tre år nyare dieselfemma ger samma 163 hkr men 420 nm och det redan vid 1500 rpm. Redan vid 1100 varv är den så stark på sexan att den drar vagnen uppför backarna utan att sacka.
Väldig skillnsd mot gamla 745 med 16ventils sugmotor, 160 hkr där med, men ett mkt blygsammare maxvrid som msn dessutom mådte upp i 4500 varv för att få ut. Den drar nog rejält med bensin med en husvagn på krojdn
Här står just en sån kombination. Volvo 744 GLT 16 Valve med en Tabbert 530 Comtesse.
Upp till 3000 r/min var inte den motorn, B234F, piggare än en vanlig 744 GL med B230F. Men sen började det hända saker. Vid 4450 r/min levererade den 230 Nm, mot 210 Nm i den vanliga motorn, dock där vi betydligt lägre varvtal.
Det ville till att man inte var rädd för att växla. Jag hade manuell låda, för dåtidens automatlådor var inget att hänga i granen när man skulle dra några tyngre släp. Men 1989, när min bil gjordes, hade Volvo infört den femväxlade växellådan M47 i modellerna 740 GL/GLE/GLT. Samtliga dessa utrustades med B230F på 115 hk. Växellådan var dock inte gjord för effekter över ca 130 hk, så i 740 GLT 16 Valve och 740 Turbo Intercooler, med 159 resp. 155 hk, användes istället M46, i princip en lätt modifierad fyrväxlad M45 med separat överväxel.
Den elmanövrerade överväxeln gjorde det lätt att skifta mellan femman och fyran, när vägen lutade på fel håll. Fick man bara upp varvet lite på 16-ventilaren så drog den bra.
När jag sedan bytte till en 854 Turbo så var det som att få en motor till. På femmans växel i 80 km/h var den 850:n rätt precis dubbelt så stark.